In Manchester zijn er niet minder dan 40 musea.Gelukkig,want het kan hier regenen. Maar dient een museum enkel om droog te kunnen blijven ? Is een museum popularisering van de kunst ? Heeft een museum een emanciperende functie ? Moet een museum nieuwe technieken integrere ? Hoe kan je het museumbezoek minder passief-receptief, meer actief conceptuel maken ? Is een museum politiek en hoe betrek je er de actuele, hedendaagse problemen bij ? Over deze en vele andere vragen heeft Bernadette Fynch gedoctoreert, geschreven en nagedacht. Wij hadden interessante discussies.
Eerst de theorie. Een museum hoeft niet enkel een passieve popularisering van de stand van de wetenschap te zijn. Je kan geschiedenis anders ordenen dan via een tijdslijn of de bestaande vormen van macht en/of machtswisselingen.Museums kunnen meer zijn dan de weergave van sociale relaties en machtsverhoudingen: ze kunnen processen bloot leggen, contexten analyseren. Om dit te bereiken moet je de gemeenschap bij zijn geschiedenis en verhaal actief betrekken en er deel van laten uitmaken. Je moet de geschiedenis als het ware terug geven aan de gemeenschap en deel laten uitmaken van de publieke ruimte. Door de interactie tussen de tentoonstelling en de gemeenschap die het voorwerp gebruikte kan je een deel van de geschiedenis reconstrueren en het concrete verband leggen tussen het heden en het verleden.
Een bezoek aan het Manchester museum toont hoe deze theorie in de praktijk kan gebracht worden.Een voorwerp-vb een speer- wordt in contact gebracht met een lid van de gemeenschap die het voorwerp kent en er iets over kan vertellen. Dit wordt op video opgenomen en in het museum getoont en op you tube geplaatst. Daar komen dan opnieuw reacties op die als onderzoek en context opnieuw kunnen gebruikt worden. Video's op You tube werden door meer dan 60.000 mensen bekeken en becommentarieerd. Bij een rondleiding worden leerlingen geconfronteerd met ouderen die het voorwerp nog in het dagelijkse leven kenden en gebruikten. Hun verhaal wordt gebruikt om de vele vragen van de schoolkinderen interactief te beantwoorden.En er zijn natuurlijke vele doe-activiteiten waardoor de kinderen zelf als een archeoloog in Egypte opdrachten moeten uitvoeren. Ten slotte wordt er ipv de bestaande traditionele wetenschappelijke indeling van dieren een thematische voorstelling van dieren gebruikt zoals de verminderde diversiteit van de dierensoorten door de opwarming van de aarde.