mijn fiets- en wandeltochten
Welkom beste bezoeker.

• Het is flink afgekoeld.
  • Velden van Oud-Caberg.
  • De hitte vóór zijn.
  • In het bos in 'n mountainbikewedstrijd terecht gekomen.
  • Aanvulling op mijn fietstocht van vandaag, zaterdag 10/8/2024.

Afgelegde kms. en gegevens van 2024:

aantal wandelingen: 174

aantal fietstochten: 57

24-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik was weer eens de enige wandelaar zonder hond.

Zoals gewoonlijk zaten wij deze ochtend om 7u30 al aan het ontbijt. En omdat er op zondag geen krant in de bus steekt, had ik 'n halfuur later mijn wandelschoenen al aan. Het werd 'n tochtje doorheen het bos. En dat het herfst is, dat voel je direct, het was vrij fris deze morgen.

Ik vertrok doorheen de Sprokkelstraat om in het verlengde van die straat, het bos in te stappen. Ik heb mij gehouden aan de hoofdwegen richting de Bessemerberg. Uiteraard gaat het pad dan wel omhoog, getuige die 60 hoogtemeters die ik maakte. Het rusthuis was nog in "diepe rust", de bewoners zijn niet zo 'n vroege vogels gelijk wij, en gelijk hebben ze.

Terugkeren deed ik via het bospad aan de overkant van de weg Lanaken - Zutendaal. Eens terug beneden, zie je dan de paarden lopen op 'n uitgebreid stuk weiland. Maar 'n deel van die weide zag er uit of het pas gevroren had, veel dauw in deze tijd van het jaar. Aan de splitsing ben ik rechtsaf gegaan, richting de Pannestraat. Ik wilde op de terugweg 'n krantje gaan afhalen bij mijn bakker. Ik had dan wel geen brood of andere lekkernijen nodig, maar de krantjes liggen buiten, voor iedereen dus mee te nemen.

Deze namiddag wordt er in Lanaken centrum 'n loopwedstrijd georganiseerd, de Maasrun. Er zijn verschillende afstanden en er zijn zoals gewoonlijk veel deelnemers, ook de scholen tekenen present. Uiteraard komt daar veel volk op af, maar wij hebben besloten ons niet te mengen in die massa. Corona is nog niet verdwenen, getuige de besmetting die mijn schoonbroer en echtgenote recent opliepen op het feestje van de 75-jarigen. Ze zijn enkele dagen goed ziek geweest.

Vermoedelijk gaan we dan maar naar het wielrennen op tv kijken. Nog ene fijne zondag.

24-09-2023, 11:07 geschreven door eddy meuris

23-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moelingen - Eijsden.

Zoals jullie weten, is fietsen mijn lang leven. En sinds enige tijd vind ik het zelfs plezant om wat kortere ritjes te maken. Het moeten niet altijd tochten zijn van 90 km. en meer. Zo had ik vandaag het plan om langs het Albertkanaal naar Moelingen te fietsen en via Maastricht terug te komen.

Ik heb gewacht tot de namiddag, het was dan iets warmer en in de voormiddag had ik sowieso minder tijd omdat er enkele boodschappen dienden gedaan te worden. Ik vertrok aan de brug van Briegden om door te rijden tot Kanne. Ik zag er op het bord dat ik fietser 193 was vandaag. De schaapjes stonden aan de brug te kijken wat ik aan het doen was. Via de sluis van Lanaye fietste ik onder de kader met "pays de Liège". Het was heerlijk fietsen langs de boorden van de Maas. Aan de brug richting Moelingen, 'n brug die ik al tientallen keren overgereden ben, zag ik 'n mooi onderhouden grasveld.

In Eijsden, ging het rechtsaf, het centrum door, rchting Gronsveld. Af en toe heb je nog 'n klimmetje en boven op zo 'n helling, heb je altijd mooie vergezichten. Vervolgens passeerde ik het dorp Rijckholt. Tot 1794 was dat 'n zelfstandige Rijksbaronie tot het in 1943 opging in de gemeente Gronsveld. In 1982 fuseerde deze gemeente met Eijsden wat nu Eijsden - Margraten heet.  De kapel dateert van 1960 en werd opgericht ter nagedachtenis van 75 jaar aanwezigheid van de orde der Dominicanen in Gronsveld.

Tot slot nog 'n foto van mijn fiets aan 'n brugje ten zuiden van Maastricht en de windmolens van Lanaken. Mijn tocht sloot ik af met 'n babbel met vriend Jos en zijn echtgenote, waarna we samen nog effe 'n drankje nuttigden op 'n terrasje. Wederom 'n geslaagde fietstocht.

23-09-2023, 18:30 geschreven door eddy meuris

22-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langs de Maas.

Als het kriebelt moet je sporten, dat heb ik dan ook maar gedaan vandaag. Sporten, ... niet in die zin van mij moe te maken, maar wel van te bewegen. Ik had mijn stadsfiets weer eens van stal gehaald en de bedoeling was om te fietsen aan beide zijden van de Maas. Ik had mij wel eerst vergewist van de windrichting. En gezien het 4 à 5 bfr. was uit het ZW, koos ik ervoor om eerst naar Maastricht te rijden omdat het gedeelte in Nederl. Limburg, langer zou uitvallen dan het Belg. gedeelte. Ik had dus maw. 'n langere tijd wind in de rug.

Zoals gezegd, eerst naar Maastricht, de Noorderbrug over, om aan het kasteel, de stad uit te rijden. Vervolgens heb je Meerssen, het dorp waar ik toch zonder te overdrijven, tientallen keren per jaar doorheen rij. Op weg naar Bunde ben ik toch even gestopt aan die prachtige muurschildering. Het volgende gehucht dat ik aandeed, was Brommelen. Daar maakte ik 'n foto van "het Rozenhof". Iets verderop, heb je dan het kasteel van Geulle a/d Maas.

En dan ging mijn route verder over 'n vrijliggend fietspad. Ik zag al rap de autostradebrug liggen in de verte, de brug die ik diende over te steken via het veilige fietspad. Veilig omdat het fietspad volledig afgezonderd is van het auto- en vrachtverkeer. Ik maakte mij wel de bedenking dat je effe bezig bent op die brug (die trouwens de Scharbergbrug heet). Je bent er niet op een-twee-drie over, je moet vanuit Stein eerst over het Julianakanaal en dan over de Maas, om dan aan de overkant in Kotem toe te komen.

En ja, vanuit Kotem was het dan opboksen tegen de elementen, zijnde de strakke wind. Wijselijk heb ik waar het kon, gefietst doorheen de dorpen of tussen de bomen, kwestie om toch wat beschutting te vinden. Mijn laatste foto's maakte ik op weg naar Rekem en aan het Domein Zangersheide waar dit weekend 'n kampioenschap voor jonge paarden plaatsvindt. Normaal gezien nodigt de gemeente Lanaken haar bevolking daar op vrijdag uit, om op kosten van de gemeentekas (lees: ons belastinggeld) 'n stuk vlaai en 'n kop koffie te komen nuttigen, steeds tussen 15u00 en 16u00. De toegang tot het Domein is ook gratis. Maar gelet op mogelijke buien in de namiddag, hadden wij ons dit jaar niet ingeschreven. Het is nu 15u30 en wat doet het? Het regent.

Voila, weer 'n heel verslag. Gefietst en rustig gereden tegen +/- 18 km/uur. Nadien nog 'n paar uur in de tuin gewerkt en nu kan het weekend beginnen.

22-09-2023, 15:35 geschreven door eddy meuris

21-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rol van de buienradar.

Helemaal droog heb ik het vandaag niet gehouden, allemaal de schuld van de buienradar. Het begon vanmorgen aan het ontbijt. Er waren nog juist genoeg sneden brood om de eerste honger te stillen, daarna moest ik naar de bakker. Gezien er regen voorspeld werd, ben ik maar direct vertrokken, anders lees ik eerst mijn krant. Op enkele druppels na, bleef het gelukkig droog.

Vervolgens zag ik omstreeks 9u45 dat het rond 11u30, toch zou gaan regenen. Het sein dus om op wandel te gaan, zij het met de paraplu als metgezel. En wonder boven wonder, op enkele druppels na, bleef het droog. Meer zelfs, rond 13u00 was het nog steeds droog. Ik diende voorts naar de bib te gaan voor nieuw leesvoer en uiteraard heb ik niet geaarzeld om per fiets te vertrekken. En ik ben er droog geraakt, oef. Maar bij mijn vertrek terug naar huis, vielen er al enkele druppels, niets om mij zorgen over te maken, tot .... die druppels wat groter begonnen uit te vallen en deze jongen uiteindelijk kleddernat is thuis geraakt. Nu, geen probleem, 'n droge broek en we spreken er niet meer over.

Maar het verslag van mijn wandeling hebben jullie nog te goed. Veel stelde het niet voor, ik vertrok door de Wijnwijk richting Pietersheim en nam rechts van het kasteel, het kastanjepad met zijn aloude bomen. Sommigen zijn zo dik dat je, er tegen aanleunende, je handen mekaar niet kunnen raken. Via het jaagpad langs het kanaal met zijn bunker en die bank (waarom het woord "steen" erop?) wandelde ik terug via de Stationsstraat. Daar kun je niet naast dat groot bord kijken waarmee uiteindelijk wordt aangekondigd dat de voormalige notariswoning geïntegreerd zal worden in 'n nieuw geheel. Ooit waren er al eens plannen, maar dat Immokantoor van toen, is er niet meer, nu wordt het project ontwikkeld door 'n nieuwe uitvoerder.

En nu, terwijl ik dit verslag aan het maken ben, is het volop aan 't regenen. De herfst is op komst.

21-09-2023, 14:31 geschreven door eddy meuris

20-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe schaakgrootmeester in wording.

Als er twee constanten zijn in mijn wandelingen, dan zijn dat paarden en veldbloemen. Maar eer ik aan het verslag van mijn wandeling van vandaag begin, eerst nog even dit. Zoals jullie weten zit onze kleinzoon sinds 1 september in het 1ste klasje van het lager onderwijs. We zijn nu 20 dagen ver, en er werd al les gegeven over het edele spel van het schaken. Zou onze Arne ook de schaakmicrobe te pakken krijgen die zijn bompa ook al heeft? Ik ben benieuwd.

Mijn wandeling van vandaag had 'n bepaald doel, wat lege dozen gaan ophalen om er ons oud papier (kranten, reclame) in weg te steken. Dat doel was dus het einde van mijn wandeling, maar eerst toch proberen wat kilometers in de benen te krijgen. Vooreerst door de Asbeekweg. Daar heb je al de eerste paarden. Daarna richting de Bosstraat en meer bepaald naar het verlengde van die straat via 'n onverhard pad naar de Kewithstraat. Ook daar weer 'n hele trits paarden.

Even heb ik toen getwijfeld, wandel ik via Gellik of rechtdoor naar de Kounterstraat. Het is het laatste geworden, ik wilde tijdig thuis zijn omdat er iets lekkers op het menu stond en ik wilde mijn vrouw niet nodeloos laten wachten op mijn thuiskomst. Na de Kounterstraat, het smalle pad naar en over het oude spoor.

Die veldbloemen stonden aan de brug van Briegden. En die graffiti is blijkbaar nieuw werk, aangebracht onder de tunnel aan de Stationsstraat. Mijn dozen heb ik gekregen maar het was 'n kunst om ze veilig thuis te krijgen. De wind was vrij krachtig en alhoewel lege dozen niks wegen, had ik toch de grootste moeite om ze vast te houden. Maar uiteindelijk, al goed.

20-09-2023, 13:46 geschreven door eddy meuris

19-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietstocht langs de Maas.

Soms is het even bekijken wat je aan sportieve activiteiten op het menu wenst te zetten, vandaag was het niet anders. In feite wilde ik gaan fietsen, maar door de strakke wind - ook de volgende dagen - zat 'n tocht met de koersfiets er niet in. Dan maar de stadsfiets gepakt en met mijn echtgenote 'n uur van terugkomst afgesproken (12u30).

Ik vertrok via de Bessemerberg naar Zutendaal waar ik aan FN voorbij kwam. Vervolgens naar de Duivelsberg in Opgrimbie. Bovenop heb je steeds mooie vergezichten, maar ook wat kruisjes met minder plezierige herinneringen. Eens de berg afgereden, links op naar Maasmechelen waar ik 'n foto nam van het gemeentehuis. In het centrum aldaar, rechtdoor naar de brug over het kanaal om daarna richting de Maas te fietsen. In Kotem enkele foto's genomen. En die zwammen, .... op dood hout komen die uiteraard veelvuldig voor.

Het volgende dorp dat ik passeerde was Uikhoven. Iets verderop heb je dan Herbricht met zijn mooie kapel. En zoals gezegd, het was 'n ritje langs de Maas. En op die Maas is altijd wel iets te beleven, zo ook vandaag 'n ganse groep jongeren die er het grootste plezier hadden. Het laatste dorp van vandaag was Smeermaas met het eilandje momenteel in zijn geheel zichtbaar is. In de winter neem ik er nog eens 'n foto van, goed mogelijk dat het dan helemaal onder water staat.

Voila, kort en bondig mijn fietsverslag van deze voormiddag. Nu nog wat werken in de tuin.

19-09-2023, 13:36 geschreven door eddy meuris

18-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandeling naar en in het buitenland.

Gezien mijn namiddag al ingevuld is - naar de schaakclub - wilde ik vanmorgen mijn wandeling al maken. Het is weer de tijd van het overleg met mezelf, waarheen ...? Ik was er rap uit, doorheen de velden van Oud-Caberg, 'n stukje wandelen in Nederland dus.

Bij het vertrek zag ik dat de belangrijkste winkelstraat van ons dorp, helemaal toegezet was met nadarhekkens en 'n stevige kraan. Er zal wat gemor geweest zijn bij de handelaars. Aan rusthuis Ludinaca ging ik links af, de tunnel onderdoor om via de Industrieweg richting Oud-Caberg te wandelen. Natuurlijk wist ik dat de paden in de velden het niet droog hadden gehouden. Maar, je hebt er wel mooie vergezichten met véél groen.

Via de kapel en een der windmolens van Lanaken op de achtergrond, opnieuw rechtsaf richting de oude spoorwegbrug. Vooral dat stuk was uitermate slijkerig. Het was voortdurend kijken waar je je voeten kon zetten.

Terugkeren deed ik langs die mooie treurwilg en de Grensstraat tot in Smeermaas. En weermannen en vrouwen, zullen graag foto's zien van dergelijke afgelijnde wolken. Zo, toch weer ruim 9 km. gewandeld, hoofd leeg, véél energie opgedaan en seffens - hopelijk - met veel inspiratie gaan schaken.

18-09-2023, 11:18 geschreven door eddy meuris

• Eddy
  • altijd fijn hier te zijn
  • Zegen op deze woensdag middag
  • MOJI MILÍ KAMARÁDI EDDY A OLGA
  • Vandaag is het de ideale dag om te gaan fietsen Eddy, hitte is voorbij

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.