Moest je het nog niet weten: in sommige bedrijven organiseren ze soms seminaries.Meestal in de Ardennen of aan Zee. Daar worden in de eerste plaats een hoop "externe" specialisten beter van. De markt is ruim, de problemen talrijk. Eerst even een boek neerpennen. Een hoop onzin, maar je kan misschien toch wel iets leren. Fluiten zonder agressie bijvoorbeeld. Always look at the bright side of Life of minder uitbundig like a bridge over trouble water. Fluiten terwijl men je een hoop beeldsprakerige psycho-analyse door de strot wil duwen is niet eenvoudig. Een duw in de richting van individualisering en responsabilisering via gepopulariseerde theorievorming helpt ook niet zo veel. Dweilen met de kraan open, gebrek aan respect voor collectieve waarden en normen. Weirdo positivo's zijn in, ideologen out. Niet nadenken, er wordt voor U gedacht. Wollige woorden verdoezelen, stilaan word je "gepamperd" . Kei neig en mega tof. Macht is verleidelijk, maar kameraadschap blijft charmeren. Je krijgt er een gevoel van warme samenhorigheid door. Maar dit werd niet aan de ervaringen van de deelnemers getoetst. Het volstaat nochtans om een venster open te zetten... Maar hoe communiceer je dat ? Na zo een seminarie gaan de deelnemers opnieuw naar huis, opnieuw naar het werk. Met gemengde gevoelens. De kostprijs is gekend, de opbrengst niet. Je moet het maar kunnen: iemand iets verkopen, hem laten betalen en dan niet weten wat je gekocht hebt. Maar dat is de wondere en lukratieve wereld van goeroes en bedrijfsseminaries en commerce...
Reacties op bericht (1)
17-10-2005
Amaï !
J'aime bien tes conclusions. elles mettent un peu de baume au coeur, mais la réalité, ici est bien plus triste !