Reclameborden met gezichtsherkenning, aanval op uw privacy?
Science fiction wordt realiteit. In Japan, waar elders? In Tokio
worden in winkelgalerijen de eerste digitale reclameborden getest die
voorbijgangers herkennen en vervolgens producten aanprijzen die het
profiel van de voorbijganger zouden moeten aanspreken. Een aanval op de
privacy van de consument?
In de science fiction film 'Minority Report' roept een interactief
reclamebord naar het personage van Tom Cruise "John Anderton, je zou een
Guinness moeten drinken!" nadat het ding hem via een irisscan heeft
herkend.
Geslacht, leeftijd en etnische groep
Het
door electronicagigant NEC ontwikkelde billboard gebruikt
gezichtsherkenningssoftware en kan het geslacht van de voorbij komende
winkelbezoeker met 90 procent correctheid bepalen, net als de etnische
groep en de leeftijdscategorie waartoe de potentiële klant behoort. Dat
is interessante informatie voor marketeers, die de voorbijganger
vervolgens producten kunnen presenteren die op hen zijn gericht, zoals
parfum voor vrouwen.
In de toekomst zal de gebruikte software in staat zijn binnen de seconde het voorbijkomende individu te identificeren.
Geen beelden opgeslagen
In
Japan kijkt men niet op van de nieuwe billboards, maar NEC wil ze ook
in andere landen lanceren en verwacht wordt dat westerse consumenten
minder tuk zullen zijn op dergelijke praktijken. Amerikaanse
verenigingen voor privacybescherming hebben al huiverig gereageerd op de
nieuwe ontwikkeling.
"Ons systeem slaat geen beelden van
personen op, enkel de op die beelden gebaseerde analyseresultaten
(leeftijd en geslacht van de voorbijganger, nvdr.). Wij menen dat de
privacy daardoor niet wordt aangetast", reageert NEC.
Drankautomaten
in Tokio zijn sinds kort ook uitgerust met camera's. De automaat
suggereert de klant dan een bepaald drankje op basis van diens leeftijd
en geslacht. Ook de weersomstandigheden spelen daarbij een rol. (lb)
|