mijn fiets- en wandeltochten
Welkom beste bezoeker.

• Boorsem - Lanaken
  • Met collega's
  • De brug over in Veldwezelt.
  • Alden Biesen in Rijkhoven.
  • Lanaken onder water.

aantal wandelingen: 106

aantal fietstochten: 26

04-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mottig en grijs weer.

Het weer heeft vandaag letterlijk niks om het lijf, grijs en mottig. Daarenboven staat er ook veel wind, kortom, geen weer om 'n hond door te jagen. En toch wilde ik héél even de buitenlucht in. Er was zo 'n heel klein moment van - dacht ik toch - droogte. Ver wilde ik niet gaan, en ver ben ik ook niet geraakt. Het begon weer te miezeren en al die nattigheid in je gezicht, ... niet aangenaam.

Mijn wandeling beperkte zich dan ook tot effe langs het kanaal te gaan, via de sluis en Sappi, terug omhoog en voorbij de sportoase, terug naar huis. Al bij al waren het nog 5 km. maar eens thuis was ik toch blij te kunnen genieten van de huiselijke warmte.

Vandaag heb ik de koers niet opgezet, ik had geen zin om naar de grote Mathieu van der Poelshow te kijken. Niet dat ik hem niet respecteer als renner, maar met hem erbij is het maar 'n saaie bedoening. Ik heb nog even nagenoten van al die foto's van afgelopen vrijdag, de voorstelling van ons Bèssemgezèt.

Binnen enkele dagen kunnen jullie op deze link, de krant online lezen. Nu zien jullie nog even de krant van verleden jaar.

04-02-2024, 16:05 geschreven door eddy meuris

03-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie Bèssemgezèt.

Eindelijk, gisterenavond was het moment aangebroken dat onze carnavalskrant - de Bèssemgezèt - werd voorgesteld in het gemeentehuis van Lanaken. We hebben er toch naar uitgekeken. Vanaf oktober 2023 zijn we er wekelijks mee bezig geweest en dan is het echt uitkijken naar het moment dat je die gedrukte krant in je handen kunt nemen.

Zoals jaarlijks de gewoonte is, maken we er 'n heuse show van, er zijn diverse prijzen die uitgereikt worden (Laonekenaer van het jaar - Laoneker Sjang - bak van de Bèssem - orde van de Bèssem), een van ons mensen neemt de plaatselijke politiek op de korrel en we hebben ook steeds 'n gastspreker. Onze gast dit jaar was niemand minder dan minister Zuhal Demir. De zaal zat afgeladen vol en de sfeer was geweldig. De foto's die jullie zien, zijn deels van mezelf, deels gemaakt door Ronny van Fotolink. Hiermede is carnaval echt gestart in onze gemeente.

En uiteraard werd er ook vandaag gewandeld, zij het niet al te ver. Eerst naar de bakker en nadien via de Kinderboerderij en de burchtruïne, naar mijn vriend Hubert. Ik zag hem vanmorgen bij de bakker en hij wilde mij vertellen over zijn skiverlof van de afgelopen dagen. De foto's die ik maakte zijn van de Kinderboerderij, de visvijver en de ruïne.

Deze namiddag naar de koers gekeken. De Nederlandse dames staken er met kop en schouders boven uit.

03-02-2024, 16:31 geschreven door eddy meuris

02-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorheen Gellik.

Straks is er de voorstelling van ons Bèssemgezèt (onze carnavalskrant) in het gemeentehuis. Minister Zuhal Demir is onze eregast. Morgen meer hierover.

Dat wil zeggen dat ik tijdig gewassen en gestreken dien te zijn om op mijn Paasbest, mee aan te schuiven op de ons voorbehouden plaatsen. Ik had daarom mijn wandeling deze voormiddag al gepland.

Ik vertrok doorheen de Sint-Servaaswijk om in het verlengde van de Smeetsstraat het bos in te trekken. Aan het bankje ging ik rechtsaf omhoog. Vervolgens linksaf richting Gellik. En daar heb ik vandaag mij toch even in de luren laten leggen. Ik wilde doorwandelen tot aan de Kiewitseweg om vanaf daar terug te wandelen richting het kanaal. Kwam dat even anders uit, ik botste uiteindelijk op 'n draadafsluiting met weliswaar meerdere poortjes naar de verschillende woningen. Ik heb uiteindelijk moeten improviseren om tenslotte uit te komen op de Zilverdennenlaan (zie gele cirkel op mijn kaartje).

Eens terug op gekende wegen, wandelde ik voorbij het voormalige klooster en aan de kerk, de trappen naar beneden richting de Wijerdijk. Om huiswaarts te gaan, stapte ik eerst de brug over in Gellik. Ze zijn er de balustrade aan het vernieuwen. Daarna ging het linksaf, het Pieter Paul Boonpad in. Daar ligt al jaar en dag die mestton.

Mijn klok in 't oog houdende wist ik dat het hoog tijd was om naar huis te gaan, de kok wacht niet om de genodigden lekker eten voor te zetten. Mijn laatste foto nam ik aan een der brugjes in het Uilenspiegelpark.

En nu nog even genieten van mooie muziek van de groep Enigma.

02-02-2024, 13:30 geschreven door eddy meuris

01-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar de Lumière in Maastricht.

Het menu voor vandaag was rap opgesteld, naar Maastricht met ons twee, enerzijds om te shoppen en anderzijds om er iets te gaan eten. De plaats van de degustatie (deze keer niet van wijn of bier) was de Lumière aan de vroegere Sphinx. Het is 'n oud timmerfabriek waar in 1910 'n elektriciteitscentrale werd gebouwd ten behoeve van de Sphinx. Vanaf 2016 werd het 'n filmtheater met restaurant en café. Dat restaurant wilden we wel eens gaan proberen.

We vertrokken met de bus en stapten uit aan het station. Mijn vrouw wilde nog wel eens door Wijck wandelen, 'n stuk Maastricht aan de andere kant van de Maas. Vervolgens zijn we wat aankopen gaan doen in de Aziatische supermarkt. Je hebt daar keuze genoeg.

En toen was het al rap 12u00 voorbij, de inwendige mens begon te knorren. Dus wij naar de Lumière. De foto van het gebouw is geen eigen foto. Eens je het gebouw binnenstapt word je overweldigd door de architectuur en het behoud van oude elementen uit de tijd van toen. Het waren niet veel gerechten die op de lunchkaart stonden, maar hetgeen we bestelden was heel lekker. Beiden dronken we 'n alcoholvrij biertje, La Trappe Nillis ('n trappist), een van de betere alcoholvrije bieren. De foto van het Bad maakte ik van binnen het gebouw.

Na het eten ging mijn vrouw met de bus terug huiswaarts, ik te voet. Ik wandelde gewoon langs de "kleine grens", langs de Maas dus en de woonboten op de Zuid-Willemsvaart. In Lanaken de fiets-en wandelbrug over en via het park naar huis. Die foto in het park, tegen de zon in, dat is altijd tricky, je weet nooit op voorhand of dat lukt.

Zo, het was een aangename donderdag. Veel zon, weinig wind en weer eens 'n goed restaurant uitgeprobeerd.

01-02-2024, 15:54 geschreven door eddy meuris

31-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen onder 'n mooie avondzon.

Het gebeurt niet dikwijls dat ik pas na 20u00 aan mijn dagelijks verslag kan beginnen. Vanmorgen rond 7u45 stond onze kleinzoon al aan onze ontbijttafel waarna de mamma zich met spoed terug huiswaarts keerde om aan haar dagtaak te beginnen. De leerkrachten hadden vandaag 'n pedagogische studiedag - ze moesten volgens Arne zelf terug naar school - en dus moest de kleine opgevangen worden. Hij is gebleven tot omstreeks 15u15. Hij heeft ons goed bezig gehouden.

Daarna kon ik aan mijn wandeling beginnen. Het was onderweg nog even mijmeren over mijn mooie fietstocht van gisteren. Maar dat wandelen dus, ik vertrok onder de ring door, over het fiets- en wandelbrugje, om vervolgens het onverharde rechter jaagpad langs het kanaal te nemen richting de brug van Tournebride. Daar was ik even in dubio, direct de brug over of doorwandelen naar de sluis van Neerharen. Het is het laatste geworden. Kort aan de sluis, aan de overkant van het kanaal, zag ik de verschillende boten liggen die nu in de winter, opgekalefaterd dienen te worden voor weer enkele maanden op het water. Het zijn geen jachten of dure boten, en ik zeg dus opgekalefaterd of opgelapt worden, voldoende voor weer 'n seizoen varen over de kanalen.

Terug aan de andere kant van het kanaal, nam ik voor het eerst in mijn wandelloopbaan die trappen omhoog aan de brug. Vervolgens ging ik het domein Pietersheim in, met zicht op het kasteel, 'n kabouterhuisje in de dreef en 'n leuke laatavondfoto aan de grachten.

Thuis was het dan tijd voor het avondmaal, de kookkunsten van Jeroen Meus op tv, het nieuws en 'n babbel met mijn halve trouwboek. Nu tijdens de avonduren is er voor ons, verstokte VRT-kijkers, geen bal meer op tv. En zoals gewoonlijk wordt hij dan na het weerbericht gewoon uitgezet. Mijn vrouw zit nu te lezen en ik maak seffens nog 'n rondgang naar de verschillende blogvrienden/vriendinnen.

Nog ene fijne avond.

31-01-2024, 20:36 geschreven door eddy meuris

30-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maastricht - Roosteren - Maaseik

Deze morgen dacht ik effe, het zal toch niet waar zijn ... Ik was nog maar net per fiets vertrokken, juist Maastricht binnengereden langs de Noorderbrug. Op 'n bepaald moment zat ik op 'n vrijliggend fietspad (dus geen auto's die ons konden hinderen) en ik wilde de fietser vóór mij, voorbijsteken. Draaide die knul toch zonder boe noch ba, links af naar 'n privéterrein. Gelukkig had ik de handen aan de remmen zodat ik direct tot stilstand kwam en hem dus niet in zijn flank raakte. Ik heb toen toch 'n lelijk woord gebruikt en de knul heeft zich toch verontschuldigd. Een ongeval zit dus in 'n klein gaatje.

Inderdaad, als het in mijn hoofd zit dat er gefietst moet worden, dan gebeurt dat ook, ondanks dat er geen zon te zien zou zijn vandaag. Deze keer had ik mij beter voorbereid en 'n bidon gevuld met water, 'n klontje suiker en 'n mespunt zout. Voldoende eten, oa. 'n banaan, wat boterhammen en daarnaast uiteraard warme kledij.

Ik vertrok dus richting Maastricht. En die runderen, .... die heb ik vandaag op vele plaatsen gezien. Langs het water hebben ze plaats zat om te grazen. Via dat prieeltje in Meerssen, ging het over de Biesenberg naar Bunde, een klim van 800 meter. Wat verderop, de kerk van Moorveld, 'n wijk van de gemeente Meerssen. De kerk is nog recent, van 1954.

En dan heb je Stein, aan die brug kon ik maar moeilijk voorbij zonder 'n foto te nemen. Één woord: prachtig. Ik heb er mijn boterhammen opgegeten. In Illikhoven houden ze ook van carnaval, getuige de versiering bij 'n jeugdprinses. Het grappigste zag ik aan de brug van Maaseik, komende van Roosteren. Het gemeentelijk bord hebben ze ondersteboven opgehangen, wederom een of andere protestactie.

Iets verder, op Belgische bodem dus, kwam ik in het bedevaartsoord Heppeneert. Daar zag ik tot mijn blijdschap dat het Hepperhuys geopend was, tijd dus voor 'n stuk appeltaart met koffie. Op dat punt had ik 48 km. op de teller. Die spreuk tegen de muur, vond ik interessant. Via de Maas en Mazenhoven, ging het terug huiswaarts. Maar dat huiswaarts fietsen, dat ging gepaard met stevige tegenwind. Het was dus op karakter tot Lanaken, enerzijds om toch wat tempo te behouden en anderzijds, het is een goede training voor de volgende maanden.

In Lanaken toch nog effe het Cultuurcafé binnengestapt voor ene lekkere Duvel, die had ik wel verdiend, méér dan 81 km. gefietst. Al bij al 'n mooie fietstocht, héél even wat gemiezer in Dilsen (in feite, niet het vernoemen waard) en in de buurt van Boorsem, kwam de zon er even door.

Morgen komt de kleinzoon en dan moeten bomma en bompa voor oppas spelen. Misschien in de late namiddag nog rap de deur uit ....?

30-01-2024, 18:29 geschreven door eddy meuris

29-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met 'n opkomende zon op pad.

Het was vanmorgen even overleggen, wandelen of fietsen. Normaal gezien had ik het fietsen voor morgen voorbehouden, maar de zon begon al ferm te schijnen. Na 'n bezoek aan de buienradars, kwam ik echter tot de conclusie dat het weer, vandaag en morgen hetzelfde zou zijn. Ik heb dan maar besloten mijn schaakteam deze namiddag niet in de steek te laten en in de voormiddag te gaan wandelen. Ik diende sowieso naar de bakker te gaan, 'n extra lus op voorhand, kon er dan wel bij.

Ik vertrok doorheen de Sint-Servaaswijk om via dat bospad aan de Bosstraat, links af naar de Kewithstraat te wandelen. En vanaf dat punt was het met de zon in de ogen. Foto's maken is dan niet zo evident.   Eens over het oud spoor, was het naar beneden naar het jaadpad met de oude spoorbrug op de achtergrond. Het was rustig aan het kanaal op één visser na. Gezien de doorgang achter Sappi op weekdagen steeds gesloten is - ook al is het bedrijf bijna dicht - diende ik terug omhoog te stappen om via de drukke Tongerse Steenweg naar mijn bakker te gaan. Ik diende twee broden mee te nemen zodat we wat in de vriezer konden steken.

En mijn laatste foto's, we zijn zoals gezegd, gisterennamiddag onze horeca gaan steunen. Lekkere pannenkoek met warme krieken. Daarna nog wat door het centrum gekeuveld en gezien dat vele winkeliers hun etalage al versierd hebben in het teken van carnaval. Nog 'n kleine twee weken en de Bèssemkaravaan zal weer uittrekken.

En o ja, die 9,35 km/uur, laat je niet misleiden. Strava had blijkbaar kuren. Gelet op mijn beweegtijd wandelde ik tegen 6,26 km/uur. Ik wandel soms wel snel, maar vliegen kan ik nog niet.

29-01-2024, 11:07 geschreven door eddy meuris

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.