Eén van de leading ladies van 'De Ochtend' op Radio 1, (Sara Vandermosten of Benedikte Coussement) formuleerde het perfect wat de mens op deze grijze vrijdag nodig heeft: een vrolijk liedje. Dit keer de meezinger van Roxette, "Joyride". En of ik meegezongen heb, natuurlijk ter verbijstering van mijn huisgenoot 'de hond'. Maar dat geeft, want eerlijk gezegd, ik gebruik nu de Vlaamse uitdrukking van de dag om mijn gezang te omschrijven, "dat is niet om mee te lachen" en dat doet mijn hondje dan ook niet. Mijn Franse oefeningen waren ook niet om mee te lachen, 0% juist. Beter gemutst werd ik wel van mijn Nederlandse oefeningen, die allemaal excellent waren en au fond is dat plus important. En Google wijst er in zijn begingeneriek op wie echt wel belangrijk was voor de vrouwen en wie we niet mogen vergeten Isabelle Gatti de Gamond (1839-1905). Dat doe ik niet en met mij veel andere vrouwen, want ze heeft haar 'Rue' in Brussel/Ukkel gekregen. Zij was de 'stichteres' van de Middelbaar Onderwijs voor meisjes en verzette zich tegen het idee van de 'femmes savantes'. Dat was de idee die men toen had van 'vrouwen' die geëmancipeerd waren en door hun studies 'hun vrouwelijkheid' zouden verliezen. Zij was een voorvechtsters voor het vrouwenstemrecht dat er uiteindelijk maar in 1948 zou komen. Zij wees erop dat meisjes/vrouwen/dames respectabel waren door hun werk, kennis en talent. Haar volgers werden 'gatticiennes' genoemd waarvan dan de eerste juriste kwam, Marie Popelin (1846-1913) en de eerste vrouw in het parlement, Marie Spaak-Janson (1873-1960) met bekende nazaten zoals ministers. En toch ondanks al die mogelijkheden van beroepskeuzes en wijsheden, houden toch de meeste vrouwen nog van de stationromannekes. Die beschrijven een wereld waar vele vrouwen van dromen maar niet tot de realiteit behoort: de rijke man, die valt voor de charmes van de arme vrouw of de arme vrouw die valt voor de avances van de schatrijke playboy die ze tot een brave huisvader kan omtoveren. Alle scenarios zijn gesitueerd in een romantisch kader, meestal in het zuiden onder de Spaanse zon. Ondanks de soms neerbuigende bejegening, soms ook bespotting, blijft het genre enorm populair. Temeer omdat het dikwijls gedurende een treinrit of middagpauze uit te lezen is en een goed gevoel geeft eens men de laatste bladzijde heeft omgeslagen. Sinds 1975 zijn de 'Bouquet' boekjes te koop en vandaag drukt men nr 4500. Herman Brusselmans noemde ze smalend 'bladzijden vol clichés', tot hij gevraagd werd een boekje te schrijven. Hij noemde het 'vrij moeilijk om te doen' en 'een vak apart'. Ik denk dat ik me eens eentje zal aanschaffen om mijn romantisch zieltje eens een boost te geven en uren te dromen van romantische momenten die er ooit wel waren in mijn leven. Tot morgen
|