Het Shire paard
Geschiedenis
De Shire is oorspronkelijk afkomstig uit Engeland en is een directe afstammeling van van het paard dat, toen Julius Caesar er aankwam, zijn aandacht ving door de efficiëntie in de hulp die het bood aan de Engelse voorvaderen in de oorlog. Deze paarden ontwikkelden verder tot ¨the great horse¨ dat rond 120 verder verfijnd werd door de import van Vlaamse en Nederlandse paarden van groot formaat, en het is deze mengeling van een 800 jaar geleden, die het ras de nodige verfijning en betere beweegbaarheid gaven.
Gedurende de regeerperiode van Henry VIII (1509 - 1547), werd er speciale aandacht gevestigd op het kweken van sterke paarden, en er werden verschillende wetten opgesteld met dit in gedachte. In 1535 en 1541 werden wetten gemaakt die het kweken met paarden onder de 15 handen (152,4 cm) verboden, en ook alle uitvoer van deze paarden.
Oorlog was de erfenis en de rol van de Shires. Maar zo bruikbaar als hij was in de oorlog, nog bruikbaarder was hij in vredestijd. Tijden de jaren 1800 verschoof het doel van de Shire naar landbouw en commercie. Deze maakten, in een land dat beide heel serieus nam, de Shire tot niets minder dan een nationale schat. Grote Shire ruinen verplaatsten de meeste handelswaren van deze handelsnatie van de haven en door de steden. Over slecht verharde en moeilijk begaanbare wegen werd gewicht verplaatst door gewicht. Er was tientallen jaren lang een grote vraag naar grote massieve paarden met enorme spierkracht. Beide kwaliteiten waren noodzakelijk om de handelswaar rond te brengen. Het was een situatie voor de kwekers van Engeland waar ze bekend voor staan. Wat voor dier ze nodig hadden, ontwikkelden ze.
De noden van het rijk en de tijd vroeg voor een groot paard, met enorme kracht en gedweeheid. En de kwekers en boeren van Engeland reageerden met een van hun beste levende creaties: Het Shire paard.
Tijdens de eerste en tweede wereldoorlog, werd de Shire terug gebruikt als oorlogspaard, nu om de zware artillerie te trekken in afschuwelijke omstandigheden.
Na de eerste Wereldoorlog begon het aantal Shires te dalen, maar langzaam. Het gebruik van tractors en vrachtwagens startte dit, maar deze mechanisatie was in die tijd niet efficiënt en te duur voor de meeste mensen gedurende de grote Depressie. De Shire kon standhouden tot het begin van de Tweede Wereldoorlog, die het einde van het paardentijdperk bracht. Eten was nodig in grotere hoeveelheden en de mechanisatie in de vorm van tractors en vrachtwagens, die steeds sneller en efficiënter werden. Na de tweede wereldoorlog werd de daling steeds duidelijker, in 2003 werden er nog slechts 150 merries geboren. Deskundigen kondigen aan dat dit wel eens niet genoeg zou kunnen zijn om de merries die sterven van ouderdom te vervangen. Het enige goede nieuws voor de Shire is dat hoewel het aantal in Engeland daalt, er al 20 jaar een goede markt is voor uitvoer naar Europa en Amerika. Dit betekent dat er wereldwijd nog redelijk wat genetisch materiaal is.
Uiterlijk
Het eerste dat opvalt is de enorme grootte van de Shire in combinatie met de karakteristieke lange vetlokken aan zijn benen. Het is een enorm trekpaard. Het hoofd is groot met een breed voorhoofd en een ramsneus. De ogen zijn eveneens groot en hebben een goedmoedige uitdrukking. Verder hebben Shires alle uiterlijke eigenschappen van een koudbloedpaard, maar dan sterk vergroot; de hals is behoorlijk lang en gaat over in steil aflopende schouders die tamelijk breed zijn voor een gareel (halsjuk van het trekdier). De gemiddelde kofferomvang varieert van 1,80 tot 2,40 m. De borstkas is breed en krachtig. Dit alles getuigt van een optimale conditie. Kenmerkend is verder een korte, sterke rug met gespierde lendenen en een breed, gespierd kruis. De enorme achterhand is bepalend voor de krachtige bouw en het grote gewicht. Dit zijn belangrijke eigenschappen van dit trekpaard.
De benen zijn hard en goedgevormd. De botomvang ligt tussen de 28 en 30 cm. Het behang op de onderbenen is weelderig en moet steil en zijdeachtig zijn. Heel voornaam bij een trekpaard zijn de spronggewrichten en de hoeven. Deze laatste moeten open, stevig en heel goed gevormd zijn met voldoende lange koten. De spronggewrichten dienen groot en vlak te zijn en moeten van achteren gezien dicht bij elkaar in een juiste hoek staan, voor een zo groot mogelijk hefvermogen. De Shire is met zijn stokhoogte van gemiddeld 1,80 m het grootste trekpaard ter wereld. De stokmaat van de Shire moet tenminste 1,72 m zijn. Het gewicht van deze enorme kolos ligt rond de 1.200 kilogram.
Van kleur is het ideaal voor een Shire zwart met 4 witte sokken, maar ook bruin en schimmel komen vaak voor.
Een volwassen Shire is in staat om 5 ton te trekken.
Karakter
De Shire is over het algemeen een erg rustig paard. Ze zijn erg vriendelijk en ook zeer leergierig. In het rijden zijn de Shire's vaak actief en levendig. Ook hebben deze paarden een groot uithoudingsvermogen. Door hun karakter worden ze ook wel ¨gentle giants¨ genoemd, en ze zijn zo zachtaardig dat zelfs een klein kind met dit paard kan omgaan.
Gebruik
Tegenwoordig worden Shires meestal gebruikt voor shows, maar ook voor dressuur en endurance. Ze zijn ideale familiepaarden, met name vanwege hun uitmuntende karakter. Ze zijn bij uitstek geschikt voor de koets en tevens wordt er veel op deze vriendelijke paarden gereden. Voor springen is het paard echter te zwaar gebouwd, een klein sprongetje kan wel.
Ook maakt de Shire opmars als brouwerijpaard en in de bosbouw worden ze steeds meer gebruikt als milieuvriendelijke vervanging van machines.
Onderhoud
De Shire is heel gemakkelijk om te onderhouden. Ondanks ze zo groot zijn, zijn ze tevreden met heel karig voedsel. Zoals veel koudbloeden zijn Shires gevoelig voor eiwitten. Een volwassen Shire heeft daarom voldoende aan 1 kg voer. In de winter worden ze het best bijgevoerd met hooi en niet met voordroog, aangezien dit meer eiwitten bevatten.
Ook een van de meest opvallende eigenschappen van de Shire vraagt regelmatig onderhoud: de sokken. Deze dienen netjes gehouden te worden zodat zaken als mok geen kans krijgen.
Website: www.gentlegiants.info
|