Schijnbaar hebben mijn collega's INSTRUCTEUR-VLIEGERS de mogelijkheden van het FORUM via mijn BLOG nog niet ontdekt en blijft het gebruik van E-MAIL nog voor 100% de enige vorm van verbinding. De bedoeling is op via het FORUM een dialoog over bepaalde topics naar voor te brengen in deze nieuwe vorm van communicatie. ADVIES,OPMERKINGEN en VRAGEN steeds welkom!!!!!!
Tijdens een der vergaderingen in HQ EUROCONTROL werdt door een der deelnemers aan de ASM AIRSPACE WORKSHOP voor het lagere LUCHTRUIM het aspect SPECIAL VFR ten berde gebracht. Dit onderwerp moet duidelijk worden gemaakt om in de toekomst duidelijk de verantwoordelijkheden te bepalen tussen de PILOOT en de ATCO. Enkele snelle bemerkingen: -Volgens ICAO is SVFR enkel mogelijk in een CTR -SVFR is volgens ons inziens enkel mogelijk bij DAG -SVFR is enkel mogelijk op aanvraag per R/T van de PIC -SVFR moet de ATCO de SEPARATIE verzekeren tussen toestellen in zijn CTR. -Tijdens SVFR , VFR en IFR is het de verantwoordelijkheid van de PIC de aanvaring met hindernissen te vermijden en moet hij zelf de minimale veiligheidshoogte te bepalen.( behalve tijdens een RADARVECTORING) -de gepubliseerde minima vermeld in de AIP zijn van toepassing voor alle luchtvaartuigen. -HELICOPTERS mogen buiten het gecontroleerde LUCHTRUIM vliegen met minimale zicht van 800 meter en in 'zicht van de grond of water. -deze 800 meter zicht voor HELICOPTERS zijn volgens ons inziens niet mogelijk voor SVFR in een CTR tenzij speciaal vermeld in de AIP.
DEZE korte toelichting heeft enkel als doel de aandacht te vestigen op enkele aspecten van SVFR en hebben zeker geen legale waarde maar een poging om dit punt toe te lichten.
wij wachten op verdere toelichting via EUROCONTROL !!!!
Verdere informatie uit te werken via ABI ( ASSOCIATIE van Belgische Instructeurs-Vliegers beroepsvereniging gevestigd te Brussel
Naar wij vernamen gaat het staatshoofd PRINS GEORGIO I van SEBORGA aftreden en worden er verkiezingen plaats hebben voor dit onbekende dwerg-vorstendom in noord-italie . In het verleden waren wij als VIP te gast van PRINS GEORGIO I in het vooruitzicht van de ontwikkeling van een permanente helihaven. Het artikel in GVA van 18/19 februarie riep zeer aangename herineringen naar boven van ons verblijf in het kleine zeer mooie SEBORGA als gast van de prins. WWW.SEBORGA.NET
Op zaterdag 18 februarie was ik aanwezig op de ALGEMENE STATUAIRE VERGADERING van de VZW als een der 38 DEELGENNOTEN van de in 1961 gestichte BEWEGING VOOR DE VERENIGDE STATEN VAN EUROPA-UEF onder voorzitterschap van WALTER KUNNEN. voor meer informatie en doelstellingen : http://users.belgacom.net/bvse uitgave EUROPA EEN FEDERAAL ( BVSE-UEF) buiten de normale punten van een AGM te vermelden: - EUROPESE ERESENAAT 2007 op ZONDAG 04 FEBRUARIE 2007 om 14u30 in het congrescentrum '''t'ELZENVELD lange gasthuisstraat 45 2000 ANTWERPEN. Agenda volgt op latere datum en toegang gratis via inschrijving bij BVSE@SKYNET.BE att: Mevr ELS -Nieuwe studie documenten Prof DOMS -updating WEBSITE -Motivatie en actie naar EUROPESE JEUGD meer hierover later!!!!!
Heden verneem ik mondeling van verschillende zijden klachten over het verloop van het BELGISCHE MEDISCH ONDERZOEK voor PILOOT gaarne bekwam ik hierover gegevens over het verloop van dit onderzoek van personen welk hierover te klagen hebben omdit met de betrokken diensten op te nemen;
Ben heden niet aanwezig op de LUCHTHAVEN(EBAW) wegens vergadering bij BVSE ter voorbereiding van de EUROPESE ERESENAAT 2007 ( 1st zondag van Feb 2007) in het ELZENVELD te ANTWERPEN. meer hierover later op mijn blog. zie hiervoor in mijn blog door in het kader links in te typen onder "ZOEKEN IN BLOG" de afkorting BVSE
Weer een aantal E-mails om te vragen welke vliegtuigmaatschappijen er op de zwarte lijst staan. Deze is zoals ik vroeger vermelde nog steeds niet beschikbaar, vermoedelijk maar eerst op de 1th APRIL als alles een beetje soepel verloopt maar wat ik persoonlijk betwijfel. Ik kan u ook persoonlijk geen firma's vernoemen want dat is zeer moeilijk te beoordelen wie er knoeit in de luchtvaart. SORRY!!!!!!!!!
In functie van de vraag wat men voorsteld voor het ECAC LUCHTRUIM via EUROCONTROL ten beheove van het EU-SES der toekomst diende een der experts van AOPA-FRANCE een zeer gedetaileerde voorstel in wat ik u per E-MAIL kan over maken en waar bepaalde voorstellen werden opgenomen in het werk van IAS-A werkgroep, en waarvan nu de uitgewerkte voorstel voor het lagere luchtruim ( BELOW FL 195) ter consultatie wordt voorgelegt aan de AIRSPACE USERS.,om een voorstel te doen in het ANT. zie WWW.EUROCONTROL.INT
Tidens mijn bezoeken op ATC MAASTRICHT EXPO en EUROCONTROL had ik enkele intresante gespreken met aktieve ATCO(verkeersleiders) aangaande het invoeren van het AIRSPACE ICAO class " C" in de toekomst. Zij zijn er van op de hoogte dat zij de VFR vluchten in VMC niet moeten separeren ten opzichte van de toestellen onder hun kontrole, MAAR!!!!!
Welk is de afstand dat er tussen de VFR moet behouden worden in VMC als zij die in R/T contact hebben en ze waarnemen op hun RADARSCHERM in elkaars nabijheid te komen, daarom passeb de meeste verkeersleiders uit veiligheidsoverwegingen een separatie toe tussen de VFR onafgezien dit hen niet verplicht is maar zij wensen veilig te werken.
Dit is een der werkelijkheden van de OPERATIONELE VERKEERSLEIDER in zijn dagelijkse taak in ATC.
Ben geintreseerd in de reactie's van FI, ATCO en PILOTEN via het FORUM. of een E-MAILTJE
Deze richtlijn welk de donderdag werdt gestemt in het EP en nu ter ondertekening door de 25 leden van de EU COUNCIL is in de toekomst niet toepasselijk op TRANSPORT maar gezien de LUCHTVAART veel meer is dan enkel TRANSPORT zullen we moeten zien wat de gevolgen zullen zijn op het groote gedeelte der DIENSTEN welk niet transport gebonden zijn. Heb de volledige inpact op GA;AW en SPORTVLIEGEN nog niet begrepen ; Schijnbaar zullen FI welk actief zijn in de opleidingen en houder van een JAA-JAR/FCL nu kunnen hun beroep uitoefenen in een ander EU land. Enkele der ABI leden stelden daar in het verleden belang in en raad hen aan dat nu terug te herzien indien zij daar nog belang in stellen. Dit is niet van toepassing op FI houder van een Beperkte Beroepsvergunning maar mogelijk wel op JAA-JAR/FCL welk een PPL met een FI bevoegdvermelding bezitten. Natuurlijk ontsluit dat ook de mogelijkheid voor FI van andere lidstaten hun diensten aan te bieden in BELGISCHE FTO en RF. Dus heden moeilijk te overzien wat dat voor de ABI leden betekend??????? als deze wordt goedgekeurd in de EU COUNCIL en gepubliseerd in het Belgische STAATSBLAD !!!!!!!!!!!!
Was vandaag te gast via de EU bij de EMIF welk plaats heeft op 15 & 16 februarie op den HEYZEL BRUSSELS EXPO paleis 11. note: EMIF = the EUROPEAN MEETINGS INDUSTRY FAIR
Was aanwezig op 14 feb om 0800 uur te MECC om ontmoeting te hebeen met de deelnemers van de ATC MAASTRICHT CONFERENCE om persoonlijke gespreken over de belangrijke onderwerpen voor GA:/AW in de toekomst zijnde de EU-SES,SESAR,ADS-B,EASA, om er enkele te vernoemen.
Daarna de ganse dag op de EXHIBITION, en enkele onderwerpen op het SEMINAR. Alsook ontmoeting met verschillende der aanwezige personen op de standen en bezoekers van die dag voor updating aan een aantal onderwerpen en ontmoeting met vele der verschillende collegas waar ik in het verleden ten behoeve van IAOPA (1980/2004)betrokken was in vele onderwerpen welk invloed kunnen hebben op GA/AW in de toekomst in EUROPA.
Gelieve NOTA te nemen van de nieuwe OMZENDBRIEVEN ter vervanging van een aantal der vroeger op WWW.MOBILIT.FGOV.BE JAR-FCL in functie van de updating van 09 FRB 2006 door de heer M.COPPENS
VERVIERS AVIATION viert dit WE op 18 februarie 2006 zijn 75 jarig bestaan , heden onder de handige leiding van onze collega INSTRUCTEUR ANDRE LITT en zijn ganse familie die hier bij betrokken is. Zie: WWW.VERVIERS-AVIATION.BE en gelegen te THEUX-LABORU nabij VERVIERS afrit LABORU
Enkele personen stellen vragen over deze viering welk plaats zal hebben op 29 april in het KURSAAL te OOSTENDE zie hiervoor naar FORUM onder de titel MEETINGS; Informatie over KURZAAL op WWW.KURSAALOOSTENDE.BE
Wij zijn niet betrokken bij de organisatie maar deelde dat enkel mede ter inlichting van de bezoekende SENIOREN op onze BLOG zie http://seniorennet.be
Gisteren op de ATC CONFERENCE te MECC MAASTRICHT intresante gespreken over de benaming LOBBYIST. Bij een aantal EU nationaliteiten wordt dat nog altijd bescuowd als een misdadiger( we waren met 50 nationaliteiten hoor). Bij onze USA collega's is dit een eerbiedwaardig beroep en zelfs bu in BRUSSEL kan men naar een instituut gaan om de cursus lobbyist te volgen en een DIPLOMA te bekomen van EU LOBBYIST.
Heden op 14 FEBR ben ik de ganse dag aanwezig op de ATC EXPO te MAASTRICHT in NEDERLAND en niet beschikbaar voor dringende oproepen per E-mail ,FAX of telefoon. SORRY
Onze FRANSE vrienden richten in PARIJS op 8 en 9 MAART twee dagen in om een overzicht van de toestand van GENERAL AVIATION in het NIEUWE EUROPA te beschouwen in functie van de EU-SES en de nieuwe bevoegdheden van EASA in het LUCHTVAARTLANDSCHAP: WWW.AEROCLUB.COM AEROCLUB@AEROCLUB.COM
Enkele e-mailtjes dezer dagen gaan over het VALSCHERMSPRINGEN dit onderwerp werdt reeds vroeger behandelt type in ZOEKEN in deze BLOG vakje het woord PARACHUTISME indien bijkomende vragen dan bent u welkom maar raadpleeg eerst de vroeger tekst ik kan de gemiddelde honderd E-mailtjes niet steeds dezelfde informatie terug beantwoorden wegens gebrek aan tijd.
Op 23 feb heeft de vergadering plaats van de EU COUNCIL. enkele punten welk op de agenda staan kunnen van belang zijn voor de LUCHTVAART BEROEPEN en SPORTEN:
- PARTNERSCHIP for JOBS -EDUCATION & TRAINING 2010 workprogram -PACT for the YOUTH
As already mentioned there is a GENERAL AVIATION,AERIAL WORK and BUSINESS AVIATION day on FRIDAY 31 MARCH 2006 at the HQ EUROCONTROL located in BRUSSELS-EVERE( near the NATO) FREE acces for all AIRSPACE USERS , who have to registred for the security puroposes THE information is still not avaible on the EUROCONTROL website due to some persons opossed to this iniatif for the NON COMMERCIAL AIRSPACE USERS are trying to delay the publication of the information. Request your booking and inscription ASAP via E-mail.to: SAM.PARKIN@EUROCONTROL.INT and copy to SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Volgens ons inziens gaat er in de LUCHTVAART zoals deze zich voorlopig ontwikkeld een gebrek zijn aan goed getrainde PILOTEN,VERKEERSLEIDERS en MECHANIEKERS, voor de andere beroepen heb ik onvoldoende informatie om daar over een duidelijk beeld te hebben.
Gelieve nota te nemen dat men voorziet via aanpassing in DOC 7030 -EUR dat alle IFR vluchten geschieden met een toestel dat SSR met PRESSURE ALTITUDE zijn uitgerust.
Dit onderwerp is in behandeling in het FORUM onderwerp VRAGEN BETRFFENDE en dan onder de titel ANDERE VRAGEN. met als titel LUCHTVAART OPLEIDINGEN via ABI het onderwerp ACAS TACAS,ASAS,FLARM en PCAS kan daar verder aanleiding geven tot dialoog,commentaar ,ervaringen of voorstellen