Er was consternatie in 1970 door de 'outing' van Will Ferdy. De woorden, "dat ben ik, en ik ben homoseksueel" zinderden heel fel in Vlaanderen. Later heeft hij waardering gekregen, niet alleen voor die eerlijkheid en hulp aan de holibigemeenschap, maar ook een appreciatie voor zijn kleinkunst, zijn komisch talent en zijn conferences. Veel teksten van Armand Preud'homme en van Brel heeft hij gebracht, maar ook het 'Schrijverke' van Guido Gezelle en natuurlijk "Christine", bijna zijn lijflied. Vandaag wordt deze man 94jaar. Sindsdien is er een hele evolutie geweest, de mentaliteit veranderde, het maatschappelijk landschap werd hertekend. Nu kan iedereen genieten van 'gelijkheid' voor de wet wat ook je seksueel leven mag zijn. Per slot van rekening is dat 'privé' en heeft niemand er iets mee te maken. Maar Will zal, zoals iedereen trouwens, met afgrijzen gehoord hebben van de laffe moord. De holibigemeenschap blijft, voor mij om onbegrijpelijke redenen, een geviseerde groep. Verontrustend is dat de laffe en dodelijke aanval, gepleegd werd door 3 minderjarigen. Dat maakt het extreen erg. Triestig, triestig, triestig, door snotapen vermoord omwille dat je bent wie je bent en in de val gelokt.
Er is nog een jarige vandaag: Barbie! Sinds 1959 zijn veel meisjeshartjes in vervoering geraakt van deze Dolly Parton in plastiek versie. Ik heb ook ooit zo'n scharminkel gehad, maar dat was niet echt aan mij besteed om met dergelijk product te spelen. Ik hield het op een echte pop met porseleinen gezichtje om mijn moederlijke gevoelens bot te vieren en tegelijketijd mijn modieuze instincten uit te proberen. Maar in plastiekland kwam in 1961 de mannelijke versie, zijnde 'Ken'. Vervolgens verscheen Christie in 1968, de Afro-Amerikaanse pop. Een gehandicapte mocht ook niet ontbreken. In 1997 kwam Becky, in een rolstoel, de hoop vergroten. Niemand vergeten in de commercie.
Natuurlijk was ik gisteren ook 2 uur aan de buis gekluisterd om het 'interview van het jaar' te bekijken en te beluisteren. Direct omgedoopt tot 'Annus Harrybilis' naar analogie van het 'Annus Horibilis' dat The Queen gebruikte in haar speech in 1992, Tja, een actrice die een prins op het witte paard tegenkwam en voor zijn charmes viel. De prins was gecharmeerd door de frisheid van een meisje van het witte doek. Beiden leefden in een bubbel, de ene in die van glitter en glamour, de andere in een gouden kooi. Iedereen kent de prins, hij hoeft geen geld te hebben, geen paspoort, geen sleutels, geen auto, iedereen weet hem wonen en kent zijn tronie. Huizen en personeel genoeg die allemaal direct in het gelid staan en hem op de wenken bedienen. Een beetje teveel van het goede voor een onafhankelijke vrouw. The Firm is een eeuwenoud instituut met een monarch van bijna een eeuw. De familie en de hofdignitarissen willen alles houden zoals het was, voor hun gemak. De twee bubbels, de paleiswereld en de gewone wereld, verenigen bleek een te moeilijke opgave om in The UK te realiseren. Een zgn Megxit naar het warme Californië. En uitleg wilden ze daarover maar al te graag geven.
|