Gisteren gaf Jan Hoet les kunstgeschiedenis in het gemeentehuis te Waregem. Hij nam daarmee een vroegere job als leraar kunstgeschiedenis nog even op. De flamboyante kunstpaus van de moderne kunst was controversieel op de 11 juli viering: wat had die man nu met Vlaanderen te maken ? Jan Hoet gaf hen lik op stuk. Maar de verhouding tussen politiek en kunst is niet altijd gemakkelijk, Jan Hoet is er een goed voorbeeld van.
Vanuit een overzicht van de Vlaamse primitieven tot aan Luc Tuymans schetst hij de oerkenmerken van de Vlaamse kunstenaar. In de eerste plaats een spiegelbeeld van onze Vlaamse identiteit, die geënt is op België, Europa, op de wereld, op de globalisering.
De Vlaamse Primitieven (oorspronkelijk een scheldnaam) linkt hij meteen aan de iconenkunst en de piëteit van de 15°eeuw, toen Vlaanderen een economisch belangrijke macht was. Met Rubens verdween de vroomheid, hij werd in Rome opgeleid als een pure propagandaschilder voor het katholieke geloof. Via Permeke, Ensor, Raveel belanden we bij Luc Tuymans. Ne hele grote die perfect de lijn weergeeft van de gezochte eigen identiteit: afstand nemen, vragen stellen, zoeken,onzekerheid en angst. Maar om kunst te begrijpen moet je je open stellen, empathie hebben en nieuwsgierig zijn. "Kunst is een geboorte: met Liefde, angst en vernieuwing"
|