Een vriend is iemand
Eerlijk en oprecht
Die als het erop aankomt
Voor je bidt en voor je vecht
Pas als je iemand hebt
Die met je lacht en met je grient
Dan pas kun je zeggen...
''Ik heb een vriend''
Na 10 jaar boren eindelijk langste tunnel ter wereld
Na 10 jaar boren eindelijk langste tunnel ter wereld
Nieuwe Gotthard spoortunnel 57 km lang
Het werk aan de langste tunnel ter wereld, de nieuwe
Gotthard-basistunnel in Zwitserland, staat aan de vooravond van een
belangrijke doorbraak. Na tien jaar boren ontmoeten tunnelbouwers vanuit
westelijke en oostelijke richting elkaar op 15 oktober."Een emotioneel
moment", verwacht voorman Heinz Ehrbar van bouwbedrijf AlpTransit op
nieuwssite swissinfo.ch.
De geplande doorbraak zorgt voor een spoortunnel van 57 kilometer lang.
Bij ingebruikname is dat een nieuw wereldrecord, want nu is de Japanse
Seikantunnel met 54 kilometer nog de langste op de planeet. De
Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië is met 50 kilometer de
langste van Europa.
In 2017 pas echt af
Maar
toeristen op weg naar Italië moeten nog een tijdje wachten voor ze iets
van de tunnel merken. Het afbouwen van de buis en de rails duurt nog
zo'n zeven jaar. Naar verwachting zoeven in 2017 de eerste
hogesnelheidstreinen en goederenwagons door de tunnel.
Dan gaat
het ook echt snel. De spoortunnel snijdt een heel stuk af van de huidige
Gotthard spoortunnel, waardoor treinreizigers anderhalf uur sneller van
Zürich naar Milaan kunnen reizen.
En bijkomend voordeel is dat
het treintraject vrij vlak is. Zonder de steile hellingen kunnen
goederentreinen tweemaal zo veel gewicht meenemen, tot vreugde van
transporteurs.
24 miljard kilo aan rotsen gegraven
De
tunnel is gegraven met hulp van vele explosies en gigantische
boormachines. In totaal halen ze 24 miljard kilo aan rotsen uit de
bergen. "Het graven van zo'n recordlange en diepe tunnel zorgde voor
speciale problemen zoals de spanningen in de rotsen, mogelijke waterdruk
en hitte'', zegt emeritus professor tunnelbouw Kalman Kovari uit Zürich
die adviseur was van het project.
De tunnelwerkers dreigden
bijvoorbeeld te worden blootgesteld aan een temperatuur van 45 graden.
Een watersysteem is erin geslaagd dat te koelen tot 28 graden, wat het
ondergrondse werken iets draaglijker maakt.
Verrassingen
De Alpen zorgden zelf ook voor verrassingen. Bij een deel van het
traject vreesden ingenieurs voor slappe grond, een mengsel van graniet
en water. Het werk werd stilgelegd en het hele project werd bedreigd.
Extra boorgaten toonden echter aan dat de grond niet zo slecht was. De
tunnelbouwers hervatten het werk. Elders bleek de rots erg kruimelig.
Maar door het plaatsen van stalen bogen werd ook dat opgelost.
Ondergrondse noodstations
Wegens
de lengte van de tunnel worden bijzondere veiligheidssnufjes
aangebracht voor de treinpassagiers. Zo komen er twee ondergrondse
noodstations. In geval van een brand of ander probleem kunnen gestrande
reizigers daar overstappen op een aparte trein die hen in veiligheid
brengt. En uiteraard rijden de treinen door twee aparte buizen, zodat ze
niet kunnen botsen.
Eigenlijk gaat de bouw erg voorspoedig. "We
onderzoeken of we de tunnel een jaar eerder kunnen openen'', zegt Ehrbar
van bouwbedrijf AlpTransit. De eerste treinen zouden dan in 2016 door
de tunnel kunnen rijden. (anp/kve)