Dag 2 van Trump 2. De krant staat bol van zijn familie of eigenlijk moet ik 'clan' zeggen. Hij wil in ieder geval de Kennedy's verdrijven als vorstelijke familie van Amerika. Zijn vrouw, dochters, schoondochters en kleindochter moeten toonaangevend zijn voor het mondaine deel van de rich and famous in zijn land. Geen democratische presidentsvrouw meer die toonaangevend was voor elegantie, uitstraling en goede smaak. Nu moet dat Melania en Ivanka zijn, die zeggen en tonen wat te dragen bij officiële en andere feestelijke gelegenheden. De hoed neemt nu ook een belangrijk deel van het accessoire in van een stijfdeftige kennismaking met de bevolking. Niettegenstaande Europa niet meer in de bovenste schuif vertoefd van Mister Make America Great Again, de dames van zijn clan kijken toch wel hoe de prinsessen en koninginnen van Europa zich uitmonsteren. Dat is dus met hoeden als ze op stap gaan. Een koninginnelijke en prinsesselijke uitstraling moeten zijn vrouwen dus hebben. De Amerikaanse couturiers hebben voornamelijk naar de jonge generatie van royals gekeken met als biezonder uithangbord Prinses Kate. Mode-icoon van de laatste jaren: gecentreerdeen getailleerde halflange mantels, kleuren allemaal op elkaar afgestemd, sobere chic door de gebruikte materialen. De uitbundige kleuren waar ook de Amerikaanse dames voor gekend waren, zijn samen met Elisabeth II (1926-2022), begraven. Zo gaan we weer een nieuw Trump-tijdperk tegemoet en wat dat vor de wereld gaat betekenen is toch een beetje bang afwachten. Zoals de filosofische gedachte van Michael Sandel, politiek Amerikaans filosoof, schreef in The Gardian; "Markten zijn niet onschuldig". "We zijn van een markteconomie naar een marktsamenleving geëvolueerd, waarin nagenoeg alles te koop is of in financiële waarden uitgedrukt". Een passende filosofische zin voor de regering van Trump. Gelukkig herken ik nu eens een naam in de Klara scheurkalender: Bette Davis (1908-1989), alleen wist ik niet dat die ooit songs had opgenomen. Zij was een vrijgevochten vrouw en actrice die haar imago van promiscue leventje met het lied "Don't call her no tromp" wilde rechtzetten. Haar doorbraak kwam er met de film "All about Eve" in 1950. Bekend werd deze filmdiva voor mij, door het lied van Kim Carnes uit 1981: "She's got Bette Davis' eyes". En die ogen doen me eerder denken aan de 'ziekte van Graves', de bolle ogen die typisch kunnen zijn bij een schildklierafwijking: te snel werkende schildklier. Voilà, ik heb weeral mijn klets gehad voor vandaag. Voor de rest is het nog wachten op de loodgieter en de berichten over de behandeling van mijn vriend. Tot morgen
|