Het is een soort geplogenheid geworden om als laatste woorden van mijn blog "tot morgen" te schrijven, zonder punt erachter. Kwestie van te tonen dat er nog geen laatste woord gezegd en geschreven is door mij en dat ik morgen weer present ben. Dat was ik gisteren toch wel vergeten zeker!! Zeker bij een zo belangrijk onderwerp als 'levensmoe' en 'het gedane leven'. Bij deze zeg ik nu, het is nu de 'morgen' die ik gisteren vergeten vermelden ben en ben goed en wel deze morgen begonnen. Godzijdank, ik ben wakker geworden en mijn leven is niet beëindigd en ikk maakte zelfs een verrassing van formaat mee: de komst van mijn 'schone dochter', haar moeder en nog twee kleinkinderen erbij. Het kan niet op dit verlof. Voor mij plezant dat ze een dagje aan zee willen spenderen vooraleer de schoolvakantie voorbij is. Het is ook redelijk weer, de zon schijnt en het is 12°C, en de wind is ± gaan liggen. Veel nieuws is er niet te vermelden. Ik zet ook geen radio aan 's morgens, ik ben ermee gestopt omdat ik mijn ontbijt niet meer wilde vergallen met verslagen van oorlogen, bombardementen, moorden en andere ongelukken. Ik zet mijn tv ook niet aan om aan nieuwsgaring te doen. Tegenwoordig kijk ik naar het korte nieuws om 18u. Is er iets bij waar ik wat meer over wil weten dan kijk ik naar 'ter zake' of 'de afspraak'. Verder haal ik mijn nieuws via VRTnews zowel op mijn gsm of pc. De krant is natuurlijk mijn grootste bron van informatie; zowel politiek, sociaal, maatschappelijk, cultureel of roddel. Het nadeel van die radiostilte is natuurlijk dat ik de nostalgische liedjes van 'radio 1' mis. Ik moet nu zelf putten uit mijn kennis van tekst en muziek om met de woorden van iemand anders iets duidelijk te maken of te benadrukken. Vandaag moet ik geen liedje gebruiken om de diefstal, die iedereen nog altijd beroerd, in herinnering te brengen: de verdwijning van "De rechtvaardige rechters" in de nacht van 10-11 april 1934. Een paneel van "Het Lam Gods" geschilderd door de Gebr. Van Eyck, in 1432. Het is al 90 jaar dat er allerhande theoriën de kop op steken waar het paneel zich zou kunnen bevinden. Ik denk niet dat het in de crypte van wijlen Koning Albert I (1875-1934) te vinden is zoals velen suggereren. Albert viel van zijn rots in Marche-les-Dames op 17 februari en werd plechtig begraven op 22 februari. Ik denk niet dat er 14 dagen later iemand ongezien dat zware marmeren deksel kan verwijderen zonder gezien te zijn, om daar een houten geschilderd paneel in te verbergen. Ik zie ook niet de kans die de dief zou gekregen hebben om vóór de begrafenis het schilderij ongezien in die put, te verbergen. Voor mij blijft de theorie van kracht, dat er een of andere Gentse familie het in zijn bezit heeft en zoals ik eerder eens schreef: tegen elkaar zeggen "gaan we eens een vrolijk avondje schilderijtje kijken?". Tot morgen
Gisterenavond was er een ferm lichtspektakel aan de hemel te zien. Gelukkig, hier toch, met niet al te veel tromgeroffel. De hond zit dan aan mijn voeten me in het oog te houden of hij het benauwd moet krijgen 'ja dan nee'. Het is mijn plicht om dan rustig te blijven zitten of hij blaft van schrik de ganse buurt bijeen. Vandaag weinig regen maar des te meer wind met snelheden van meer dan 80 km/u. Spijtig want ik zie zo de mooie bloesems van de Japanse kerselaars in het rond vliegen en een wit/roze tapijt in de tuin leggen. Maar dat is natuurlijk niks in vergelijking met het sociale bloedbad bij de autobusbouwer uit Koningshooikt. Zoveel mensen die hun werk kwijtspelen en op zoek moeten naar andere bazen.
"Absurd", volgens CD & V, "onethisch" volgens Vooruit. Dat zijn de eerste reacties op de voorstellen van de baas van de christelijke ziekteverzekering: sta euthanasie toe bij mensen die levensmoe zijn of zeggen dat ze een 'voltooid' leven hebben. Dergelijke stellingname kan gemakkelijk uitwassen in de hand werken, zodat anderen gaan beslissen of je 'levensmoe' en/of een 'voldooid leven' hebt. De film "Soylent Green" uit 1973 ten dele gebaseerd op de SF-roman van Harry Harrison (1925-2012), "Make Room!/Maak Ruimte!". Geschreven in 1966, is het verhaal geplaatst in 2022: door overbevolking, opwarming, vervuiling van de aarde, geeft dat 'ecocide'*. Als gevolg daarvan is er een tekort aan voedsel, water en huisvesting. Nutteloze levens en ouderen worden door speciale polities opgehaald, in eeuwige slaap gebracht en verwerkt tot voedsel, "Soylent Green" genaamd. Men sust de bevolking door te zeggen dat het plankton uit de oceanen de groene kleur aan het voedsel geeft. Tot er natuurlijk een detectieve (Charlton Heston, 1923-2008) in de voedselfabriek geraakt en ziet waar het voedsel en de bestanddelen vandaan komen. Want wat de overheid ook zegt, de oceanen zijn dood en er is geen 'plankton' meer dat groeit op de bodem van de zeeën en de groene kleur aan het voedsel geeft. Het is al lang geleden dat die roman geschreven is en de film gemaakt werd, maar met dit voorstel van een verzekeringsmaatschappij is de 'horror' van dat scenario dichtbij. Ouderen verplichten plaats te ruimen om de jongeren van huisvesting, voedsel en water te voorzien. Ik krijg kippenvel van dergelijk scenario, want ik ben niet levensmoe noch is mijn leven voltooid. Ik wil weten wat mijn nageslacht gaat doen, achterkleinkinderen zien. Ik heb nog té veel te vertellen in mijn blog en bovenal ik moet op zijn minst nog 600 boeken op mijn e-reader lezen.
*anders dan de 'genocide' is de 'ecocide' nog niet erkend als misdaad door de Verenigde Naties.
De wereldkampioenen van de fiets dragen hun veelkleurig gestreepte trui met fierheid. Ze hebben beiden, zowel man als vrouw, 'hun kassei' dik verdiend. Vooral Mathieu was weer eens 'outstanding' en sabelde de concurentie zomaar neer en dat is niet de eerste keer. Ook de sprint van Lotte verdient een speciale vermelding. Enfin, het was een tof spektakel, zonder al té veel incidenten van de supporters behalve dan het klakske en het blikje. Het was sport van de bovenste plank. Gisterenavond vooraleer mijn blauwe oogjes te sluiten, deed ik zoals iedere avond; de dag eens overlopen van het gelezene, gesprekken of gedachten. Dat doe ik om te weten te komen of ik iets moet rechtzetten of wat dieper op een onderwerp moet ingaan of dat er een idee voor mijn blog nog opborrelt vooraleer naar dromenland te vertrekken. Ik stelde vast dat ik weinig schrijf over actualiteit. Niet dat het me niet bezighoud, maar de verkiezingen hier en in de USA geven nog weinig reden om erover te schrijven. Verder, al worden we de generatie 'zonder oorlog' genoemd, is als we een beetje verder kijken dan de West-Europese grenzen, kommer en kwel voor de bevolking in vele delen van Oost-Europa, Midden-Oosten, Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Ik kan, en de meeste Belgen met mij, zagen en klagen graag over alles en nog wat, maar tenslotte zijn we een land, een gemeenschap, dat met woorden en compromissen ons leven hier, aangenaam maakt. We nemen niet de wapens op om verschillen en onenigheden op te lossen. Mijn leven is dierbaar, maar dat van de medeburger ook. Ik aanvaard dat iemand een andere mening kan hebben, een andere godsdienst, een andere politieke overtuiging, dat iemand rijker en slimmer is dan mezelf, kort gezegd, ik en de meeste Belgen, accepteren de uniekheid van ieder individu. Over al die oorlogen en onminnen in gemeenschappen zijn er zó veel specialisten en would-be specialisten ter zake, dat mijn mening daarover spuien niet veel aarde aan de dijk zou brengen. Ik vind het alleen spijtig dat geschillen tussen leiders van landen of andere politieke inzichten uitgevochten moet worden en dat de gewone burger weer de dupe van de hele historie is. Dus nee, mijn gedachten hou ik nog wel privé omdat ik nooit de hele context ken of goed begrijp. Zoals altijd heeft een conflict twee gezichten en twee woorden en afhankelijk wat men te horen krijgt en van wie, zou men vóór of contra een volk moeten zijn. Een mens blijft een mens, waar ook ter wereld en heeft het recht op een menswaardig bestaan. Dat is mijn politieke strekking en daarom ben ik aanhanger van de United Nations Organisation, die met woorden en met zo min mogelijk interventies de 'Rechten van de Mens' door eenieder probeert te doen respecteren. "Ein bißchen Frieden" zong Nicole in 1982 en won er het Eurovisiesongfestival mee. Tot morgen