Affiches speelden steeds een belangrijke rol
om een boodschap te verspreiden. In de jaren 30 kende de ideologische
strijd een hoogtepunt: nazisme, communisme, socialisme streden om de
harten van de mensen. De taal die ze gebruikten was dikwijls, ongeacht
de ideologie hetzelfde. Een opmerkelijke tentoonstelling toont dit aan.
Zo zijn symbolen en emblemen belangrijk. De partijvlag is er zo een
van. Dezelfde elementen worden steeds herhaald: vuisten, de oneinigheid
van de menigte versterken eenstemmingheid en onoverwinnelijkheid.
Bij
de opbouw van de affiche is de diagonale lijn meestal aanwezig.
Qua
typografie wordt modern, gotisch of internationaal schrift gebruikt.
Alleen hoe meer tekst, hoe minder sprekend het beeld van de affiche is.
Tijdens de Spaanse burgeroorlog krijgt de foto-affiche een nieuwe
functie: zij kon in meerdere talen de radeloze moeder met het kind in
vele landen verspreiden. Anonieme helden komen uit de Griekse
mythologie, want bij de Grieken moest men eerst gestorven zijn om als
held te worden aanbeden.
Voor illustratoren zijn vrouwen steeds een
bevoorrecht onderwerp. Drie types waren tussen de twee oorlogen
populair: stralende vrouwen, eenzame huisvrouwen en verzorgende
verpleegstervrouwen. De vrouw was ook het symbool van de vrijheid en
van de Franse revolutie ( Marianne) .
In de tentoonstelling is ook de
beroemde hitler-affiche( hitler knockout met button vreemdelingen buiten) te zien die in 1980 door Pierre Buisseret en
Christian Carrez ontworpen en op grote publiciteitsborden verspreid
werd. Een stunt, die men gerust opnieuw mag overdoen....