Nog trek in een broodje-aap ?
De kippen test De Amerikaanse Rijks Luchtvaartsdienst heeft een apparaat ontwikkeld om de sterkte van cockpitramen te testen. De gebruiksaanwijzing: Stop een dode kip in het apparaat. Richt op een cockpitraam en vuur de kip af, ongeveer met de snelheid die een vliegtuig normaal gesproken vliegt. Als het raam tijdens de test niet breekt, zal het waarschijnlijk ook heel blijven bij een echte botsing tussen vogel en vliegtuig, is de redenatie.
De Britse Spoorwegen zagen wel wat in de machine om de ramen van hun nieuwe hoge snelheidstrein te testen. Ze leenden het apparaat van de Amerikanen, laadden een kip, stelden de machine in op de maximum snelheid die de locomotief kon bereiken en vuurden.
De kip ging dwars door het raam, vernielde de stoel van de machinist en liet een grote deuk achter in de achterwand van de cabine. De Engelsen waren "quite surprised" met het resultaat, dus ze vroegen de Amerikanen om de test te onderzoeken om te zien of ze alles wel correct hadden uitgevoerd.
De Amerikanen keken alles na en stelden de Britten voor om in het vervolg geen diepvrieskippen te gebruiken.
Waar of niet waar? Er zit een kern van waarheid in dit verhaal. Dode kippen worden in de luchtvaart inderdaad gebruikt om ramen en dergelijke te testen. Er is echter geen bewijs dat het incident bij British Rail werkelijk heeft plaatsgevonden.
|