mijn fiets- en wandeltochten

• Achelse Kluis.
  • Boorsem - Lanaken
  • Met collega's
  • De brug over in Veldwezelt.
  • Alden Biesen in Rijkhoven.

Afgelegde kms. en gegevens van 2024:

aantal wandelingen: 106

aantal fietstochten: 27

02-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de juiste schoenen aan, het bos in.

Zelden was de behoefte om te gaan wandelen zo groot als vandaag. Onze kleinzoon (5,5 jaar) is gisterenavond gaan slapen, iets na 19u00. En hij heeft geen kik meer gegeven tot ........ 03u15 deze morgen. Mijnheer was klaarwakker en is - met ons welvinden - nog 'n halfuurtje bij ons in bed gekropen. Maar toen is hij toch weer naar zijn eigen kamer gedirigeerd om na nog wat gebabbel met zichzelf, toch terug in slaap te vallen. We hebben het nieuws van 7u30 gehaald om dan naar de ontbijttafel te trekken.

Na vervolgens onze hele living volgezet te hebben met speelgoed, is zijn mama hem in de late voormiddag komen halen zodat we 'n rustig middagmaal hadden waarna ik, zoals gezegd, zat te popelen om het bos in te trekken.

Vandaag was dat weer via de Puin met zijn groot oranje veld, de Kewithstraat met zijn nieuwe afwateringsgrachten, om dan links op, het bos in te trekken. Vooral daar kwamen mijn wandelschoenen goed van pas. Het was er een en al slijk. Ik heb veel moeten slalommen om toch geen natte voeten te krijgen, maar de rust en de gezonde lucht, maakten veel goed.

Aan de Bessemerstraat verliet ik het bos om via camping Jocomo, nog enkele bospaden te nemen, oa. aan een van de vele beken, om tenslotte langs een der verschillende paarden in de Asbeekweg, huiswaarts te keren.

Tijd om proper kleren aan te trekken en naar het einde van de koers te kijken. Het was 'n verdiende winnaar. Het is niet iedereen gegeven om zowel de Ronde van Frankrijk te winnen en de Ronde van Vlaanderen. Chapeau!

02-04-2023, 17:02 geschreven door eddy meuris

01-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het regent vandaag maar één keer, de hele dag.

Zoals het er nu naar uitziet (10u13), regent het vandaag maar één keer, de hele dag is zo het vermoeden. Weinig bemoedigend uiteraard om de deur uit te gaan. Natuurlijk ben ik wel verplicht even buiten geweest, er moest brood op de plank komen, maar voor ene keer heb ik hiervoor de fiets genomen zodat ik rap terug thuis was. Het was gelukkig geen zondvloed zodat mijn broek niet te nat werd.

En vanaf deze namiddag komt onze kleinzoon logeren. Zijn speelgoed staat al klaar en nu is mijn echtgenote bezig aan de voorbereiding van het avondmaal, natuurlijk met ingrediënten die hij het liefst lust.

Dus vandaag vrienden, geen uitgebreid verslag noch foto's van onze streek. Ik ga gewoon wat verder werken aan mijn puzzel met wat muziek op de achtergrond.

Vanaf morgen wordt het beter weer, er staan al fietstochten op de agenda voor dinsdag en vrijdag. En morgen zal er ook nog wel 'n wandeling inzitten alvorens ik mij voor de tv plaats om naar de Ronde van Vlaanderen te kijken.

01-04-2023, 10:28 geschreven door eddy meuris

31-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat evenwichtsoefeningen gedaan onderweg.

Zoals ik in mijn titel schrijf, heb ik vandaag wat oefeningen gedaan om mijn evenwicht te testen. Maar seffens meer hierover.

Als je nu wenst te wandelen, dan is het kwestie van de buienradar goed op voorhand te bekijken, nee, meer dan één buienradar raadplegen. Bij de een wil je bevestigd zien wat je bij de ander gecontroleerd hebt.

Dat was dus wandelen vanaf 9u30. Voor ene keer ons rustig gezamenlijk koffiemoment achterwege gelaten - mijn vrouw was aan het strijken en wenste niet gestoord te worden - dus na mijn koffie op pad.

Eerst via het monument van Casimir Rock op het gelijknamige plein, om dan de oversteek te maken via het onverharde pad naar de wijnwijk. Nogmaals naar het Domein Pietersheim met zijn mooie grachten om vervolgens door de beukendreef met zijn windgong en kabouterhuisje, naar de wijk Goudkust te wandelen. Je ziet er veel hagen, vele poorten, dure maar naderhand onverkoopbare woningen en alles is er superbeveiligd.

Eens die wijk achter mij gelaten, loop je langs de paarden van Domein Zangersheide. Aan de Kinderboerderij zag ik dat ik nog 60 minuten had om op tijd thuis te komen voor het middagmaal. Dus nog even wat onverharde paden genomen met ondermeer dat smalle vlonderpad waar ik zoals gezegd, mijn beste evenwichtskunsten diende boven te halen.  Nog wat foto's van de beek, het pad achter de watermolen en nog 'n kort vlonderpad om uiteindelijk terug naar huis te keren. En ik was op tijd, zelfs 'n korte douche was nog mogelijk.

En die schoenen, goed dat ik die heb want het was op vele plaatsen drassig.

31-03-2023, 13:20 geschreven door eddy meuris

30-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na regen komt zonneschijn, alleen duurt die zonneschijn nooit lang.

Dezer dagen moet je veel geduld hebben met het weer. Het begon al vanmorgen, droog tot bij de bakker, met regen terug naar huis. Deze middag met mijn echtgenote ergens in het centrum gaan eten, met 'n goed gevulde maag en bijna thuis zijnde, gingen de hemelsluizen maar weer eens open. Na het 3-uurtje gaan wandelen, en wat denken jullie, inderdaad, ik ben moeten gaan schuilen in 'n inkomportaal van 'n privéwoning. Maar, ik blijf het positief bekijken.

Maar zoals gezegd in mijn titel, tussendoor scheen de zon. Ik heb dus mijn wandeling bewust kortbij gehouden. Eerst naar de Steenselbergweg en dan langs de paarden van de Asbeekweg. En die rode cel, dat is geen telefooncel maar 'n inkomsluis. Wel mooi. En wat verder wilde de wandelaar nog eens zelf op de foto.

Aan het kasteel bleven de eenden al bij al nog vrij rustig. Op dat punt was het echter nodig om terug te keren. Ik had enerzijds niet de schoenen aan, nodig voor onverharde paden en anderzijds bleef het lichtjes miezeren. Mijn laatste foto maakte ik aan kasteel/school Alicebourg.

Benieuwd wat het de volgende dagen gaat geven, ze voorspellen nog altijd minder goed weer.

30-03-2023, 17:17 geschreven door eddy meuris

29-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gratis verjaarsdagstaart van het Belang van Limburg gaan afhalen in Bilzen.

Gisteren na mijn fietstocht, heb ik voor alle zekerheid nog even de buienradar voor vandaag gecontroleerd. Ik had namelijk nog steeds 'n kaartje thuis liggen, mij gestuurd door onze krant Het Belang van Limburg. Met dat kaartje kon ik 'n gratis verjaardagstaart gaan afhalen bij hun meewerkende partner. Ik had de keuze tussen 'n bakker in Maasmechelen, Genk of Bilzen. En het is die laatste geworden.

Toen ik gisteren zag dat het vandaag droog zou blijven, heb ik mijn kersentaart maar direct besteld (dat was 'n verplichting, minstens één dag ervoor). En vanmorgen omstreeks 8u30 stond deze jongen klaar om die wandeling naar Bilzen te maken. Gewapend met 'n busje water, 'n banaan en wat mondvoorraad, begon ik aan mijn trip.

Recht op recht - de kortste afstand dus - dat kan niet, maar ik had wel zo ongeveer mijn ideale weg in gedachten. Eerst langs de kerk van Gellik om even verder, die mooie paaskleuren te zien naast dat oude verweerde poortje. Op de weg naar Eigenbilzen kom je dan langs het Natuurreservaat De Hoefaert. Een mooie locatie om te wandelen. En dan op de grens tussen Eigenbilzen en Hoelbeek, enkele mooi opgeknapte woningen met stallen. Onder de oude spoorwegbrug door om iets verderop het bord te zien van het kasteel van Jonckholt. Kasteel is 'n groot woord want die Middeleeuwse burcht is er nooit gekomen, wel de grachten, wallen en funderingen.

Via allerlei wegen kwam ik uiteindelijk aan te Bilzen waar de wekelijkse woensdagmarkt in volle bedrijvigheid was. Het was er zoeken naar 'n plaatsje op het terras voor 'n tas koffie. Na nog ene korte babbel met enkele dorpsgenoten, ben ik dan mijn taart gaan afhalen. Die zullen we ons deze namiddag laten smaken.

Mijn laatste foto nam ik aan het station van Bilzen waar ik mijn bus huiswaarts diende te nemen. Het eetcafé van Big Louis (in de volksmond: bij de dikke Louis) zal worden afgebroken om plaats te maken voor nieuwbouw. Momenteel worden er brandoefeningen gehouden door de plaatselijke brandweer. In 'n ver verleden - toen ik nog student was op de middelbare school - was het café van Louis mijn stamcafé. Menig pintje werd daar toen verzet. Mooie herinneringen.

29-03-2023, 13:33 geschreven door eddy meuris

28-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1ste klimritje van het jaar.

Dinsdag 28 maart, eindelijk nog eens 'n volledig droge dag, wat zon en niet te veel wind. Een fietsdag dus. Nu had ik op voorhand mijn fietstocht aangekondigd aan mijn maten, maar allen hadden ze 'n geldig afwezigheidsbriefje bij de hand. Het werd dus 'n soloritje. Mij niet gelaten uiteraard, dan kon ik mijn eigen route kiezen.

Ik vertrok vanmorgen omstreeks 10u15 via Smeermaas naar de Noorderbrug in Maastricht. En vandaar naar Bemelen om daar mijn 1ste klim van het jaar te maken, de Bemelerberg (1ste foto gemaakt aan de voet van de helling). Het is een van de betere hellingen, je kunt er vlot naar boven. En dan naar Gulpen. Boven op de helling met het stadje beneden je, heb je prachtige vergezichten. Maar onderweg naar Gulpen kon ik het niet laten om die groep dieren te fotograferen. Zwijntjes, kippen en geitjes in één weide. Prachtig.

Na Gulpen, nog ene kuitenbijter, de Kachelberg vanuit Schin op Geul. Maar ondanks mijn gezegende leeftijd, lukt het nog steeds om met 'n redelijk tempo boven te geraken. Even nog ene stop om wat mondvoorraad te verorberen bij 'n tunnel met wat graffiti.

terugkeren deed ik via de autostradebrug tussen Stein en Kotem. Fietsers moeten nu links houden wegens werken aan de rechterkant. En over werken gesproken, het is precies of er overal wegenwerken zijn. Eens terug in België, fietsen langs de Maas oa. in Uikhoven. Wegens de nog altijd niet bereikbare brug in Neerharen, door Hochter Bampd gefietst tot in Smeermaas. Met nog 'n laatste lus via Hocht en de sluis van Neerharen, kon ik neerstrijken in Lanaken centrum voor 'n lekkere Duvel. En nee, hij had niet de tijd om warm te worden.

En morgen 'n speciale wandeling, maar daar vertel ik jullie dan weer over.

28-03-2023, 16:29 geschreven door eddy meuris

27-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangename boswandeling.

Maandag, 'n nieuwe week en hopelijk wat meer kleur in het weer. Gezien ik in de namiddag verwacht werd in de schaakclub, had ik mijn wandeling gepland na de 10-uur koffie. Wandelschoenen aan, toch 'n dikkere jas aangetrokken, mijn Strava-account geactiveerd en op pad. Maar, .... ik had de deur nog maar net geopend, of er viel 'n bui. Dan maar even gewacht. Gelukkig was die bui van korte duur en kon ik toch tijdig vertrekken.

Via de Eikelenweg en de Pannestraat, aan de Volkstuintjes het bos in. Zoals meestal in deze tijd van het jaar, gewoon rechtdoor, de hoofdweg volgend. Aan de grote weg waar ik moest oversteken, even blijven stilstaan bij de gedenksteen aan Ronnie. Via het ziekenhuis terug het bos in en de Bessemerberg naar beneden. Halverwege de afdaling, voor ene keer toch even naar links uitgeweken om zodoende uit te komen langs het Domein Zangersheide. Die foto van de beek vond ikzelf best geslaagd.

Het bos heb ik dan verlaten aan het inlooppunt van het Nationaal Park Hoge Kempen.

Blij dat ik weer heb kunnen wandelen, gisteren was het ondanks de prachtprestatie van Wout van Aert, toch maar 'n natte bedoening en binnen-zit-dag.

En het schaken vandaag, 4 X winst / 1 X gelijkspel. En wederom 'n nieuw lid mogen verwelkomen. Als alles mee zit (lees: droog weer en weinig wind), dan ga ik morgen fietsen.

27-03-2023, 17:01 geschreven door eddy meuris

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.

• Eddy
  • Goede avond
  • Zegen toegewenst voor deze namiddag en avond midweek