Deense bierflesjes té sexy voor Zweedse ambtenaren
Links, het flesje met het aangepaste label voor de Zweedse markt en rechts het origineel.
© Amager Bryghus.
Het Zweedse staatsbedrijf Systembolaget vindt een bierlabel niet
kunnen. Een Deense brouwerij bracht een biertje met de naam 'Lust' op de
markt en daar hoort een gepast etiket met een fraaie dame bij. Op de
afbeelding staat, of beter ligt, een zwartharige naakt in bad. En dat
laatste is een beetje van het goede te veel voor de alcoholwinkels van
de Zweedse overheid.
Het speciale biertje maakt deel uit van de zevendelige 'Zondige Reeks'
van de Deense brouwerij Amager Bryghus in Kopenhagen. Elk van de bieren
kreeg een speciaal label met een cartoon. Maar het biertje waarvoor de
brouwers hun mosterd in België haalden, mag niet langer met het
vervloekte etiket in de staatswinkels liggen. "Het kan niet, het label
is een inbreuk op de Zweedse alcoholwetten", zegt Lennart Agén,
woordvoerder van de Systembolaget, de alcoholwinkels van de Zweedse
overheid. "Het gaat immers om een vrij sexy label."
En dus heeft
Systembolaget contact opgenomen met de brouwerij. Het bier kan voortaan
alleen in Zweden verkocht worden met een zedig label. Amager Bryghus
had oren naar de smeekbede van de Zweden en bracht een tweede versie van
het bewuste biertje op de markt met een zwart label. Gewoon zwart met
de naam en verder niets. "Makkelijk was het niet. Pas bij het tiende
voorstel gingen de Zweden akkoord. We wilden het nog over een
humoristische boeg gooien met een grappige tekst op het etiket maar ook
dat kon niet", aldus Henrik Papsø, communicatieverantwoordelijke van de
brouwerij in Kopenhagen.
Orgie
De verwijzing
naar een orgie tijdens het maken van het bier joeg de Zweedse
ambtenaren ook al de kast op. 'Tijdens het brouwen hing er een erotische
sfeer in de brouwerij. Iedereen die betrokken was bij de productie van
het biertje ging aan het tongkussen. Plots werd er aangebeld en dat was
niets te vroeg...', stond er te lezen op een van de labels die het niet
haalde. "Blijkbaar is een stevige tongzoen ook al te veel geworden voor
de heren van de Systembolaget", merkt Papsø fijntjes op.
Nu het
'zwarte label' door de Zweden goed bevonden is, mag de brouwerij weer
bier uitvoeren naar het buurland. "Ik vind het toch vreemd. Volgens
Systembolaget gaan succes op seksueel vlak en drinken niet samen. Alsof
je dronken geen vrouw kan verleiden?! Komaan zeg!" De Denen kregen ook
positieve reacties vanuit Zweden. "We hebben al heel wat e-mails
gekregen van Zweden die de beslissing van de Systembolaget ronduit
belachelijk vinden. We krijgen ook aanvragen om het bier hier in
Denemarken te kopen."
|