mijn fiets- en wandeltochten

• Ochtendwandeling.
  • Aardbeien gaan kopen.
  • De Keutenberg.
  • Langs de boorden van de Maas.
  • Pietersheim

aantal wandelingen: 121

aantal fietstochten: 32

12-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pietersheim.

Wat ben ik tevreden over mijn fietstochten van de laatste dagen, ik kijk met blijdschap terug op mijn tocht van gisteren en afgelopen woensdag. Gisteren was het vooral bergop en woensdag héél veel kms. Zoiets doe je ook enkel maar als het tussen de oren goed zit, en dat is het geval. Ik mag dus niet klagen.

Vandaag was het 'n relatieve rustdag. Eerst nog wat afwerken in de tuin (klus van 'n goed uur) en daarna naar de flappentap met 'n ommetje daarna. Ik vertrok naar die flappentap via de Brouwerij van Aubelstraat. Dan de fiets- en wandelbrug over en via het onverharde jaagpad naar Tournebride. Daar de brug over en rechtsaf naar Pietersheim. Jullie hebben die foto's al dikwijls gezien, maar ik kan het niet laten telkens nieuwe foto's te maken. Het viel mij op dat er vandaag heel wat toeristen de weg naar Pietersheim gevonden hebben.

Vooral de kapel is 'n publiekstrekker. Je kunt er 'n burgerlijk huwelijk afsluiten.

Uiteindelijk is dat ommetje toch nog 8 km. geworden. Deze namiddag - moederdag - is het met de benen omhoog, naar de koers kijken en ons vieruurtje eten dat ik vanmorgen meebracht van de bakker.

Wat volgende week gaat geven, dat zal van het weer afhangen. Morgen normaal gezien gaan schaken en misschien dat woensdag 'n fietsdag kan worden.

12-05-2024, 13:36 geschreven door eddy meuris

11-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het drielandenpunt Vaals.

Het drielandenpunt Vaals was nog een van de opdrachten die ik diende te vervullen. En vandaag had ik er goesting in. Nu wist ik wel dat het 'n tocht zou worden met véél bergjes, maar ik hoefde niet voor 'n bepaald uur terug thuis te zijn (natuurlijk wel uiterlijk voor het avondeten) en niemand vroeg er om, om snel te fietsen. Uiteindelijk reed ik 'n gemiddelde van 17,8 km/uur voor 'n rit van 103,73 km. met 1.175 hoogtemeters, verspreid over 9 hellingen met naam. Ik heb dus mijn beste beentje moeten voorzetten.

Het waaide vanmorgen iets meer dan gisteren, maar dat kon de pret niet bederven. Ik vertrok via de Noorderbrug in Maastricht richting Bemelen. Daar fietste ik over de St. Anthoniusbank. Vervolgens ging het naar Cadier en Keer. Daar was het effe voorzichtig zijn. Die oude hoeve en dat Mariakapelletje hadden er niets mee te maken, maar door die smalle straatjes, passeerden zeker 'n twintigtal trucks en opleggers. Was er 'n meeting in de buurt? Feit was dat er bijna geen doorkomen was voor het gewone verkeer.

Maar goed, eens dat achter de rug, kon ik mijn vizier richten op de Voer en meer bepaald op Teuven. Ik hoopte dat de wegenwerken er eindelijk achter de rug waren en dat bleek zo te zijn. Hierdoor kon ik langs "Moeder de Gans" fietsen, 'n wijdverbreid restaurant-café. Vandaag ben ik er niet gestopt. Wat verderop, boven in het bos en na 'n lange klim, effe wat tijd om wat boterhammen binnen te spelen.

Eens de Voer buiten, zit je in Wallonië. Zo fietste ik oa. door Gemmenich en Plombières. Ook had ik 'n mooi vergezicht op kasteel Beusdael in het gelijknamige gehucht. Het hoort bij de gemeente Sippenaken. En dan de klim naar Vaals. Geen al te zware klim, meer gelijkmatig maar wel 'n klim die blijft duren. Oorspronkelijk had ik het plan om daar te pauzeren, maar buiten wat foto's die ik liet maken, heb ik er niet teveel tijd verspild, het was er mij véél te druk.

Maar om te pauzeren heb ik toch moeten wachten tot Simpelveld eer ik kon stoppen, het is lang geleden dat ik zo naar 'n pauzeplaats uitkeek. Ik had natuurlijk al heel wat bergjes voor de kiezen gekregen en de benen begonnen wat leeg te lopen. Tijd dus voor ene koffie, 'n stuk taart en ene cola. En met die drie producten in mijn maag voelde ik mij als herboren, ik voelde weer kracht in de benen.

Om niet doorheen Valkenburg te moeten fietsen, had ik vanmorgen mijn parcours nog wat aangepast. Het is zaterdag en dan loopt dat stadje vol met toeristen. Bijkomend diende ik oorspronkelijk ook nog doorheen de binnenstad te moeten fietsen. Maar zoals gezegd, na aanpassing van mijn route, passeerde ik Valkenburg slechts aan de buitenkant, richting Houthem. Daar ben ik nog even gestopt om wat foto's te maken aan het St. Gerlachkasteel. Het zou van 1713 zijn maar vroeger zou er al sprake zijn van 'n klooster op die plaats in de 13de eeuw. Dat kapelletje ligt ook in die gemeente en wordt het St. Gerlachuskapelletje genoemd.

Zo, dat is meer dan voldoende tekst, het was dan ook 'n ferme fietstocht met veel bezienswaardigheden. En voor mezelf, het is al enkele jaren geleden dat ik méér dan 1.000 hoogtemeters bijeen fietste op één dag. Ik ben dus 'n tevreden man, temeer daar ik op 'n klein dipje na, weer geen moeilijkheden heb gehad. Waar die kapelletjes toch van nut voor kunnen zijn ...

11-05-2024, 20:11 geschreven door eddy meuris

10-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorheen Pietersheim.

Sorry, vandaag geen wandelkaartje, dit ondanks het feit dat ik toch gewandeld heb. Ik heb ergens onderweg bij het nemen van 'n foto, op pauze gedrukt van mijn Strava-account. Toen ik thuis kwam, had ik slechts 2,4 km. op de teller. Ik was nochtans méér dan 'n uur weggeweest. Ik schat dat ik iets meer dan 7 km. gewandeld heb. Ik heb dat kaartje dan maar naar de prullenbak verwezen.

Het was dus vandaag geen superlange wandeling, temeer daar we in de voormiddag en middag, deftig "getaffeld" hebben in Genk (lees: traag voortbewegen). We wilden nog wat shoppen en ergens gaan tafelen. Maar daar word je zo moe van ....ha, ha, ha.

Niets is minder waar, eens terug thuis wilde ik toch nog even de benen strekken en doorheen Pietersheim wandelen. Het was dus gewoon op automatisch piloot, de gekende route en onderweg wat foto's maken. Eerst in de kinderboerderij, dan langs de grachten van de ruïne en het kasteel en dan langs hoeve De Merode. De hoeve behoorde vroeger bij het kasteel en de toegangspoort dateert nog van de 16e eeuw. Het gebouw zelf is deels van de 17de eeuw, deels begin 18de eeuw.

Op de Putstraat vind je de oudste woning van de streek, 1686 staat er op de gevel. Terugkeren deed ik via het kasteel Alicebourg.

Morgen staat er weer 'n fietstocht op het programma, dan ga ik naar Vaals, het drie-landenpunt. Er zal stevig mogen geklommen worden.

10-05-2024, 17:01 geschreven door eddy meuris

09-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rode wandeling in Gellik.

Na mijn geweldige fietstocht van gisteren hadden jullie misschien gedacht dat het voor mij 'n rustdag zou worden vandaag, maar niets is minder waar, integendeel, het was 'n goed gevulde dag. Deze voormiddag heb ik samen met mijn echtgenote gewerkt in de tuin, daarna 'n stevige wandeling gemaakt en ten slotte naar het einde van de koers en de bekerfinale voetbal gekeken. Ja die tuin, het werd zo stilletjes tijd dat we konden zaaien. Maar eerst dienden de perselen nog maar eens onkruidvrij gemaakt te worden om vervolgens te zaaien en water te geven. Kunnen jullie geloven dat het deze ochtend behoorlijk fris was, ik diende zelfs mijn werkjas aan te trekken. Er hing zelfs wat mist. Maar na de koffie klaarde het op en werd het warm.

Daar heb ik deze namiddag dan ten volle van geprofiteerd om 'n fikse wandeling te maken. De rode wandeling in Gellik stond ook al 'n tijdje op mijn to-dolijstje. Je begint die wandeling in feite op de Kounterstraat, dan de ijzeren brug onderdoor om in Gellik de wandelweg naast het kanaal te nemen. Op 'n bepaald moment moet je rechtsaf, het veld in om uit te komen op de Gellikerweg, precies op de grens tussen Eigenbilzen en Gellik. Je dient daar gewoon de straat over te steken om de rode wandeling verder te zetten.

Op de grote weg Eigenbilzen - Gellik, steek je ook gewoon de straat over en daar gaat de rode wandeling over in 'n boswandeling. Je ziet er 'n mooie omgeving maar ook grote plassen water kruisen je pad. Eens terug op de Kewithstraat is het afgelopen met modderige stroken. En wat is 'n wandeling zonder paarden ...?

Een laatste opmerkelijke foto maakte ik op weg naar huis. Het Limburgs kampioenschap biertonrollen, wie had daar al ooit over horen spreken ....?

09-05-2024, 18:44 geschreven door eddy meuris

08-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achelse Kluis.

De Achelse Kluis stond al een tijdje op mijn programma, alleen waren de weersomstandigheden nog niet goed genoeg om er heen te trekken. Dat was vandaag wel het geval, het zou droog blijven met niet te veel wind. In feite zou morgen donderdag zelfs 'n betere dag zijn, maar bij ons in België is het dan 'n feestdag - O.L.Heer Hemelvaart - en ik vreesde 'n beetje dat de fietspaden dan overvol zouden zitten. Gefietst werd er dus vandaag en dat, zoals gezegd naar de Achelse Kluis, 'n rit van meer dan 130 km. Ik had er geen schrik van, de conditie is goed en ik heb in het verleden die rit al verschillende keren gemaakt, ik wist dus wat ik kon verwachten.

Ik vertrok langs de Zuid-Willemsvaart om na welgeteld 54 min., brasserie Brug 36 te passeren in Dilsen-Stokkem. Die brasserie was onze locatie afgelopen maandag met mijn ex-collega's. Met bus en 'n stuk te voet, deed ik er maandag méér dan 'n uur over om tot ginder te geraken. Vervolgens kwam ik aan het Eilandje in Neeroeteren. Iets verderop in Tongerlo heeft het heel even gedruppeld, eigenlijk nauwelijks het noemen waard.

En in Bree effe afgestapt aan de kapel van O.L.Vrouw van Rust, gebouwd in 1904. Ik ben geen gelovig mens - gelovig in de zin van regelmatig naar de kerkdiensten te gaan - maar ik heb wel zo iets dat mij daar even tot rust brengt en de hoop uitspreekt dat het weer 'n rit zonder ongevallen zou worden. Even verder, weer 'n prachtig staaltje van streetart. Mooi.

In Hamont-Achel had ik aan "de doodendraad" 'n babbel met 'n Nederlands koppel, wonende in Utrecht. Dat hadden zij nog nooit gezien en ze waren onder de indruk. Daar diende ik even de grens over te steken, naar Nederland dus, om doorheen 'n stiltegebied te fietsen.

En dan kwam de beloning, de Achelse Kluis. Voor koffie, taart en cola, betaalde ik 8,70 euro. Er zat redelijk wat volk op het terras. Op dat moment had ik 60 km. op de teller, de terugtocht kon beginnen. Eerst doorheen Neerpelt om daarna naar Peer te fietsen. Daar heb ik mij even in de luren laten leggen, wegenwerken noopten mij om van mijn parcours af te gaan, gevolg ... weg kwijt en geen gps in mijn bezit. Ik heb dus diverse keren, voorbijgangers de juiste weg moeten vragen. Zo kwam het dat ik tot Opglabbeek enkel grote wegen heb gevolgd ipv. het fietsroutenetwerk. Nu, ik ben er ook geraakt en het is weer 'n les in aardrijkskunde en het gevoel voor richting.

In Opglabbeek kwam ik weer mijn nummertjes tegen en zo kon ik oa. in As langs molen 't Mieleke fietsen, 'n molen van de 18de eeuw. Verder heb ik geen foto's meer gemaakt, ik was aan 'n goed tempo bezig en dat wilde ik zo houden. Na 135 km.'n gemiddelde halen van 22 km/uur, dat noem ik niet slecht. En of dat stoppen aan dat kapelletje zijn nut gehad heeft, ik heb alleszins geen problemen onderweg gehad en de fiets bolde prima.

Achteraf lieten mijn kinderen mij weten dat zij effe gedacht hadden om de Achelse Kluis ook als 'n te fietsen opdracht toe te voegen, maar dat zij het niet gedaan hebben omwille van de afstand en of ik dat wel zou aankunnen. Ik heb hen vandaag het tegendeel bewezen. En het is misschien grootspraak, maar ik ben nooit in 't rood moeten gaan, in tegendeel, ik had nog energie over bij thuiskomst.

08-05-2024, 19:31 geschreven door eddy meuris

07-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boorsem - Lanaken

Verdorie, 370 meter te weinig gewandeld, anders had ik precies de 1.000 km. wandelen bereikt. Grapje uiteraard, die 1.000 km. komen er wel een van de volgende dagen, niet zeuren dus. Maar ja, je bekijkt na je wandeling je nieuwe cijfers en je ziet dan je op 'n haar na 'n mooi wandelcijfer had kunnen bereiken.

Voor morgen zal het alleszins niet zijn, want dan ga ik fietsen. Mijn doel is de Achelse Kluis in Hamont-Achel, 'n stevige rit. Vandaag heb ik gewandeld en wederom vanuit 'n andere vertrekplaats. Ik nam de bus richting Opgrimbie en Boorsem. Aan de halte, de Rijksweg over richting de molen, De Stormvogel. Deze molen kwam in de plaats van zijn voorganger die in 1858 afbrandde. Een mooi weetje is ook dat in 1963 onze toenmalige Koning Boudewijn gezorgd heeft dat de romp van de molen volledig wit geschilderd werd. Boudewijn had 'n residentie in het naburige Opgrimbie en zag uit op die molen.

In Boorsem aan de brug zag ik de "Reuzen Margriet" staan, volgens mijn app Obsldentify, uiterst zeldzaam. Daarna ging het langs de Zuid-Willemsvaart gewoon rechtdoor tot in Rekem. Daar had ik de keuze, gewoon het kanaal blijven volgen of toch maar Oud-Rekem binnenstappen. Ik koos het laatste. Zo kwam ik oa. langs de oude directeurswoning van het vroegere OPZ dat toen gehuisvest was in het oude kasteel. Wat verderop staat de oude gendarmerie.

En nu ik toch bezig was, wandelde ik gewoon verder binnendoor richting Neerharen. Daar trof ik Rita en Jeu, oude bekenden, plezant om effe 'n babbeltje te slaan. In Neerharen op de Heirbaan staat alles in frisse lentekleuren. Aan de sluis voer juist 'n schip binnen.

Ik had vandaag voor alle zekerheid mijn jas aangedaan, maar dat heb ik mij toch beklaagd, op momenten was het zelfs warm. Het enige voordeel van 'n jas zijn die verschillende zakken voor je portefeuille, gsm, stuk fruit, koekje enz. Maar ik ga zeker niet klagen, laat die zon maar schijnen, zeker na na die plensbui van gisteren die ik te verduren kreeg.

07-05-2024, 18:45 geschreven door eddy meuris

06-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met collega's

Verdorie, het heeft niet mogen zijn, per fiets naar de bijeenkomst gaan met ex-collega's. De weersverwachtingen waren niet van die aard om veel risico's te nemen, zeker niet bij het terugkeren. In de latere namiddag werd hondenweer voorspeld. En maar goed dat ik dit wijs besluit nam, ik ben in de plaats met de bus gegaan en bij vertrek in Lanaken, begon het al wat te druppelen. Ik had telefonisch afgesproken met 'n collega die mij aan de bushalte zou komen halen en nadien daar ook zou terugbrengen.

Het was 'n aangename namiddag waarbij zoals dat hoort, "veel oude koeien uit de gracht werden gehaald". Voeg daarbij dat er heel wat gekletst werd over ditjes en datjes, en dat alles onder het genot van enkele drankjes. Het was al weer effe geleden dat we mekaar nog gezien hadden, 'n juiste datum afspreken is soms moeilijk. Ze zeggen toch dat gepensioneerden weinig tot geen tijd meer hebben. En dat klopt in de praktijk ook zo, hobby's, kleinkinderen en genieten van het leven, iedereen ervaart dit wel.

Maar goed, iets na 17u00 vonden wij het welletjes en maakten we de promesse om de volgende ontmoeting niet meer zo lang op zich te laten wachten.

En terug in Lanaken, ... wat dachten jullie, ... een stortbui. Het is slechts 1 km van de halte tot thuis, maar deze jongen werd kletsnat. Als 'n verzopen kat kwam ik thuis aan. Maar waar maak ik mij druk over, er bestaan ergere dingen in het leven, wat droge kledij en het leed is geleden.

Er werd dus vandaag niet gesport, dat zal voor morgen zijn. Fijne avond nog.

06-05-2024, 19:57 geschreven door eddy meuris

• Dag Eddy
  • Goede middag Eddy
  • Zegen op deze midweek middag en avond
  • MOJI MILÍ KAMARÁDI EDDY A OLGA
  • altijd fijn om bij te lezen en te kijken hier Eddy

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.