Openbaar vervoer wordt duurder
Reizen met het openbaar vervoer is sinds vandaag weer een beetje
duurder. De Buzzy Pazz en Omnipas bij De Lijn worden gemiddeld 2,5
procent duurder. Ook de kaarten en biljetten op het voertuig worden
duurder, maar de tarieven in voorverkoop blijven ongewijzigd. Bij de
NMBS gaan enkele tarieven gemiddeld met 0,57 procent de hoogte in.
Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen
vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen per
gsm. Een sms-ticket van een uur zal, inclusief verzendingskost, 1,45
euro kosten. Voorlopig kunnen enkel klanten van Proximus hun busritten
via gsm betalen. De Lijn onderhandelt nog wel met Base en Mobistar.
Sms-ticketWie een sms-ticket wil, stuurt voor
het opstappen een bestelcode naar het nummer 4884. Voor een ticket van
zestig minuten is de code "DL" en voor 120 minuten "DL120". Voor dat
laatste sms-ticket zullen reizigers 2,25 euro, verzendingskosten
meegerekend, betalen. De bevestigings-sms die de reiziger na enkele
seconden krijgt, geldt als vervoerbewijs. Zolang het sms-ticket geldig
is, mogen reizigers onbeperkt overstappen. Volgens De Lijn is het
sms-ticket tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.
TariefaanpassingenVanaf 1 februari 2010
past de vervoersmaatschappij bovendien enkele tarieven aan. Door
indexaanpassingen worden Buzzy Pazz en Omnipas gemiddeld 2,5 procent
duurder. Ook de kaarten en biljetten op het voertuig worden duurder,
maar de tarieven in voorverkoop blijven ongewijzigd.
Het
systeem van de Dina-abonnementen wordt ten slotte eveneens gewijzigd.
Wie een privé-auto aan de kant zet en die niet vervangt, zal nog een
gratis abonnement krijgen voor één jaar. Na een jaar kan dat abonnement
verlengd worden met vijftig procent korting. Voorheen werd het
abonnement toegekend voor drie jaar.
NMBSTreinreizigers
kunnen vanaf vandaag niet langer een 50%-verminderingskaart en de
treinbiljetten "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" van de NMBS
kopen. Niet alleen het productengamma van de NMBS wijzigt, maar ook
enkele tarieven gaan op 1 februari gemiddeld met 0,57 procent de hoogte
in. De NMBS verwijst voor de prijsverhogingen naar de lichte stijging
van de gezondheidsindex.
De tariefwijzigingen vanaf 1
februari bedragen volgens de NMBS gemiddeld 0,57 procent. Zo stijgt de
prijs van een trajecttreinkaart met 0,66 procent en wordt een Rail Pass
een euro duurder zodat die voortaan in eerste klas 113 euro en in tweede
klas 74 euro zal kosten. De tariefwijziging van de campuskaart gebeurt
proportioneel met de prijsstijging van de schooltreinkaarten, namelijk
0,66 procent meer. Een standaardbiljet behoudt na 1 februari zijn prijs.
Vanaf 1 februari wordt ook het "Kids4Free"-principe
vereenvoudigd; kinderen tot 12 jaar kunnen voortaan zonder uurbeperking
gratis reizen in zowel eerste als tweede klas als een betalende
volwassene hen begeleid.
SeniorenbiljetHet
seniorenbiljet krijgt vandaag een variant in eerste klas voor 12 euro.
De prijs van een seniorenbiljet in tweede klas wordt ook duurder en kost
voortaan 5,2 euro. Het biljet zal bovendien meer dagen geldig zijn: het
hele jaar namelijk, behalve dan in de weekends van juli en augustus. In
de week is het seniorenbiljet na 9 uur geldig, in het weekend vervalt
die uurbeperking.
"Halftijdse treinkaart" is voortaan
de nieuwe naam voor railflex voor treinreizigers die halftijds werken.
(belga/sps)