De meeste media slaan ons om de oren met enquêtes,
bevragingen, opiniepeilingen; kortom zij geven de indruk dat het
publiek de publieke opinie bepaalt.De media willen steeds meer de
vierde macht vormen en via hun beeldvorming de opinie van de kiezers
beinvloeden. Wetenschappers schudden meewarig het hoofd: soms worden
enquetes alleen telefonisch uitgevoerd (waardoor burgers zonder
telefoon uit de boot vallen) soms is het aantal bevraagden en
antwoorders bedroevend klein, soms zijn de vragen zeer
tendentieus gesteld. En uit dit alles wordt zonder veel
schaamrood voorspeld hoe de uitslag er zal uitzien, hoe de
stemmen zullen vallen.Liefst op de voorpagina, liefst met echo-weergalm
in andere media. Ik kon zelf niet aan de verleiding weerstaan om op
mijn blog de proef op de som te organiseren en de vraag te stellen wat
het meest verwerpelijke gedrag van politici is voor mijn
blogbezoekers. Mijn bloglezers vinden LIEGEN het allerergste,
daarna RACISME, en reeds minder erg DEMAGOGIE. De andere mogelijkheden
zoals overlopen, brossen of een zitting boycotten zijn voor de
bloglezers niet zo verwerpelijk. Met deze poll kan ik alle kanten op :
ik kan vb een fotoreeks bij liegen zetten met een aantal politici
(suggesties voor foto's welkom bij de reacties). Andere mogelijkheid
zou zijn dat EERLIJKE mensen graag mijn blog lezen. Met peilingen is
het als met contracten: goed de kleine lettertjes en de bijschriften
lezen als je niet bedot wil worden !
Reacties op bericht (1)
20-03-2006
respons
Als ik uw cijfers even herinterpreteer zie ik toch enkele schrikwekkende tendenzen. 2/3 van de respondenten vindt het NIET erg dat politici liegen, en doen dit dus waarschijnlijk zelf ook wel eens. Eveneens twee derden vindt het niet erg dat politici racistisch zijn, en is dit bijgevolg mischien zelf ook wel, uitgenomen als dit natuurlijk de twee derden zijn die wel eens liegen...
Een andere herinterpretatie is dat 5/6 van uw bloglezers niets hebben aan demagogische politici die racistische leugens vertellen, maar wel houden van controversiële acties zoals boycotten, brossen of overlopen.
de klant is koning dus kiest u maar uw interpretatie