Pitavlees en schepijs scoren slecht in kwaliteitstest
Van de 927 voedingswaren en verkooppunten die consumentenorganisatie
Test-Aankoop in 2009 onderzocht, kreeg 42 procent een slechte of zwakke
beoordeling van Test-Aankoop. Onder meer over de kwaliteit van pita's,
ijs, snelverkoop en suikervrije producten is de organisatie niet te
spreken. Test-Aankoop lichtte vandaag tijdens een persconferentie de
voedingsbalans van 2009 toe. "Zes op de tien voedingsproducten
en verkooppunten bleken dus wel in orde, maar we kunnen niet spreken van
een goed rapport voor 2009", stelde Ivo Mechels. "Van een echt gevaar
voor de gezondheid kunnen we echter niet spreken." Volgens Robert Remy,
voedingsexpert van Test-Aankoop, is de situatie in vergelijking met 2008
min of meer onveranderd gebleven. PitaSlechts
8 op de 40 pita-verkopers die Test-Aankoop testte, konden zeggen welk
vlees ze precies verkopen. Opvallend is dat in 11 gevallen waar
Arabische shoarma-pita's verkocht werden, Test-Aankoop varkensvlees
vond. Ook schep- en softijs kregen een slechte score: in 51 van de 70
verkooppunten was vorig jaar de netheid onvoldoende. "Dit is een
aanhoudend probleem, de hygiëne wordt er steeds slechter", aldus Remy. SnelverkoopOok
over producten in snelverkoop is Test-Aankoop ontevreden. "34 procent
is niet meer geschikt voor consumptie en zou uit de rekken moeten
gehaald worden", waarschuwt Remy. Smoothies, gezondheidsdrankjes,
lightproducten en voedingssuplementen noemt Test-Aankoop eveneens
onaanvaardbaar omdat ze consumenten al te vaak om de tuin leiden. De
voedingsbalans van 2009 wees ook positieve evoluties aan, aldus
Test-Aankoop. Bij slechts 1 van de 31 geanalyseerde mozzarellakazen
stelde Test-Aankoop fraude vast, waarbij koemelk in plaats van
buffelmelk gebruikt werd. (belga/lpb)
|