Glen van de Num bezoekt ons.We maken een analyse van het solidariteitsproject tussen Num en AC. Blijkbaar wilden we te veel ineens: zowel de bouw versterken als peer-educators opleiden in de sector. Twee dingen die niet meteen samen te realiseren zijn.Het project opnieuw focussen op de essentie is de oplossing.Nu nog implementeren in de beleidsstructuren. Glen is op woensdagmorgen opeens opnieuw met zijn hoofd en zijn hart in Zuid-Afrika. Een telefoontje : je broer is doodgeschoten.Hij blijft cool: shit happens. This is South-Africa. If you can survive in South africa, you will survive every where. Hoe kon het gebeuren ? De juiste toedracht blijkt vaag. Zijn 36-jarige broer kwam van zijn werk. Een paar huizen verder stond een wagen, twee mannen waren blijkbaar van plan de wagen te stelen. De broer keek blijkbaar de verkeerde richting op. De mannen dachten herkend te zijn. Onmiddelijk werd zijn broer vermoord.Handen in de lucht, maar het kon niet baten. Glen zucht: criminalitetsbestrijding is een prioriteit van de ANC beweging. Maar als je zelf slachtoffer bent is dit ver weg die prioriteiten. Hij moet met het eerste vliegtuig terug, want er is veel werk.Er komen veel, veel mensen naar de begrafenis op zaterdag: buren, familieleden,collega's uit de vakbond. Hij moet op vrijdag een koe kopen en slachten, iedereen blijft eten. Zaterdagmorgen. De begrafenis stoet vertrekt naar de dienst. Na de plechtigheid wordt er gegeten. Daarna neemt iedereen afscheid. S'avonds zegt Glen, ben ik mijn broer kwijt.
Johan Van Geluwe is 80. Waregem grijpt eindelijk de kans om deze speciale artchitect in het juiste daglicht te stellen. In Bepart stelt Johan tentoon van 6 september tot 31 oktober. De ingang is gratis,dus niet te missen. De affiche onthult de werkwijze van johan: hij tekent als een architekt alles minitieus uit op een plattegrond van het kunstencentrum. Wat kunnen we verwachten ? - een hommage aan Moritz Kung via een herinterpretatie van de openingstentoonstelling "schoner Wohnen" van Bepart -een draaiende spiegelbol op de passerelle - een museumshop - het kabinet van de conservator in de sacrale ruimte. Johan zei in een interview dat hij een antwoord zou geven op de sacrale ruimte in Bepart; Heel wat kunstenaars hebben immers angst voor de sacrale ruimte. Het antwoord van Johan wordt op de affiche afgedekt met een koffiefilter. De koffiefilter heeft dezelfde vorm als de sacrale ruimte en daarmee wordt de sacrale ruimte een dagelijks gebruiksvoorwerp. Niet te missen dus... Vandaag opening, veel schoon volk zoals ze in Waregem zeggen.Maar het belangrijkste is natuurlijk de tentoonstelling zelf Een eerste ruimte met een interpretatie en een serieuze knipoog van Johan over de eerste tentoonstelling in Bepart: schoner wohnen. Toen zeer duur, nu vrij gewoon. Centraal een dollartapijt met de stoel van Rietveld. Je bent meteen in de juiste stemming: een striemende kritiek op kunst die er enkel is om de poen. Een tweede ruimte met de jonge johan foto's en een lege bibliotheek. Daar tegenover de museumshop. Commerce en musea: opnieuw een kritiek dat de museumshop belangrijker geworden is dan de tentoonstelling zelf. In de sacrale ruimte een betonblok met de tafel van de conservator. De benettonkunst en de verzaleing van artikels ovan hohan in archiefdozen.De hoed van Magritte, de stemples van Johan, een wijnfles die onaangeroerd staat/ Johan kan verwonderen.. In de kelder kitch: de dom van Keulen, manneke pis, het supreme van only kitch can make you ritch. In de tweede kelderruimte video's en de tuintjes van Eden. Sober maar je kan meteen herbeginnen... Johan is niet zo spraakzaam op de causerie. Veel ja,mmm, misschien wel. Toch verduidelijkt hij zijn mail-art. Blijkbaar was het een teken des tijds om voor de val van de muur van verlijnde communicatiedrempel te doorbreken door veel geschrijf naar het voormalige Oostblok. Ik hield er dezelfde praktijk op na. En net als bij johan viel het proces stil toen de muur verdween.
Philip Aguirre is een veelzijdig kunstenaar die inspairatie zoekt in de actualiteit. Zijn prauw op de kust te Nieuwpoort grijpt erug naar het thema van de de Afrikaanse bootvluchtelingen. Hij heeft een boot gebouwd met de steven in de lucht binnenin een confronterende lokatie.De luxe-pleziervaartuigen varen de veilige haven binnen. In schril contrast met de video over de Senegalese bootvluchtelingen. iedere jonge Senegalees wil zijn land ontvluchten. om de prostitutie of de drugshandel te ontvluchten of een nieuwe toekomst op te bouwen. Europa wenkt. Want in Europa heeft iedereen werk en is iedereen rijk. De Senegalezen die erin slagden het fort Europa binnen te dringen zonden immers veel geld naar de achtergebleven familie of bouwden zelfs een groot huis voor hen. Maar de risico's van de overtocht zijn enorm en vele jongeren schieten er het leven bij in.Daarom worden zij geholpen door de marabou die geofferd heeft en hen amuletten ter bescherming bezorgde. Het is slechts enkelen gelukt, maar het is de hoop van velen om Europa binnen te geraken. Het werk van Aguirre is een aanrader, neem de overzet te Nieuwpoort en je krijgt een andere kijk op de vluchtelingenproblematiek.