Bombardier,een Canadese multi en de baas van de Brugeoise, kondigt met veel bravoure de bouw van een nieuw vliegtuig aan de C versie. Die zal geassembleerd worden in de vestiging St Laurent te Montreal.Een deel van het nieuwe vliegtuig wordt in Ierland gemaakt, een deel in China. De firma heeft de financiele risico's tot een strikt minimum weten te beperken door het uitspelen van de regeringen, de provincies en de landen tegen elkaar. Bombardier betaalt zelf een derde van de investering,Groot-Brittannie en de provincie Quebec zijn ook goed voor een derde en het laatste deel wordt betaald door de toeleverenciers van Bombardier. In totaal 3 milliard Canadese dollar.China moet niet betalen: zij sloten vorig jaar een akkoord af met Bombardier om nieuwe treins te bestellen en passeren nu aan de kassa in functie van werk en nieuwe technologieen. De vakbonden en de arbeiders betalen eveneens cash: de lopende CAO wordt opengebroken en verlengd tot zes jaar. Tegenprestatie is flexecurity: werken tijdens de weekends in ruil voor werkzekerheid, de toelating voor Bombardier om de helft van de nieuwe aanwervingen - 3000 werknemers- als tijdelijke contracten te mogen aanwerven of interims. Maar daarmee is het nog niet gedaan; ook het onderwijs zal voor pasklare en hoog opgeleidde afgestudeerden moeten zorgen. Alleen door de voorbije herstructureringen in de luchtvaartindustrie geloofden niet zo veel jongeren meer dat de luchtvaartindustrie een goede keuze was. Nu moeten zij via een speciale campagne opnieuw gesensibiliseerd worden. De vergelijking tussen de luchtvaartindistrie en de auto-industrie ligt zo voor het grijpen: overal wordt er geherstructureerd, de capaciteit is aan het krimpen, de arbeiders moeten zich maar aanpassen. De Canadese vakbondsleiders waren zeer opgelucht toen de CAO-voorstellen door 85 procent van de werknemers aangenomen werden....
|