Onlangs overleed de Brusselse kunstenaar Wilchar. Deze anarchistische communist was veelzijdig en schreef,maakte affiches,schilderde en creeerde lithografieen. In de jaren dertig maakte hij affiches voor de communistische en socialistische partij. Hij slaagde erin zijn opdrachtgevers ervan te overtuigen dat er zo weinig mogelijk tekst op een affiche moest staan, wat toen erg nieuw was. Hij was tijdens de oorlog lid van de groep Contact,die bestond uit communistische artisten. In 1943 wordt hij door de nazi's opgesloten in Breendonck. Na zijn vrijlating schildert 32 goaches die het leven in Breendonck voorstellen.In de jaren 80( toen was hij reeds 70 jaar) schildert hij zijn meest proletarische maatschappijkritiek, het zijn precies naief/naturalistische werken die steeds het koningshuis, het kapitaal, de kerk en de bourgeoisie op de korrel nemen.Wilchar bleef consequent en deed geen toegevingen om beter te kunnen verkopen. Hij was ook zeer verbitterd over het feit dat zijn werk niet meer gebruikt werd voor politieke propaganda zoals in zijn vooroorlogse periode maar dat de politieke partijen meer en meer beroep deden op publiciteitsagentschappen en marketingbedrijven. Daarmee werd de band tussen kunst, maatschappijkritiek en politiek verbroken... Samen met Frans Masereel ging een geengageerd kunstenaar heen.