Enkele aktieve PILOTEN hebben vragen gesteld over het gebruik der LUCHTVAARTKAARTEN en de LUCHTVAARTINFORMATIE en de GPS databank hiervoor verwijs ik heden naar www.AOPA.NL. welk in haar AOPA-NL BULETIN aandacht aan dit onderwerp heeft onder de titel EBP-029
LEGAAL GEZIEN:Voor het VFR /IFRvliegen verwijs ik naar 1/500.000 ICAO kaarten en de NATIONALE AIPs.
OPERATIONEEL is dit onbruikbaar voor de individuele IFR vliegende piloot en maken we gebruik van up-to-date JEPPESEN informatie en GPS DATA BASE ( welk in progres zijn om wetelijk aanvaard te zijn op FAA en EU vlak)
Een aantal berichten op mijn BLOG vragen informatie of opmerkingen waarop ik wil antwoorden , maar zij hebben hun E-mail niet vermeld zodat ik hen niet kan beantwoorden.
Enkele betreft waar er firma"s gevestigd zijn die ULM verkopen,verhuren en een opleiding bezorgen.
Verneem heden morgend via CNN dat men reeds heeft kunnen bepalen datde piloot van de AIRBUS te TORONTO een fout heeft begaan volgens een artikel in de de krant LE FIGARO.
Iets is er verkeerd gegaan maar wat weten we nog niet er verkeerd ging!!!! Hoe kunnen we zulk een accident voorkomen is de vraag die de onderzoekers als opdracht hebben en daarvoor hebben we nog veel meer tijd nodig.
AIRFRANCE geeft hierover geen bevestiging maar dat kan ook maar enkel nadat het voledig onderzoek is afgewerkt en dit is nog niet het geval volgens een colega van het DGAC.
Deze dagen ben ik op bezoek geweest te BRUSSEL bij het E.P, EUROCONTROL en DG-TREN in funktie om een aantal ontwikelingen te volgen wat betreft de SAFETY en SECURITY in het LUCHTVERVOER.
Tijdens de vergadering van het COMMITIE TRANSPORT en TOURISME kwam de commisaris BARROT zijn toelichting geven over de belangrijke punten waaraan gewerkt wordt.
Speciale aandacht ging er over de LUCHTVAART wat betreft het uitwerken van een ZWARTE LIJST over de te verbieden AIRLINES op de EU luchthavens.
Uit de dialoog tussen de MEP en Mr JACQUES BARROT werden er vele opinies naar voor gebracht.
LUCHTVAART is vitaal voor de MOBILITEIT van de EU burgers.
Maar er moet meer VEILIGHEID,MINDER GELUID,MINDER UITLAATGASSEN, MINDER BRANDSTOFVERBRUIK ,BETER WERKOMSTANDIGHEDEN voor het personeel maar het VLIEGTUIGTICKET moet GOEDKOPER worden.
Meer aandacht voor de verbindingen met de REGIONALE LUCHTHAVENS zijn noodzakelijk
Een aantal intresante punten vindt u op: WWW.europarl.eu.int. Maak keuze uit een der 20 beschikbare talen Ga naar: REGIONAAL BELEID EN VERVOER ONDERWERP: story vervoer 14-09-2005 14u24
Via een tussenkomst van een van mijn ex leerlingen www.qrz.com/CALLSIGN/on4bbq. bekwam ik intresante informatie over het ISS via www.amsat.org. die mogelijk intresant kan zijn voor de bezoekende SENIOREN alsook de jongere bezoekers.
Het gebruik van SATELIET systemen neemt toe en ik krijg hietover veel vragen daarom een korte toelichting:
Sedert een aantal jaren bestaat er de GPS van de USA ook het russische GLONAS is reeds actief maar daar weet ik weinig over alsook over het japanse UTMS.
Een nieuw systeem waarover we reeds veel hebben vernomen in de pers is het GALILEO van de EU.
Phase 1 definition van 1999 tot 2001 Phase 2 development 2002 tot 2005 Phase 3 deployement start in 2005 Phase 4 Commercial operation begin 2008 de management,maintenance en updating door een privaat concession onder toezicht van een EU agency als een PPP
Zie WWW.europarl.eu.int NEWS PRESS SERVICES BRIEFING van 5-8 september 2005.