De Rode pomp is een Gentse ruimte waar Andre
Posman kamermuziekconcerten organiseert. Andre, die alle vele
ideologische zeeën bevaren heeft, maar zoekt naar de Utopie, zuchtte
even toen ik hem op de historische dwaling van de
Vakbondsmetaal-echtscheiding attent maakte. Maar de avond maakte
veel goed. In een stemmige concertzaal gonsde het van tevreden
luisteraars. Een gastconcert van Mark Derudder( viool) en Jonas De
Geyndt.(piano) Twee jonge muzikanten, boordevol talent. Het eerste stuk
was meteen een ogen-opener: de duivelstriller van Tartini. Dan
ging Mark solo.Een ballade van Ysaye. Niet dat de naam mij bekend
voorkwam, maar de moeilijkheid van het stuk deed mij in het
programmaboekje nalezen dat die meneer een voorloper was van de nu zo
beroemde Internationale Koningin Elisabeth Wedstrijd. Je moet
natuurlijk een stukje viool kunnen spelen om een dergelijk werk met de
nodige klasse te kunnen brengen. Dan mocht Jonas solo.Een onbekend
stuk van Liszt. Als een klaterende waterval. Pauze aan de pomp. Na
de pauze Mozart en Debussy. Een streepje klassiek, een streepje rust.
Misschien soms nodig om te komen tot de echte Utopie, een nieuwe
wereld.