Foetus in cocktailglas moet Italiaanse moeders van drank
af houden
Een choquerende Italiaanse campagne wil vrouwen op het gevaar van
alcholgebruik tijdens de zwangerschap wijzen. Posters met een foetus in
een cocktailglas moeten dorstige moeders in spe op andere gedachten
brengen.
In de campagne zie je een ongeboren kind in foetushouding, op de bodem
van een glas, bedolven onder ijsblokjes en een schijfje sinaasappel.
"Mama beve, bimbo beve", luidt de begeleidende slogan: "Als mama drinkt,
drinkt baby ook."
Het drankje op de poster is een specialiteit
van de Veneto-regio waar de campagne gevoerd wordt. 'Spritz' is een
cocktail van witte wijn, Campari en bruiswater. De advertenties zullen
te zien zijn op bussen, aanplakborden en in de damestoiletten van cafés,
restaurants en dancings.
Gezondheidsrisico's
De
campagne komt er nadat het Italiaanse Instituut voor Gezondheid
ontdekte dat liefst 65 procent van de Italiaanse dames alcohol gebruikt
tijdens de zwangerschap. Volgens een Europees onderzoek loopt één op
honderd baby's gezondheidsrisico's omdat de moeder drinkt terwijl ze een
kindje verwacht.
Alcoholgebruik is de hoofdoorzaak van
aangeboren afwijkingen en ontwikkelingsstoornissen, waaronder een laag
geboortegewicht en hartproblemen, zeggen Europese specialisten. De
Wereldgezondheidsorganisatie raadt dan ook aan om alcohol tijdens de
hele zwangerschap te vermijden.
"Smakeloos"
Toch
krijgt de campagne de wind van voor omdat ze van slechte smaak zou
getuigen. Volgens Luca Zaia, gouverneur van Veneto, riskeert ze een
verkeerd beeld te scheppen van zwangere vrouwen. (tw)
|