mijn fiets- en wandeltochten
Welkom beste bezoeker.

• Op en af naar Maastricht.
  • En het regende ...
  • St. Pietersberg.
  • Nieuwe vlonder achter de Heidemolen.
  • Reclame op blog.

aantal wandelingen: 200

aantal fietstochten: 74

26-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op en af naar Maastricht.

Ter gelegenheid van mijn 200ste wandeling van dit jaar, wilde ik er toch iets sportiefs van maken, naar Maastricht - heen en terug - en dit aan 'n stevig tempo. Wel, dat is mij goed gelukt, iets meer dan 15 km. aan 'n tempo van 6,34 km/uur.

Ik heb altijd in Smeermaas de keuze, de grote of de kleine grens oversteken bij het vertrek. En zoals meestal werd het weer de grote grens via de Brusselseweg. Je hebt daar nog van die oude huisjes. Aan het rond punt nam ik links het fietspad langs die schaapjes. Wat verderop zie je de herfstkleuren al de kop opsteken. En aan de Noorderbrug is er 'n heus tentenkamp met podium opgesteld. Wat er te doen is heb ik niet kunnen vinden. Het terrein is goed afgeschermd met nadarhekken.

Aan Sappi-Maastricht ben ik altijd gecharmeerd door die vogel, geschilderd op 'n muur. Kort aan het stadhuis ben ik 'n tas koffie gaan drinken, 2,90 euro valt best mee voor 'n stad gelijk Maastricht.

Terugkeren deed ik via het wandelpad aan 't Bassin en dat mooi gekleurd huis. Ik had op mijn gsm gezien dat de regen nog even op zich liet wachten, ik kon dus te voet terug naar Lanaken. In Smeermaas vrolijken de planten de brug helemaal op.

Mijn laatste foto maakte ik in de Sint-Ursulakerk, ook wel de kathedraal van het Maasland genoemd. Ze werd gebouwd tussen 1860 en 1864 en werd plechtig ingewijd in 1867.

En bijna thuis, nog 'n paar honderden meters, jullie kunnen het wel raden zeker, toen begon het te regen. Al bij al heb ik dus nog geluk gehad. Ik kan tevreden terugkijken op 'n mooie wandeling met 'n sportief tintje.

26-09-2024, 13:29 geschreven door eddy meuris

25-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En het regende ...

Nat worden bij 'n wandeling, het kan gebeuren, vandaag was het weer zover. Uiteraard had ik de buienradar in het oog gehouden, vooral de tijd die ik nodig had om brood te gaan halen en dat dan ook droog thuis te krijgen. Wat er daarna nog uit de lucht zou vallen, interesseerde me minder, er zijn altijd bomen en schuilplekken.

Maar de ene boom is de andere niet, dat ondervond ik toch tijdens mijn tocht. Ik vertrok via de Henri Dunantstraat om daar de Asbeekweg in te wandelen. Ik kom er graag omdat je er altijd paarden ziet. Op het einde van die weg ben je in het bos. Daar nam ik de blauwe route over die houten vlonder en die woonton achter de Heidemolen. Via dat donker pad kwam ik uit op de Sprokkelstraat.

De bedoeling was doorheen de speeltuin te wandelen en via Pietersheim terug huiswaarts te keren. Onderweg had ik al wat gedruppel over mij heen gekregen maar in Pietersheimbos begon het te regenen. Gelukkig staan daar dikke bomen met 'n dik bladerendek zodat ik toch droog bleef. Maar je kunt niet blijven wachten, toen het zo goed als droog werd, ben ik verder gewandeld.

Maar in de Merodelaan begon het opnieuw en daar waren de bomen minder struis zodat deze jongen toch nog nat werd. Ik heb gewoon "foert" gezegd en toen het wat minder regende, ben ik maar doorgewandeld tot thuis. Ik had dan wel mijn regenjas aan, maar als die te nat wordt, dan loopt dat vocht naar beneden, dus ook 'n natte broek. Maar, we zijn niet van suiker en ik kan er tegen. Thuis droge kledij aan en het leed is geleden.

Voor de volgende dagen geven ze ook niet al te best weer, ik zal zien wat mogelijk is.

25-09-2024, 11:27 geschreven door eddy meuris

24-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.St. Pietersberg.

Dat je zo in 't zweet kunt geraken, nochtans had ik mij stevig ingehouden qua snelheid en afstand, maar die regenjas die ik aanhad, liet natuurlijk niks door. Ik kon bij wijze van spreken mijn kledij uitwringen toen ik thuis kwam.

Deze voormiddag had ik mij met andere zaken bezig gehouden, de start van de nieuwe Bèssemgezèt 2025, onze carnavalskrant die tijdens carnaval 2025 zal verschijnen. Het is nog vroeg, maar eens moet je eraan beginnen.

In de namiddag had ik dan de keuze, ofwel 'n wandeling of 'n fietstocht. Het kriebelde om te fietsen en dat heb ik dan ook maar gedaan. Nochtans waren de weersomstandigheden niet optimaal, rond 14u00 zou het even kunnen regenen. Zoals gezegd heb ik daarom mijn tocht maar beperkt en vertrok ik via de brug van Briegden naar het jaagpad langs het Albertkanaal. Eens onder de brug van Vroenhoven door was ik al rap in Kanne. De bedoeling was dat ik naar Maastricht zou fietsen. Dat is op dat punt gewoon bordje nr. 12 nemen van het fietsroutenetwerk met het kasteel links van je.

Maar eens in Maastricht dacht ik eraan dat de St. Pietersberg nog niet op mijn palmares stond van beklommen cols. Ik ben daarom gewoon rechts afgeslaan, terug richting Lanaye om iets verderop aan de berg te beginnen. Halverwege ben ik afgestapt om foto's te maken van Fort St. Pieter. Op die plaats begint ook het 500 km. lange Pieterpad, 'n fantastische wandelroute. Er was veel volk op wandel rond het fort.

En iets verderop de berg, kwam ik dan uit op de zwevende brug over de voormalige steengroeve van ENCI. Ook daar waren er veel toeristen. Ik had mij al langer voorgenomen die plaats eens te bezoeken maar het kwam er maar niet van. Ik maakte dus duidelijk 'n goei beslissing om de St. Pietersberg op te fietsen. Voor zij die er nog nooit geweest zijn, 'n aanrader!!!

Uiteraard konden de nodige foto's niet ontbreken, 'n vriendelijke dame is speciaal op 'n bankje gaan staan om mij te vereeuwigen.

En het weer .... tja in Kanne effe onder 'n inrit moeten gaan schuilen, in Maastricht heb ik het gemiezer maar laten vallen, het was zo erg niet, maar nu niet zo lang geleden, viel er toch in Lanaken 'n stevige bui. Gelukkig zat ik hoog en droog.

24-09-2024, 16:56 geschreven door eddy meuris

23-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe vlonder achter de Heidemolen.

Deze morgen had ik letterlijk huisarrest. Mijn halve trouwboek had elders 'n afspraak en toevallig vandaag waren wij in blijde verwachting van twee pakketjes. Je weet min of meer tussen welke uren ze kunnen leveren, maar dat kan in het begin of het einde zijn. Ik diende dus standby te zijn om die pakjes in ontvangst te nemen.

Om 10u00 belde de postbode aan en kon ik even later alsnog vertrekken voor 'n korte wandeling (met 'n kleine omweg) naar de bakker. Op de terugweg passeerde ik in het centrum nog dat elektriciteitskastje met allemaal oude afbeeldingen van Lanaken.

In de namiddag kon ik dan aan mijn echte wandeling beginnen, ik wilde nog eens het bos instappen. Dat deed ik via het college in Sparrendal. Eerst zag ik in de Roelerdreef nog 'n aantal paddenstoelen en zwammen. Pin me er niet op vast dat de benaming de juiste is, mijn app vertelde mij deze namen.

Wat ik ook zag bij het vertrek thuis, dat was die donkere kleur boven Zutendaal. Toen ik er werkte kwam ik thuis dikwijls vertellen dat het zo hard geregend had in Zutendaal. Mijn vrouw heeft dikwijls de wenkbrauwen gefronst, eh, wat bedoel je, hier heeft het enkel wat gedruppeld ... Heeft Zutendaal 'n ander klimaat ...???

Maar goed, eens in het bos was het gewoon mijn vaste route volgen, de Bessemerberg omhoog en via het rusthuis terug omlaag. Vandaag was toch wel bijzonder, ik heb letterlijk geen mens gezien in het bos, ik was helemaal alleen. Dat gebeurt niet dikwijls.

Op het einde aan de Sprokkelstraat zag ik het wel zitten om nog eens achter de Heidemolen langs te wandelen. Ik weet wel dat het er soms nogal drassig is. Gezien het echter de laatste dagen droog gebleven is, wilde ik wel dat pad nog eens proberen. Groot was mijn verwondering toen ik er nieuwe houten vlonders aantrof. Vermoedelijk zal de beheerder van die wandelpaden klachten ontvangen hebben omtrent die drassige toestand. Dit is natuurlijk ideaal, geen natte voeten en vuile schoenen meer.

Thuis heb ik nog het gras afgereden, dat diende ook te gebeuren en straks moet ik nog gaan condoleren. Een zoon van mijn grootmoeders broer is overleden. Nu resten er nog slechts twee personen met de naam Vansomeren in onze contreien.

O ja, die laatste foto nog, hopelijk is het rap 13 oktober, verkiezingen. Die koppen zijn maar 'n straatvervuiling en wat ik ook denk, die koppen zijn allemaal gefotoshopt. Allemaal hebben ze precies 'n extra bruin kleurtje gekregen, zijn de rimpels wat weggestreken en lijken de ouderen ineens 'n stuk jonger. Hoe noemen ze dat: "volksverlakkerij" ...???

23-09-2024, 17:10 geschreven door eddy meuris

• Eddy
  • ...Een fijne vrijdag gewenst bijna weekend lieve Eddy.
  • Vandaag was het weer hier nog ok om eventueel te fietsen Eddy
  • Dag Eddy
  • MOJI MILÍ KAMARÁDI EDDY A OLGA

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.