Ondanks al onze malcontentementen, mogen we blij zijn dat we hier in het Westen al 75 jaar in relatieve vrede met iedereen en elkaar leven. Ik sta daar niet genoeg bij stil. Maar al die vieringen en rememberance days, zorgen er voor dat het soms de strot uitkomt. Ieder dorpje, iedere gemeente, iedere streek, ieder land wil zeker inspelen en meespringen op de commerciële kar van de herdenkingen van afgrijselijke slachtpartijen en vernieling van gebouwen en monumenten tijdens W.O.I en W.O.II, Vandaag staat er ook een afgrijselijk bombardement in the picture. Een niet te overziene catastrofe voor de bevolking van Hiroshima en een paar dagen later, Nagasaki. Een mijlpaal in oorlogsvoering is zeker deze dag. Een vernietigende bom die alles wegveegde van wat eens was en die nu, zovele jaren later, nog altijd sporen nalaat en ziekten bij de volgende generaties veroorzaakt. De bom, de atoombom, een uraniumbom, was uitgevonden. Nog niet getest en geen enkel idee van hetgeen ze zou teweegbrengen aan rampspoed bij ontploffing na dropping. Een B-29 vliegtuig, de Enola Gay, transporteerde "Little Boy" een bom die 64 kg verrijkt uranium bevatte. Het vliegtuig werd geflankeerd door een andere B-29's o.a. The Great Artiste, met meetapparatuur, foto- en filmcamera's. Het effect van de bom moest vastgelegd worden voor het nageslacht. Eerst een hitte en vuurstorm die alles vernietigde op 12 km², daarna de vreselijke wind die alles nog platlegde dat recht was blijven staan. Bovenop nog de dodelijke radioactieve straling voor al wat niet meteen verbrand of verpletterd was. Enkele dagen later volgde de 'plutoniumbom' op Nagasaki. Het aantal slachtoffers is bij benadering 100.000. Totale vernietiging. In Nazi Duitsland was dat geprogrammeerd voor een ras, voor opposanten van het regime. De geallieerden voorzagen het voor steden; gewone bombardementen in Duitsland, kernbommen in Japan dat Duitsland altijd steunde. Er werden documentaires gedraaid over deze oorlogsgebeurtenissen. Maar ze zijn nooit vertoond. Wel is er in 1959 een film gebaseerd op deze docu: Hiroshima, Mon Amour. Regisseur was Alain Resnais (1922-2014). De verhaallijn van mensen die er wel (Lui) en niet (Elle) bij waren bij het dramatische gebeuren. Hij gebruikte voor het eerst flashbacks, die een gebroken korte verhaallijn weergeven. Alain Resnais noemde dit zelf: de tijd is verbrijzeld. Het luidde wel een nieuw soort cinema in, gekend als "De Nouvelle Vague".
|