Geen witte kerst. Toch wel gezellig dat Vermeersch de moeite doet in de Standaard om het kerstverhaal te klasseren tussen de mythen en de sagen van toendertijd. In tegenstelling tot Ratzinger, die al zijn wijsheid aanbrengt om te beweren dat er toch iets van is. Je moet gelovig zijn om aan die mythen een bovennatuurlijke status toe te kennen. Maar ja hoe zou het nu in Betlehem zijn. Dan bedoel ik niet aan die ster in de geboortekerk waar de wierook het ademen bijna onmogelijk maakt. Nee, ik bedoel aan het checkpoint waar s'morgens om zes uur de palestijnen mekaar verdringen om toch maar door die verdoemde controle van de Israelisch te geraken en waar elke fout (?) beloond wordt (!) met varkensgeluiden.Of in het kamp "Aida",waar een grote sleutel als symbool boven de toegangspoort de hoop van de palestijnse vluchtelingen symboliseert om ooit terug naar de dorpen terug te keren waar ze door de Israelische milities uit wegejaagd werden. Maar kerstmis blijft toch een beetje " de dag dat ze nie schieten" een beetje een dag van vrede. Alleen in palestina blijft die dag een uitzichtloos, een plaats in de hel. Hier wordt kerstmis vooral in familiekring gevierd. Thuis, met lekker eten een kerstboom en veel kaarsjes. Het feest van het licht, van de hoop in de donkerste tijd van het jaar. Een feest van cadeaus, knuffels en veel warmte. Zo worden tegenslagen en verdriet verwerkt. Dan komt Nieuwjaar met goede voornemens en nieuwe plannen. Ik kijk er al naar uit.
Vandaag kreeg ik een eigenaardige vraag in mijn mailbox.
"Beste,
Graag hadden we jullie mening gevraagd ivm het volgende:
Van thuis uit zijn wij beide gedoopt en katholiek opgevoed. Dit was de keuze van onze ouders, niet de onze. Bij de geboorte van onze dochter hebben wij er dan ook bewust voor gekozen om haar niet te laten dopen maar wel deel te nemen aan Lentefeest en Feest van de Vrijzinnige Jeugd. Gaandeweg hebben wij dan ook besloten om ook zelf voor onze overtuiging te kiezen en ons te laten uitschrijven uit het Kerkregister. Wij hebben hier beide recentelijk de bevestiging van het Bisdom XXXX van ontvangen. Gezien dit om een persoonlijke keuze gaat hebben wij er ook voor gekozen om dit niet direct "onder de neus te wrijven" van onze nog steeds overtuigd katholieke ouders.
Nu is het zo dat de parochiaal medewerkster van de doopparochie van XXXX vandaag bij haar moeder langs geweest is om te informeren naar het "ontdopen" van haar dochter. Wij vinden het totaal geen manier van doen dat een moeder van 72 jaar gevraagd wordt naar de beslissingen van haar dochter van 41jaar. Hebben jullie ervaring met dergelijke "bizarre bekeringspraktijken"?
Tolerantie, respect is blijkbaar een woord dat op de kerkgevel prijkt, geen woord dat in de praktijk wordt gebracht. We weten ook dat beroepsethiek en beroepsgeheim bij sommige mensen geen enkele waarde heeft. Alsof het vertrouwen in het instituut kerk nog meer moet geschokt worden ! Deze inquisitiepraktijk van fluisteren en overbrieven,achter de rug handelen hoort bij een sekte. Een sekte wil namelijk zijn ex-leden vervolgen, excommuniceren en tot in het diepst van hun hart treffen.Voornamelijk om een voorbeeld te geven aan de huidige secteleden wat hen zo allemaal kan overkomen, indien ze hetzelfde zouden durven doen namelijk de sekte verlaten. De franse revolutie had het over vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid. Vandaag zijn er nog steeds mensen die het niet willen begrijpen of kunnen begrijpen. Zij leven niet in onze samenleving,maar in het verleden.
Op radio een vertelden twee Oost-Vlaamse ondernemers schaamteloos dat ze een club voor de rijken hadden opgericht omdat het nu eenmaal gemakkelijker is om mensen met hetzelfde inkomen samen te brengen. Ze hadden reeds een twintigtal leden. Maar er zijn natuurlijk wel veel meer van die clubs waar werkgevers zich thuis voelen. " De Warande" werd 24 jaar geleden door Piet van Waeyenberge opgericht om de Vlaamse aanwezigheid in Brussel te versterken. Dit gerestaureerd hotel Empain ligt strategisch op de juiste plaats: naast de Amerikaanse embassade, dicht bij het parlement en de regering, op loopafstand van de koning. Het clubje kreeg voor zijn restauratie een rentloze lening van de Vlaamse regering en huurt het gebouw aan de nv Zinner,een immobilienmaatschappij uit de buurt die zeer actief overheidsgebouwen beheert.De raad van bestuur van de nv Zinner loopt parallel met de vzw De Warande. In ruil voor die renteloze lening krijgen topambtenaren gratis lidmaatschap. Meteen een zekerheid dat de werkgevers hun lobbywerk informeel met succes kunnen opzetten.Want gewone leden betalen naast de toetredingsvergoeding van 800 euro, 2025euro lidgeld voor de periode van drie jaar. Zoals bij iedere selecte club waakt een comité over de toetredingen. In de VZW-statuten is een speciale paragraaf voorzien om aan te duiden dat de club geen politieke strekking heeft. Dit gaf al heel wat wrijvingen door de sturm- en drang ijver van de NV-A die ten allen prijze deze club tot de zijne wil maken. Dit jaar konden zij de kroon op het werk zetten door op 9 juli 2012 de elf-juli toespraak te laten houden door Bart De Wever. Naast de klassieke les over Hendrik Conscience en de boodschap van ontvoogding voor de vlamingen,maakte BDW in zijn toespraak vlot het begrip ondernemers en bevolking tot synoniemen. Wat de ondernemers willen is met andere woorden hetzelfde als de ganse bevolking. Dit moet voor het aanwezige publiek als muziek in de oren geklonken hebben, te meer dat BDW er nog een harde kritiek aan het adres van de Vlaamse regering bij uitsmeerde. Je moet het maar doen: als partij in een regering zitten en overal te lande datzelfde beleid aanvallen alsof je in de oppositie zit. Toen de Sp-a dat ooit in het verleden poogde werden ze door Peeters op het matje geroepen en publiek aan de schandpaal genageld. Nv-a niet dus. De Nv-a heeft het a-polieke statuut van de werkgeversclub omgezet in een NV-a club,een waarborg dat zij in de toekomst verder op overheidssubsidies zullen kunnen rekenen.