Het Vlaamse woord van de dag is 'stoofkarbonade'. Dat zal vandaag dan ook mijn warme maaltijd zijn. Met frieten wel te verstaan. Andere woorden zijn: schep, kabernaa, stoverie, stoofkrabben, stoofleure, en ze klinken allemaal even smakelijk. Het is zodanig lekker beschreven dat ik direct wil beginnen mijn kookpot met ingrediënten op te zetten: rundsvlees in blokjes gesneden, ui, bouillonblokskes en/of bier, eventueel met een 'schel' brood besmeerd met mosterd er bovenop, kruiden, laten sudderen tot de stoofkarbonaden meurg, mörg, gaar zijn. Dat is toch een smakelijk en warm begin van deze natte dag.
Eén van de vier Teletubbies (Patje Onderlijfje, Steve Stunt, den Baard of de Keizer van Oostende en VDB) van weleer en nu Minister van Volksgezondheid belooft, voor eenieder die het wil, een gratis vaccin. Wel, alhoewel hij heel slim en geleerd wil overkomen en dat ook is, is hij toch een ezel die zich twee keer wil stoten aan dezelfde steen: gratis bestaat niet in deze wereld!! De lessen met de gratis bussen van het jaar stillekes, 1997, zijn precies al lang vergeten. Hoe dan ook, verdoken betalen zal de burger er wel voor doen. Een belasting hier of daar, in stilte doorgedrukt, zal ieder van een spuitje corona voorzien. Maar misschien kan hij nog eens ergens een kas met zwart geld vinden en in plaats van te verbranden gebruiken voor het algemene welzijn.
Hoe het slachtoffer zijn? Een radiomaker wil zijn eigen stommiteit op een ander verhalen. Er is, volgens hetgeen ik erover gelezen heb, niemand anders die de foto's gemaakt heeft van de intieme delen van het manneke, dan hijzelf. Zelf je privacy te grabbel gooien, en hoe jij je ook weert in het wijwatervatje, het is eigen schuld dikke bult. Jezelf als slachtoffer bestempelen is een slag in het gezicht van de échte slachtoffers van sexuele delicten, een aanfluiting van het leed dat die 'slachtoffers' meemaken en moesten ondergaan, en er trauma's aan hebben overgehouden. Dus aub, stop met dat onschuldig gezichtje te tonen, interviews te geven over je 'aangedane' leed en een valse deemoed voor te wenden. Jij koos er zelf voor, slachtoffers niet.
Je kan nooit beweren dat Hollanders niet inventief zijn. Een geldmarkt zien in het 'zweet' verkopen van anderen. Als ze al ergens een neus voor hebben is het 'hoe met weinig middelen' toch veel geld verdienen. In ieder geval hebben ze ook hun naam al mee: Zonderwijk. Deze twee broers zochten een paar jaar geleden, in 2015, een gedragen t-shirt om cadeau te doen aan hun vader. Onvindbaar. Zo begonnen ze dan maar zelf die bezweette, stinkende, modderige katoenen bloesjes van wereldvoetbalvedetten op te halen, in samenspraak met de clubs, zodat ze niet in de wasmand zouden komen. De veiling van de pullekes begint al tijdens de match. De opbrengst is voor het team en 21% voor onze geniën. Ondertussen hebben ze al 9 werknemers in dienst, een paar kantoren en de grootste voetbalclubs die mee op de boot sprongen. Schatrijk worden met vuile was!
|