Wie had ooit gedacht dat ik VIJFHONDERD teksten zou schrijven, van 500 woorden elk!!!. Dat verdient méér dan één uitroepingsteken. Met het Vlaamse woord van de dag wil ik zeggen, dat schrijven me kietelt, dat mijn handen kriebelen en mijn vingers jeuken om het toetsenbord te beroeren. Geen zere keel meer van het voortdurend kletsen en praten, enkel een beetje stramme en stijve vingers van ze veelvuldig te gebruiken. Mijn blog is een verlengstuk van mezelf geworden en een goede oefening voor mijn brein. Ook bij opzoekwerk weer een verbazing ondervinden van hetgeen er door de eeuwen heen heeft plaatsgevonden, zeker 'les petites histoires et choses de la vie', het vinden van het 'niet-nieuws'. Het is vandaag trouwens 'World Best News Day', en daar wil ik een klein steentje toe bij dragen. Dat is mijn aspiratie en betrachting. In de stad Gent is een unieke zintuigelijke kunstenwandeling op poten gezet: OMG! Seven Senses Tour. Alle zintuigen hebben hun beleving tijdens dit parcours door de stad. Aan bod komen: ruiken, proeven, voelen, horen, zien, het 6e zintuig aanscherpen, bewegen. Maar hoe breng je de beleving van 'geuren' bij de verkenners van Gents rijkdom? Men nam contact met de Amerikaanse kunstenares Saskia Wilson Brown. Zij doet onderzoek naar ervaring van/met de reuk, olfaction-technologie en parfumerie. Dé inval van deze dame is best opmerkelijk te noemen. Omdat 'Van Eyck' en het 'Lam Gods' een bijbelse insteek hebben, besloot ze een parfum te creëren naar een recept uit bijbelboek Exodus vers 30:22-26. De ingrediënten heeft God zelf aan Mozes gegeven om een heilige zalfolie te maken: mirre, kaneel, kalmoes, kassia. Deze olie is niet voor menselijke consumptie maar om de heiligdommen en voorwerpen bij religieuze handelingen te zalven. Een reuktest is voorzien tijdens het verkennen van de Arteveldestad. Sommigen vinden de geur 'hemels', anderen houden het op 'stinken'. Een intrigerende titel was het wel in de krant: Hemeltje, zo ruikt God dus. Van God ruiken naar een proeverij, is een kleine stap. Daar stond een pagina eerder iets over te lezen. Een Zweedse havermelkproducent wil met zijn product de 'koe' als maker van melk uitschakelen. Hun product is sinds jaren succesvol in het Hoge Noorden en kent nu een forse uitbreiding en grotere afzetmarkt. De uitleg en vondst, is zoals zo dikwijls, even simpel als geniaal. In de jaren 90, zochten de milieu-bewuste broers Öste naar een echte vervanger voor koeienmelk, want de uitlaatgassen van die beesten dragen sterk bij tot de klimaatveranderingen. In de tradionele industrie krijgen koeien, haver te eten. Simpel gezegd: die granen komen als melk uit de uiers tevoorschijn. Rickard en Bjorn bedachten: waarom dan nog een koe gebruiken als we van die haver 'melk' kunnen maken? Het patent op het "Oatly-proces" is nog van kracht. Hun melk is een groot succes geworden en nu ook hier te verkrijgen. Hun slogen is nog steeds: "It's like milk, but made for humans" wat zo veel wil zeggen als: de koeienmelk is voor kalfjes! Tot morgen
|