Een van de opdrachten voor het statutair congres van de AC-ABVV was nieuwe vormen te vinden om een boodschap bij de militanten over te brengen.Niet meer een organisatie van informatiestandjes waar alleen overtuigden opnieuw van hun grote gelijk overtuigd werden. Maar een alternatief vinden is niet zo eenvoudig. Toch kan wat verbeelding aardig wat opleveren. De Internationale solidariteitsprojecten werden omgevormd in producten die als congresgeschenk aan de deelnemers geschonken werd. Zo is er in samenwerking met Oxfam Fair Trade een doos met inhoud uitgewerkt. Honing uit Cuba, Wijn uit Zuid-Afrika, Thee uit Ruanda,Zeezout uit Bulgarije,Taybeh-bier en een kalender, chocolade uit Peru, koffie uit Colombia; evenveel producten uit de landen waar we projecten mee hebben. Een twee experiment was het organiseren van een tentoonstelling over HIV-Aids in een container aan de ingang van het congres, een container die eveneens gebruikt wordt als rookruimte. Een derde installatie was een samenwerkingsproject met de architectenschool La Cambre uit Brussel waar een checkpoint geinstalleerd werd. Het is een visueel project geworden met zandzakjes,wachttorens, herasafsluiting, pinnekensdraad, een gele streep,lichten,en echte soldaten die de toegangsbewijzen van de congressisten controleren. De reacties waren positief,alleen werden de militanten soms vlug ongeduldig. De "militairen" zijn personeelsleden van de AC, soms iets te enthousiast over hun opdracht. Maar ze waren er met overtuiging en maakten heel wat indruk op de militanten. De boodschap is begrepen.....