Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst te Oostende is er een grote Ensor Tentoonstelling. Ensor is immers de beroemdste schilder van Oostende, samen met Leon Spelliaert. Ensor, de schilder van het licht, Spelliaert de schilder van de nacht, van de duistere kant. Met 277 werken is de tentoonstelling een interessante verzameling van de avantgarde, zoals ze zich in de nieuwe beau-monde ten tijde van Leopold II ontwikkelde. Er zijn werken te zien van Permeke,Delvaux, Magritte,Munch,Dali, Picasso,Knopf, Gaugain enz....De bedoeling is aan te tonen dat Ensor niet alleen in ons land en Europa, maar ook werelwijd een zeer grote invloed uitoefende. Om dit te bereiken zal de conservator wel ongeveer al zijn relaties moeten aangesproken hebben. Aan de 1300 man op de openingsreceptie, volk,volk, was dat wel te merken. Maar het resultaat mag gezien worden, ieder hoekje en kantje van het PMMK is gebruikt voor de tentoonstelling. Ensor was een socialistische anarchist, die graag kritiek gaf, maar ook met de bourgeois-kant koketteerde. Typisch voor kunstenaars ? Hij gebruikte de Christusfiguur maar al te graag om er een gedreven, bewogen rebel van te maken, waar hij in feite zichzelf in terugvond. De " Calvarie. Ensor op het kruis" en "De blijde intocht van Christus te Brussel zijn hiervan een illustratie. Het gaat natuurlijk om Ensor zelf, die in de Brusselse tentoonstellingsgalerijen niet welkom was. Het laatste schilderij ( Asger Jorn) op de tentoonstelling toont de maccabere humor van Ensor ( en Vandenbussche) duidelijk: " Ainsi on s'ensor" Het schilderij toont een man die zich verhangen heeft...
Op de dag dat Carrefour zijn campagne lanceert : " vrouwen aan de macht" hoor ik op de radio dat de vrouwenstudies op universitair niveau moeten stoppen omdat de subsidiekraan van het gelijke-kansen-ministerie wordt toegedraaid. Dat Carrefour handig inspeelt op het feit dat het meestal vrouwen zijn die beslissen over de kleine huishoudelijke aankopen en dat meneer beslist over grote sommen zoals wagens en huizen is dat geen schande. Carrefour wil verkopen en als dat kan met wat beroep op sentiment ("ik ben toch tenminste baas over de portemonnee") waarom niet ? Moeilijker is het met de subsidies aan vrouwenopleidingen. Ik kan me niet voorstellen dat er geen inschrijvingen meer zijn: meer en meer vrouwen stappen op de arbeidsmarkt en kunnen best wat bijscholing gebruiken die hen professionnel schoolt om discriminatie en mechanismen die zorgen voor het glazen plafond te ontdekken. Nu kunnen ze echter niet meer inschrijven. Kathleen van Antwerpen kondigde reeds een tijdje geleden aan dat zij in haar beleid specifieke aanmoedingen voor vrouwen niet meer zo noodzakelijk vond, maar dat er een beleid moest komen waardoor mannen en vrouwen gelijke kansen zouden krijgen. Ik denk dat zij zich vergist en dat er nog veel discriminatie voor vrouwen moet weggewerkt worden.Gender is een modewoord, misschien kan de Carrefour het uitverkopen.
PS: amper een dag later blijkt dat er een oplossing in zicht is: niet de uitverkoop door Carrefour, maar Minister Frank die de toelating zal geven om een nieuwe "master" vrouwenstudies door de Universiteiten te laten organiseren. Gelukkig zijn er nog mannen die vrouwenproblemen oplossen...
Mozart schreef ooit een opera om te lachen: de ontvoering uit de harem. Ramsey Nasr bewerkte die opera tot een spiegel voor onszelf. Dit is van alle tijden. Het verhaal is de ontvoering van een geliefde uit de Harem van het Topkapi-paleis in Istamboel. Ooit waren we er, de grote vleespotten gaven een indruk van de belangrijkheid van de harem van de sultan. Maar toch blijft het je verbeelding prikkelen: een sultan (oppermachtig en dictatoriaal) bereikt het toppunt van de macht door het in zijn macht houden van liefst zo veel mogelijk vrouwen. Een diepe droom van iedere man ?
In deze bewerking worden de rollen omgedraaid: de echte boeven zijn westers, de lieve en hartstochtelijke man is Oosters. De botsing tussen Oosterse en westers cultuur eindigt met de sultan die met zijn klaagzang rondjes draait op het podium omdat zijn geliefde koos voor het westen. Het deed me sterk denken aan het drama van het Palestijnse volk.
De filosofie achter deze opera is dat wij een verkeerd beeld hebben van de Oosterse wereld omdat wij deze wereld enkel bekijken vanuit onze normen en waarden.
In het diep katholieke Beieren steeg de hoogmoed de hoogste katholieke kerkleider naar het hoofd. Hij noemde de Islam, via een citaat, een godsdienst die alleen slechte en inhumane dingen heeft voortgebracht.Meteen valt de moeizame dialoog tussen verschillende godsdiensten aan scherven. Diegenen die nog in de onfeilbaarheid van de Paus geloven, zijn wel degelijk een illusie armer.
De reactie van de reeds kokende Islamwereld liet niet op zich wachten. Dat de Paus zich meteen in het spoor zet van Bush bv die met andere woorden sommige Islamstaten als duivels omschrijft. Of in het spoor van Leterme, als hij zegt dat men hem verkeerd begrepen heeft. Zoals Franstaligen die te dom zouden zijn om Nederlands te leren
De laatste reactie van de Paus is nog erger: hij weigert te zeggen dat hij zich vergist heeft
( verontschuldigingen) maar betoont diep respect voor de Islam.
Indien hij maar een greintje realiteitszin of elementair respect zou hebben: dan zegt hij gewoon zoals Freya:sorry .
In de jaren 80 ontstond een cursusbeweging " Leading successfull people". Via dure workshops en opleidingen pompten cursusleiders mensen met ambitie op. Eddy Merckx zou een product zijn en ik ken wel een paar vakbondsvrienden die omwille van carriereambities ook een dergelijke hersenspoeling ondergingen. Maar waarom schrijf ik daar vandaag over ? Blijkbaar zijn er hier en daar nog "late roepingen", vooral bij de gemeenteraadsverkiezingen. Je kan immers aan de kandidaat-burgemeesters geen vraag stellen of zij plaatsen behendig de bal opnieuw in uw kamp, zonder zelf een antwoord te geven. Een voorbeeld: een brave burger maakt zijn beklag over vekeersonveiligheid. De kandidaat burgemeester geeft de burger onmiddelijk gelijk: ja er is een probleem. Maar hoe zouden we dat oplossen ? Weet jij soms een oplossing ? Waarop de burger in kwestie uiteraard in het lang en het breed zijn oplossing naar voor brengt. Reactie van de kandidaat -burgemeester: lijkt me een goed idee, dit moeten we verder onderzoeken. Reactie van de burger: dat is tenminste ne serieuze mens. Die verdient mijn stem ! Zonder dat hij beseft dat de bal opnieuw in zijn kamp ligt en dat de kandidaat-burgemeester op zijn minst zou moeten durven om de bal op te nemen...
Vorige week werd ons land opgeschrikt door de aanhouding van ongeveer 19 extreem-rechtse militanten. Zij doen in wapenhandel, komen uit het leger en een madam hield zelfs een café de Viking open. Aan de toog van het café werden echte aanslagen gepland.Zij zouden het instituut Belgie definitief naar de kloten helpen, om het een beetje bruut uit te drukken. Neonazi's, skinhaeds, kortom stoere jongens die zelfs in de Ardennen gingen trainen en plannen om de bestaande institutionele orde te kraken. Wat moet ik me aan die toog voorstellen ? Guy kapot ? Tournee générale ? Bom op Elio ? Voor iedereen een pintje ? De geit van Yves kidknappen ? Even gaan pissen ?
Hoi, wat is mijn mening hierover ? Zijn het zotten, nitwits of gevaarlijke extremisten die de voorhoede vormen van de machtsovername van het Vlaams Belang ? Primo, ze zijn in ieder geval aan de extreem rechterzijde te situeren.Dommerikken of niet: aan de toog zullen migranten steevast kapotgemaakt worden, de uitdrijving van de duivel is nabij. Twee: ze willen in elk geval wapens gebruiken om problemen op te lossen. Niet direct mijn ding. Wie andere blogs van mij leest weet meteen dat ik tegen oorlog en voor vrede ben. Als het kan door discussie, maar misschien is dat niet meteen de sterkste kant van die mannen. Drie:toogpraat is goed om te socialisen, maar je komt zelden tot concrete engagementen en resultaten.
Ik schreef ooit een eindverhandeling over het fenomeen van jeugdcafés in agogisch perspectief. Wat blijft daar vandaag van over ? Ik vrees zeer weinig in verhouding met de hoop die ik toen had. Toogpraat blijft plat, zeker in de late uurtjes. Dan noemt men dat gewoonlijk lullen...
In Bepart, kunstencentrum voor actuele kunst loopt een tentoonstelling " Panoramic".Het werk van de nederlandse Job Koelewijn is prachtig. In een grote betonnenruimte heeft hij een echte beek gemaakt. Door de spiegels die hij aanbracht is het een weids zicht. De kunstenaar wil de kijker uitnodigen om over de beek te springen en hem daarmee aan zijn jeugd herinneren. Ik heb niet het idee dat ik over veel beken gesprongen heb in mijn jeugd.Toch doet dit kunstwerk me denken aan een bepaald moment dat ik karnemelk bij de boer moest halen. Ik moet toen zowat gevallen zijn, de melkkan ook en het resultaat was dat ik huilend opnieuw bij de boerin aankwam. Ik herinner me niet meer of ik gratis nieuwe melk kreeg of niet. In Bepart sprong ik niet over de beek, maar keek verwonderd naar de superrealistische wereld waarin ik terechtgekomen was en die nu niet meer bestaat.Loskomen van de kindertijd is een proces van volwassen worden, waar je naarmate je ouder wordt naar terugkeert. Het begrijpen van het werk "slootje springen" is dus allerindividueelst. De kinderen die ook op de tentoonstelling waren sprongen huppelend over de sloot. Hun verwantwoordelijkheid is nog beperkt, zij springen gewoon.
We zullen het geweten hebben: de "stad" waar ik woon: Waregem staat voor gemeenteraadsverkiezingen.Iedere open ruimte wordt dan ook gretig ingenomen door verkiezingsborden. In Waregem is dat massaal CD&V-borden, met hier en daar nog een bodje VLD-plus ertussen. In uitgelegen hoeken zie je nog een Spa-spiritbord staan.Maar het woud van CD&V borden is duidelijk een concurrentie tussen de verschillende clans op de lijst. Het CD&V kamp heeft twee kandidaat burgermeesters: eentje uit de middenstandsgroep en eentje uit de groene vakbonds-mutualiteits middens. Toevallig woont de ene kandidaat in de centrumgemeente en de andere kandidaat in een deelgemeente. Precies of de stad Waregem nog steeds de fusies niet verteerd heeft. Het uitspelen van twee kandidaten en twee groepen op eenzelfde lijst is de goocheltruk die reeds jarenlang door de CD&V toegepast wordt. Daarmee hou je alle schapen in de stal: het aantal voorkeurstemmen zal immers bepalen wie de burgemeester van de stad wordt. Het heeft niks meer met beleid en democratie te maken.Het is de georganiseerde concurrentie tussen personen, niet tussen standpunten en ideeën. Hoe zit het dan met de andere partijen, het lijkt precies of zij niet meespelen en dat de verkiezingen bij voorbaat naar een versterking van de absolute meerderheid van de CD&V zullen leiden. VLD-plus zet grote borden met daarop de foto van de drie eerste kandidaten. Momenteel hebben zij zeven zetels, via de campagne kun je veronderstellen dat ze er nog drie denken over te houden. Spa-spirit mikt op de groep. Een groepsfoto, weinig individuele campagne met zoals steeds een paar " einzellgangers". De campagne is pas gestart. Voor veel kandidaten worden het lange dagen in de stemmenjacht. Wordt vervolgd......
Park Guell ligt aan de rand van Barcelona. Dit grote terrein werd door Gaudi ingericht, die rekening hield met het bestaande landschap.Als tegengewicht voor de industriele revolutie ontwikkelde zich de Engelse landschapsarchitectuur. De muur en de lange bank in het park Guell, zijn hiervan een duidelijke illustratie.Park Guëll is een oefening in integratie van architectuur,schilderkunst en beeldhouwkunst.
Een park dat voorzien was om uit te groeien tot een exclusieve buitenwijk voor de rijke burgerij, strandde en werd bijna een grote finaciële put voor Gaudi. Die rijke burgerij zag het niet zitten om in een modernistisch sprookjeshuis in te trekken. Zoals altijd moest de overheid , de stad Barcelona, dit debacle opkopen om het project te redden.
Om diezelfde burgerij toch nog tevreden te stellen moest Gaudi een kathedraal bouwen voor de katholieken. In een stad waarvan men in Madrid zei dat de inwoners allemaal Communisten, Anarchisten en vrijmetselaars waren , zou het stadsbeeld beheerst worden door de Sagrada Familia.
Gaudi was wel gelovig, maar niet praktiserend. Toch stikt zijn werk van Christelijke symboliek. De laatste jaren van zijn leven ging hij zelf persoonlijk geld ophalen om zijn meesterwerk af te maken.De Sagrada familia geraakt nooit af, onlangs nam men de oorspronkelijke plannen opnieuw op en werkte men verder.
In het cafeetje " Bosque del Fades"- het sprookjesbos- ( op het einde van de ramblas- naast het wassenbeeldmuseum-carrer povenca 171) vinden we rust met de spiegel van Sneeuwitje en het verhaal van het tinnen soldaatje.Toen geloofden de kinderen nog in sprookjes...