Een vriend is iemand
Eerlijk en oprecht
Die als het erop aankomt
Voor je bidt en voor je vecht
Pas als je iemand hebt
Die met je lacht en met je grient
Dan pas kun je zeggen...
''Ik heb een vriend''
In de Colombiaanse havenstad Barranquilla is een papegaai opgepakt die zijn eigenaar waarschuwde wanneer de politie eraan kwam.
Volgens
de krant El Tiempo had de eigenaar van papegaai Lorenzo een winkel waar
hij illegaal dieren verkocht. Hij had de papegaai geleerd om ''rennen,
rennen'' te roepen wanneer er flikken opdoken.
In de winkel trof de politie enkel de papegaai en de illegale dieren aan. De eigenaar was gevlucht. (anp/sam)
Seriemoordenaars bestaan ook in het dierenrijk. In Wales heeft een
zwaan de voorbije maanden vijftien andere vogels gedood. Het dier moet
bloedtests ondergaan om de oorzaak van zijn agressie te bepalen. De
zwaan kreeg alvast de toepasselijke naam 'Hannibal'.
Hannibal is de bekendste seriemoordenaar van het witte doek. Op een
rustige vijver in Wales leeft echter de zwaanversie van Hannibal. Een
zwaan heeft er al vijftien andere vogels gedood. Het dier valt de
slachtoffers aan door hevig met zijn bek, vleugels en poten te slaan. De
zwaan zou volgens getuigen zelfs al de kop van rivalen onder water
gehouden hebben tot ze verdronken.
Trots
Hannibal
wordt nu getest omdat zijn gedrag heel abnormaal is. "Ik heb nog nooit
zo'n agressieve vogel gezien", zegt Maria Evans, dierenverzorger van de
vijver van Pembroke Castle. "Het is een vreselijke zwaan en de mensen
hebben hem niet graag. Ik kan al niet meer tellen hoe vaak ik dode en
gewonde zwanen ben gaan oprapen." Volgens verzorgers zou Hannibal
bovendien na een moord trots met zijn vleugels paraderen.
Vervuiling
Voorlopig
moeten Hannibal en zijn familie de vijver verlaten. Mogelijk is het
water vervuild en veroorzaken bepaalde stoffen het vreemde gedrag van de
zwaan. "Na de onderzoeken wordt bepaald wat er met Hannibal moet
gebeuren", zegt Evans. "Maar ik weet zeker dat men het niet spijtig zal
vinden als hij moet vertrekken." (gb)
Toeristische ruimtereis Skylon pas echt grensverleggend
Toeristische ruimtereis Skylon pas echt grensverleggend
24 toeristen tot 30 km ruimte in: 7,5 miljoen
De toeristische ruimtevaart geraakt almaar meer in een
stroomversnelling. Skylon, het nieuwste project in deze gloednieuwe
sector, is echt duizelingwekkend. Het vliegtuig-ruimtetuig dat bijna een
miljard euro zal kosten, wordt zo'n 90 meter lang, kan opstijgen vanop
een gewone luchthaven, en liefst 24 passagiers en tonnen vracht tot 30
km in de ruimte brengen. Pittig detail: het prijskaartje is gepeperd met
6,3 miljoen pond (zo'n 7,5 miljoen euro) per vlucht.
Nu
klinkt het nog een beetje als science fiction, maar in theorie kan
niets dit project nog stoppen. We moeten enkel bewijzen dat Skylon
betrouwbaar is. Stel je voor dat we een groot maar vervuilend
industrieel proces in de ruimte kunnen uitvoeren en de eindproducten
naar de Aarde brengen."
Richard Varvil
Volgens Britse wetenschappers kan dit revolutionaire en grensverleggende
project over tien jaar al werkelijkheid worden met commerciële
ruimtevluchten. Het heeft geen externe draagraketten nodig om gelanceerd
te worden. De twee motoren zuigen zowel waterstof als zuurstof aan.
Dankzij de meest moderne spitstechnologie kan dit project het
ruimtetoerisme het volgende decennium letterlijk en figuurlijk een boost
geven.
12 ton lading
Niet enkel om
passagiers te vervoeren, maar ook voor vrachtvervoer in de ruimte is
Skylon ideaal. Op termijn zou het zelfs de Space Shuttle van NASA kunnen
vervangen om tot 12 ton lading en astronauten naar het ISS te
vervoeren. Het hele project om de Skylon te ontwikkelen zou zo'n 7,5
miljard pond (zo'n 9 miljard euro) kosten, hetzelfde bedrag dat nodig is
om een Airbus-jet te ontwikkelen.
Milieu
Richard
Varvil is één van de stichters van Reaction Engines, het bedrijf dat
Skylon in het leven riep. "De Aarde is maar een deel van een veel groter
systeem. Nu klinkt het nog een beetje als science fiction, maar in
theorie kan niets dit project nog stoppen. We moeten enkel bewijzen dat
Skylon betrouwbaar is," zegt Varvil, die nog een ander voordeel ziet.
"Stel je voor dat we een groot maar vervuilend industrieel proces in de
ruimte kunnen uitvoeren en de eindproducten naar de Aarde brengen."
Na
de eerste wedloop naar de ruimtevaart in de jaren '60 lijkt zich nu een
nieuwe race naar de commerciële ruimtevaart ingezet. Wordt vervolgd.