Gisteren eens in een grootwarenhuis gekuierd. We
doen dit dikwijls eens op reis. Het geeft je een zicht op
prijzen,aanbod en producten. Meteen merk je hoe snel onze wereld
globaliseert; het is niet zo verschillend van wat je bij ons in een
warenhuis tegenkomt, integendeel het zijn meestal dezelfde merken,
dezelfde multi's.Aan de ingang van het warenhuis moet je uiteraard je
zak afgeven en ziet er prive-bewaking toe. Op het gelijkvloers bevinden
zich de voedingswaren ; de helft vers, de andere helft droge
voedingswaren. Hier is het al merkbaar bij het aanbod bier bv zijn er
slechts 2 of 3 lokale bieren te verkrijgen. Voor de rest Leffe,
Heineken, Witbier... allemaal van buitenlandse multi's. Op de tweede
verdieping kleren en schoonheidsmiddelen, cosmetica, zeep, pampers
ena... Hier zijn het pratisch alleen producten van multi's.Dure dingen
zoals make-up , goud en zuilver zijn in aparte , zelfstandige standjes
met verkoopsters in franchise ondergebracht. Daar moet je aan hen, niet
aan de kassa betalen. De macht van de multi's is dus enorm; zij zijn
zelfs begonnen de markt in zogenaamde communistische landen in te
palmen. Zo vertelde een toerist mij dat het beheer van
Angkor Wat in Combodja volledig in handen is van een petro-multi. Alle
inkomsten gaan naar deze muli en niet naar de lokale economie. De
ingang is helemaal niet goedkoop voor Angkor Wat: 50 euro.