Verder uit te werken maar verwijs u reeds naar www.zweefjeugd.nl en kijk oner GPS welk zeer goede informatie over GPS en LOGGER geeft indien bijkomende vragen is een e-mailtje welkom hoor SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.
Deze morgend een aantal E-mailtjes over de veiligheid van het VLIEGEN met de PARAMOTOR van personen schijnbaar met ervaring in deze aktiviteit en ook van personen die hiermede een LUCHTDOOP ondergingen of op het punt staan deze te ondergaan.
Ik kan heden geen referentie gevens van welk de FIRMA's,CLUBS of SCHOLEN welk een degelijke opleiding geven gezien het heden volledig een niet gereglementeerde SPORT is. Ik zou verwijzen de ULM FEDERATIE te raadplegen welk een vorm van SELFREGULATION schijnt toe te passen maar ken daar de werkwijze niet van. Het schijnbaar aanwezig zijn van een aparaat dat de VLUCHTGEGEVENS registreerde is zeker geen BLACKBOX maar hoogstens een vereenvoudigde " LOGGER" zoals die bij het zweefvliegen wordt gebruikt en ook op bepaalde LICHTE VLIEGTUIGEN en een aantal gegevens van de VLUCHT opnemen om deze via de PC te kunnen bekijken na de vlucht. hierover meer later onder de titel " LOGGER"
De legendarische OLD TIMER FLY-IN te SCHAFFEN-DIEST zijn voorzien op 12 en 13 augustus 2006. GRATIS inkom. Zoals alle jaren voorzie ik op Zaterdag 12 augustus mijn ganse dag daar aanwezig te zijn om te genieten van derze zeer goed georganiseerde FLY-IN met gewoonlijk de aanwezigheid van een zeer groot aantal zeer intresante vliegtuigen van uit verschillende EUROPESE landen . meer hierover later en zie tevens de informatie van vroeger FLY-INs WWW.ASA-BE.COM WWW.DAC.BE.
Een ongeval heeft zich heden voorgedaan met een PARAMOTOR tge TORHOUT met dodelijk gevolg voor de beide personen. Volgens de ULM federatie zijn er 460 PARAMOTOR PILOTEN in BELGIE actief en is dit het eerste dodelijk ongeval sedert de meer dan 10 jaar activiteit van deze vorm van vliegen die tot op heden niet onderworpen is aan INSCHRIJVING van het toestel of het behalen van een VERGUNNING. Volgens ons inziens zijn er veel meer PARAMOTORS in gebruik in BELGIE en heeft het al niet invoeren van een verplichte vergunning iets te maken met het huidige ongeval gezien de ervaring en het bezit zijn van een vergunning van de betrokken PILOOT;
Het opzoeken van LUCHTVAART INFORMATIE ter voorbereiding van VFR vluchten zijn er buiten de NATIONALE AIS zoals vermeld op enkele intresante website zijn ook mogelijk via de - EAD van WWW.EUROCONTROL.INT. - WWW.NAV2000.COM.
Uw ervaring en opmerking zijn welkom om deze kanalen te verbeteren voor de VFR luchtruimgebruikers.
-als IFR zijn wij meestal gebruiker van de JEPPESEN WWW.JEPPESEN.COM. en de EAD
Geziene er vragen zijn over wat de mogelijkheden zijn om van het LICHTE VLIEGTUIG(SEL) naar de ULM over te gaan raad ik aan de website WWW.FED.ULM.BE. te bezoeken en onder de titel AUTOSALON 2005 een ganse reeks van foto's te vinden van de nieuwe generatie ULM die sterk neigen naar de USA S-SLA door u vernoemd, maar die in de huidige BELGISCHE wetgeving nog als ULM worden beschouwd waar we vermoeden in de TOEKOMST deze als VLA te zien onder de voorziene EU regelgeving via de EASA.
Een der punten welk schijnbaar niet duidelijk is voor de JONGEREN betreft de LUCHTKADETTEN VAN BELGIE dit is een VZW van de BELGISCHE LUCHTMACHT of zoals we dat nu noemen de LUCHTCOMPONENT van de KRIJGSMACHT. Er is geheel geen verplichting om MILITAIR PILOOT te worden dit mag maar is geen verplichting. De LUCHTKADETTEN is toegankelijk voor MEISJES en JONGENS vanaf hun 16e jaar na het slagen in de toegangsproeven zoals beschreven in een vorige plaats in deze BLOG. Persoonlijk ben ik sterk voorstander van deze weg te volgen voor degene welk dromen van het beroep van PILOOT en ATCO. Zelf heb ik veel genoegen te kunnen terugblikken op een aantal personen welk ik als LUCHTKADET leerde ZWEEFVLIEGEN te EBZR en EBWE en verder in de LUCHTVAART heb zien evalueren in het BROEP als BURGERPILOOT, MILITAIRPILOOT ,PRIVAAT PILOOT , ATCO of een andere degelijke manier om in hun levensonderhoud te voorzien.
Wat betreft de vragen over de toekomstige LUCHTRUIM indeling is dit een doorlopende zoektocht hoe we in de toekomst de SAFETY van de LUCHTVAART in al zijn vormen kunnen behouden en welke aanpassingen dit zal geven voor de verschillende LUCHTVAART AKTIVITEITEN.
Toen ik in het begin vloog maakte we nog gebruik van VLIEGTUIGEN zoals TIGERMOTH,met LEDEREN HELM,GOGGLES,SPAEKING TUBE,SEINVELD en ALDIS LAMP met LICHTSIGNALEN te EBAW. er is dus ook al wat verandert!!!!!
Voor meer inzicht verwijs ik de bijlagen aan de ASM WORKSHOP te lezen bestaande uit: -THE AIR TRAFFIC MANAGEMENT 2000 STRATEGY waar ik wel een 30 tal vergaderingen over bijwoonde -AIRSPACE CATEGORY K - " " N - " " U -EUROCONTROL AIRSPACE STRATEGY FOR ECAC STATES ook hierover hadden wij vele vergaderingen met de 42 nationale experts en de experts van de 20 tal LUCHTVAART ORGANISATIES welk in BRUSSEL hun LOBYISTEN aanwezig hebben waronder ikzelf voor IAOPA(world) zie WWW.IAOPA.ORG.
Een aantal der E-mailers via mijn BLOG vragen over er JOBS in de LUCHTVAART beschikbaar zijn. Eerst en vooral moet u weten dat er in de LUCHTVAART 92 verschillende beroepen zijn waarvoor een opleiding nodig is. Zelfs de personen die het vliegtuig kuisen hebben een bepaalde doorgedreven vorming hoor. Ik kan vooral kijken naar de beroepen waar ik het meeste contacten mee heb en dat zijn PILOTEN,MECHANIEKERS en ATCO. Tevens moet men er van uit gaan dat er in de LUCHTVAART periodes zijn van UPS en DOWNS die we normaal dan overbruggen met naar verdere oorden te gaan werken. Er op rekenen om gans uw loopbaan in een BELGISCHE firma te werken moet men normaal niet op rekenen in geen van de drie vermelde beroepen in de LUCHTVAART der 21e EEUW. Wij zien in alle drie de beoepen dat er in de toekomst een gebrek ontstaat aan bevoegde en wel getrainde mensen . Een der aspecten welk men moet realiseren is dat het geen dagtaak van 0900 tot 1700 uur is en tevens dat er uw ganse loopbaan een upgrading via cursussen plaats heeft, dus MOTIVATIE en INZET is een vereiste tevens is voor het beroep van PILOOT en ATCO de medische jaarlijkse of zes maandelijkse geschiktheid een factor die een rol speelt. Zal hierover in een latere fase trachten verder op in te gaan maar advies enkele vragende personen om een juistere vraag te stellen en mij hun e-mail te laten geworden voor een bepaalde dialoog te kunnen voeren in functie van hun individuele situatie en ouderdom. sommige van mijn vroegere leerlingen zitten in CHINA,KOREA,INDIA,CANADA,USA,ITALIA,SAUDI ARABIA,QATAR,ISRAEL,BAHRAIN,GERMANY,FRANCE NEDERLAND,LUXEMBURG,MEXICO,UK, om er enkele op te noemen met het gevolg ik in deze periode van het jaar wel een aantal mooie tembers heb bekomen.
Op 31 maart 2006 heeft er bij EUROCONTROL HQ te BRUSSEL/EVERE de jaarlijkse BRIEFING DAY FOR BUSINESS,GENERAL AVIATION en AERIAL WORK operations plaats. De toegang is GRATIS voor alle AIRSPACE USERS maar inschrijving is verplicht
Voor de informatie van de vorige BRIEFING DAY zie WWW.EUROCONTROL.INT. past events op datum van 08/04/2005
Op woensdag 01 Februarie 2006 heeft er bij HQ EUROCONTROL te BRUSSEL/EVERE een ASM WORKSHOP on the Future Simplification of the AIRSPACE CLASSIFICATION in ECAC AIRSPACE for GENERAL AVIATION,SPORTING and AERIAL WORK organistions and PILOTS. Deze WORKSHOP die in het engels gevoerdt wordt is GRATIS open tot elke LUCHTRUIMGEBRUIKER welk inzicht wil krijgen en zijn woordje wil inbrengen voor de toekomst van onze mogelijkheden om het LUCHTRUIM der 42 ECAC lidstaten te gebruiken. Voor informatie en inschrijving voor het bekomen van de nodige VEILIGHEIDSBADGE tot toegang: de WORKSHOP is open tot elke belangstellend LUCHTRUIMGEBRUIKER beneden FL195 opgelet de 18 januarie workshop is voornamelijk voor IFR operators WWW.EUROCONTROL.INT zie onder NEXT EVENTS
Speel deze informatie door aan uw vrienden LUCHTRUIMGEBRUIKERS
Ook in NEDERLAND in de omgeving van de BASIS te GEILENKIRCHEN juist over de DUITSE grens waar de AWACS B707 van de NATO vliegen heeft men problemen met boomen die men niet wil kappen. Voor mij had de naam SCHINVELDT een historische betekenis voor wat betreft het ZWEEFVLIEGEN gezien daar een jonge man een GS38 bouwde en er op 20 mei 2001 een vlucht mee uitvoerde zie WWW.BERTSIMONS.NL.
Dit brengt mij een bepaalde ervaring in het geheugen omdat ik in 1963 een vlucht mocht uitvoeren op een GS38 te ZOERSEL op dit historisch zweefvliegtuig en voorloper van de toen in de LUCHTKADETTEN gebruikte GRUNEAU en de franse EMOUCHET waarop ik mijn eerste SOLO vlucht heb uitgevoerd na een opleiding op de franse C800
EUROCONTROL is "EUROPEAN ORGANISATION FOR SAFETY OF AIR NAVIGATION" van CIVILIAN en MILITARY der 35 lidstaten bestaat uit twee belangrijke elementen
1)- De organisatie bestaande uit de lidstaten 2)- DE AGENCY met verschillende onderdelen a)- HQ,,,,,,,,,,, te BRUSSEL b)- CFMU,,,, te BRUSSEL en BRETIGNY sur ORGE(fr) c)- CRCO,,,,,, te BRUSSEL d)- UAC,,,,,,,,, te MAASTRICHT(nl) e)- IANS ,,,,,,,,,te LUXEMBURG(lx)
de gedetaileerde uitleg staat op onderstaande website;
Een der aspecten waaraan in EUROCONTROL wordt gewerkt in functie van het SINGEL EUROPEAN SKY project van de EU betreft de vereenvoudiging en harmonisatie van de indeling van het LUCHTRUIM beneden FL195 der 35 lidstaten in het vooruitzicht van 2010. Dit project is nodig om de huidige SAFETY in de LUCHTVAART te behouden in functie van de voorziene verdubeling van het huidige CAT welk meestal om te zeggen bijna steeds vindt in gecontroleerd luchtruim onder begeleiding van AtC voor de nodige separatie tussen de IFR vluchten; De huidige indeling van het LUCHTRUIM is niet homogeen in de lidstaten en geeft aanleiding tot mogelijke vergissingen bij de PILOTEN en de ATCO. Tevens zien wij dat de uitrustingen aan boord van vliegtuigen zeer snel evalueren en veel meer mogelijkheden mogelijk maken in functie van de huidige JAA-JAR/FCL opleidingen en de toekomstige EASA vergunningen welk ook op ons invloed zullen hebben.
Bij gelijke soort LUCHTVAARTUIGEN kruisende routes RECHTS heeft voorrang tegen over elkaar komende toestellen BEIDEN wijken naar RECHTS uit inhalende toestellen het ingehaalde heeft voorrang en het inhalende doet dit langs RECHTS
Dit zijn de REGELS voor een ZICHTVLUCHT(VFR in VMC)
Heden is deze voorrang enkel toepasselijk in VFR in VMC en afhankelijk van het soort LUCHTRUIM waarin we VLIEGEN.
In bepaald GECONTROLEERD LUCHTRUIM zijn alle LUCHTVAARTUIGEN onderworpen aan verkeersleiding en spreken we van IFR of CVFR waar de scheiding initieel verzekerd wordt door de ATC(verkeersleiding op de grond) alhoewel dit de PILOOT niet ontslaat van AANVARING met andere LUCHTVAARTUIGEN VISUEEL en ELECTRONISCH (TCAS) te vermijden.
AANVARINGEN in VLUCHT zijn zeer ZELDZAAM maar kunnen voorkomen door menselijk falen wat gelukkig in EUROPA zeer zelden is gebeurt.
Ik wijs er wel op dat men als leerling PILOOT deze regels grondig worden aangeleerd en deze tekst enkel bedoelt is om de leek een gedacht te geven van de VOORRANG in de LUCHTVAART
Vele vragen mij welk de gevoelens en geneugten zijn van het VLIEGEN en dit is voor mij een zeer moeilijke vraag te beantwoorden. Ik heb het VLIEGEN steeds als een grote vreugde ervaren zij het als HOBBY,BEROEP of als SPORT. Tijdens een mijner contacten met een der SENIOREN welk mij bezocht op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN wees hij mij op het bestaan van een NIEUWE BLOG onder de benaming VLIEGEN.
Gisterenavond nam ik de tijd om deze eens te gaan bekijken en was daar wel een uurtje zoet mede om deze aandachtig uit te pluizen !!!
Heden nacht had ik heerlijke droom van mijn beginnende ervaringen van toen ik leerde vliegen en realiseerde dat de verhalen van, FRANK,BEN,GERRIT en DIRK op de BLOG """VLIEGEN"" met de begeleidende FOTO's dit heerlijk gevoel van het vliegen duidelijk weergaven zoals ik dit jaren heb kunnen ervaren als HOBBY als PPL en SPORT als ZWEEFVLIEGER en tevens omgezet naar mijn BEROEPSLEVEN in MILITAIR en BURGER LUCHTVAART.
Daarom verwijs ik u naar het onderwerp " VLIEGEN"" waar onder de titel .VLIEGEN met PIPER of CESSNA...deze personen de juiste wijze hebben gevonden om dit heerlijk gevoel aan u mede te deelen. en de kans geven om er even mee kennis te maken
Een der weinig bekende LUCHTVAARTUIGEN in BELGIE en NEDERLAND zijn de GYROCOPTERS of AUTOGYRO maar er wordt met deze toestellen gevlogen hoor. Voor meer hierover verwijs ik u naar WWW.AUTOGIRO.BE
De voorwaarden van THEORETISCHE en PRACTISCHE KENNIS waaraan men moet voldoen om als PILOOT van VLIEGTUIGEN (AIRPLANE) op INTERNATIONAAL vlak en GLOBAAL te mogen vliegen moet men voldoen aan de ICAO ANNEXE1 voorschriften zoals deze overeengekomen zijn bij de 188(189) lidstaten welk de CONVENTIE van CHICAGO hebben aanvaard. Een aantal landen waaronder ook BELGIE hebben NATIONALE vergunningen waarbij men niet moet voldoen aan deze ICAO voorwaarden maar dan mag men enkel vliegen in het LUCHTRUIM boven dit betrokken land in dit geval BELGIE. Op ICAO vlak kent men dreie soorten PILOTEN VERGUNNINGEN: PPL = privaat piloot CPL = beroepspiloot ATPL =lijnvliegtuigbestuurder
tevens heeft men op deze verguningen nog de BEVOEGDHEDEN: VFR = zichtvliegen IFR =instrumentvliegen IR =instructeur MEL = meermotoroge EX =examinators
In BELGIE hebben we nog: RPPL= nationale privaat piloot RCPL= beperkte beroepspiloot
Tevens zijn er andere verguningen in ICAO voorzien voor: -HELOCOPTERS -LUCHTSCHEPEN -LUCHTBALLONS -ZWEEFVLIEGTUIGEN - GYROCOPTERS
Nationale toelatingen voor: -ULM -DPM -DELTA -PARAPLANE -PARAMOTOR
De bovenstaande tekst is geen legale maar een vereenvoudgde tekst voor de juiste wettelijke benamingen moet ik u verwijzen naan het " LUCHTVAARTWETBOEK" met daarin de nodige WETTEN, KB en MB
In functie van bijkomende VRAGEN en OPMERKINGEN zal ik deze tekst regelmatig bijwerken (20060101)
Enkele vragen werden gesteld of er ook VOORRANG van RECHTS in de LUCHTVAART is?? Het antwoord hierop is JA,,,,,,,,,,,maar de rest leg ik u later uit!!!!!!!
De mogelijkheden om publiciteit in de LUCHT te voeren waren in de vroegere jaren een zeer drukke bezigheid van AERIAL WORK operators via verschillende toepassingen.
SKYWRITTING was in het verleden een gebruik door letters, woorden en figuren te maken met rook via de uitlaat van een vliegtuig of meerdere in de lucht.
SLEPEN PANELEN met VLIEGTUIG of HELICOPTER was vroeger een zeer veel gebruikte vorm van reclame maar nu nog zelden gebruikt en met slechts nog enkele KMO die deze vorm van publiciteit aanbieden.
AIRSHIPS of zeppelin met een verlichtings systeem dat door lichtjes op het omhulsel een boodschap verkondigen
VLIEGTUIG met lichtjes welk een boodschap weergeven met lichtjes onder de vleugel.
HOT AIR BALLOONS deze vorm van publiciteit is heden nog zeer veel in gebruik door reclame op de ballon;
SPECIAL SHAPE zijn speciale warme luchtballons in de vorm van een bepaalde herkenbaar merk.
voor meer informatie verwijs ik u naar de betrokken KMO, deze informatie is enkel ten titel van informatie voor belangstellende
De STAD ANTWERPEN geeft een STAAT van DE STAD op 1 januarie 2006 met terugblik van de schepenen op hun afgelopen beleidsjaar en lopen ze ambitievol al vooruit op hun plannen voor het nieuwe jaar. Wat mij echter opvalt is dat zij met geen woord over de ANTWERPSE LUCHTHAVEN spreken welk echter in de toekomst via de huidige vernieuwingen en via GENERAL AVIATION door de ZAKENVLUCHTEN en AERIAL WORK voor opleiding van Nederlandstalige piloten de toegang tot het nieuwe EUROPA moet geven in deze nieuwe eeuw waar de mobilitiet vitaal gaat zijn voor de ANTWERPSE REGIO en voor het VLAANDEREN der toekoms
zie in FORUM onder NIEUWS "STAAT VAN DE STAD" de discutie over dit onderwerpt
Vernam gisteren avond informatie van een ongeval van een CESSNA 206 te IPSWICK in QUEENSLAND met parachutisten welk schijnbaar een motorstoring juist na het opstijgen had en tegen een dam vloog met 7 personen aan boord waarvan 6 parachutisten aan boord 3 instructeurs en 3 studenten waaronder twee Engelsen en een Ier welk een cursus volgden in vrije val alsook de piloot en waarvan 5 overleden en 2 gewond. verdere informatie ontbreekt nog