nr 13: daar staan de klompen. Dat wil zoveel zeggen als; tevergeefs wachten. Op het schilderij is dat het enige spreekwoord dat Brueghel over 'klompen' schilderde. Zoals jullie in de blog van 04/09/2021 konden lezen zijn 'klompen' belangrijk geweest in mijn familiale geschiedenis. Het beroep is ontstaan uit de bezigheid van de boeren die tijdens de winter tijd hadden om hun klompen te maken. Daar is een hele industrie uit ontstaan, die voornamelijk voorkwam in het Waasland. Daar liggen trouwens mijn roots. Ook de Kempen waren gekend voor hun klompenmakerijen en zijn nu nog altijd de leveranciers van de kleurrijke klompen voor de Gilles de Binche. Deze ambacht vond men voornamelijk in de streken waar wilgen en canadapopulieren weelderig tierden. Het vermoeden bestaat dat ze verbetering zijn van de 'patijn', een soort houten zool die de schoenen moest beschermen tegen de modderige en drassige straten in de Middeleeuwen. Deze 'trip' was een andere soort sandaal dan degene die de Romeinen en Grieken droegen. Meester Jan van Eyck (ca 1390-1441) schilderde een exemplaar op het portret van een echtpaar. Eigenaardig is wel dat klompen een Europees fenomeen waren vnl in België, Nederland en Frankrijk. Daarbuiten zijn ze eigenlijk alleen populair bij de shinto-priesters in Japan. Het was een werkschoen avant la lettre die zijn hoogtijdagen had medio 19e tot na de W.O.II. Vanaf 1950 toen er weer gewone schoenen beschikbaar waren, werd de klomp een symbool van armoede. In Nederland maakt de beschilderde klomp nog deel uit van de plaatselijke klederdracht en zeker bij het klompendansen op polkamuziek. De aanschaf van een gekleurd klompje is een geliefd attribuut om mee naar huis te nemen na een toeristische uitstap bij de Noorderburen. Nu zijn er de speciale werkbottinen om de voeten te beschermen bij de fysieke beroepen of de tuinlaarzen of de gekleurde croc's die onze voetjes sieren in caoutchouc. Het aantal spreekwoorden en gezegdes dat ik vond, wijst volgens mij op de ontzettende belangrijkheid van dit schoeisel. Méér dan 10. 'Hij-staan-op-zijn-woord-als-een-boer-op-zijn-klompen'. Werkelijk waar, de koppeltekens horen bij dit spreekwoord: eens iets gezegd wijzigt men zijn woorden niet meer, is men moeilijk van zijn standpunt af te brengen.'Nu breekt mijn klomp': van verbazing niet weten wat te zeggen. 'Dat heb ik nog nooit op een klomp horen spelen': dat is al te gek. 'Een boer op klompen': een lomperik. 'Dat zal mijn klomp niet roesten': ik maak me er niet druk om, het kan me niet schelen!. En weet ge wat: nu ga ik me optutten met mijn 'perlefinnekes', een Chanelleke nr 5 spuiten, mijn tweed jasje met tresjes aantrekken, en proberen of ik nog op mijn tweekleurige pumps kan staan!. Dan ga ik me in een tuin vol camelia's zetten en stap zo in de caroussel van Chanel. Ik heb nu al haar attributen opgenoemd die deze dame ooit voorzag voor alle vrouwen. Gabriëlle Bonheur Coco Chanel (1883-1971) was een fenomeen en heeft de vrouwen van de corsetten bevrijd. Een kwaliteitsparel was het Vlaamse woord van de dag. Dat moest ik in mijn blog eens gebruiken.
|