Een aantal SENIOREN uit WEST-VLAANDEREN vroegen mij informatie over HELICOPTERS in hun strrek in functie van het artikel in PASC@L en daarom verwijs ik hen naar:
Heden verneem ik via FONS DUMOULIN dat CHUCK ( CHARLES MATTERNE) overleden is en op 12 December wordt begraven te Koksijde.
Details beschikbaar via VTB secretariaat.
CHUCK heb ik leren aprecieren als HELICOPTER MILITAIR-PILOOT op SYKORSKY alsook in het burger op de HUGHES 500 en de ALOUETTE III van de Burgerlijke bescherming en via de MEDEVAC van het hospitaal te Brugge
ZONDAG 09 DECEMBER om 0400a helder wakker en gezwind het bed uit.
Gisteren avond op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN een voordracht bijgewoond georganiseerd door RAAC en JEUGD & LUCHTVAART door een zeer goede spreker PAUL HOPFF over de RAAC welk gesticht werdt op 03 NOVEMBER 1927 als AAC
En met een aantal zeer intresante foto's ter aanvulling van de twee boeken over dit onderwerp i geschreven dor PAUL HOPFF en uitgegeven door de RAAC
Zoals beloofd aan enkele SENIOREN vertel ik hier hoe ik ervaring heb gehad met een 12 tal uur in een Franse gevangenis met een houte brits en een paljas gevuld met stroo.
In de periode 1959/1960 maakte in van uit MORET-EPISY via mijn aanwezuigheid bij AIRCENT te FONTAINBLEAU op een zondag een oefenvlucht met een DORNIER 27 van de DUITSE landmacht ( Heerensfliegerij ) in gezelschap van een Franse mekanieker en een Canadeese pasagier.
In de omgeving van een FRANS MILITAIR vliegveld met aan een zijde een BURGER gedeelte lande ik daar met te bedoeling een koffie te gaan drinken in het burger gedeelte.
Na de landing gaf de burger ATCO mij echter opdracht naar het militair gedeelte te taxien gezien de militaire kleuren en registratie, wat ik ook aanvaarde;
Aangekomen op het militair gedeelte kwam een gewapend voertuig ons tegemoet en de oficier van wacht kwam naar het vliegtuig en sprak mij in het duits aan waarna ik hem antwoorde in het frans met de vermelding dat mijn duits niet zo goed was.
Dat was de grote vergissing een Duits militair vliegtuig van de duitse landmacht met een piloot die gebrekig duits sprak, een franse adjudant en een canadees in burger aan boord die daar lande zonder voorafgaande verwittiging of zonder een ordre de marche was te veel van het goede.
Ik verklaarde dat ik op een oefenvlucht was van uit Fontainbleau van AIRCENT, hij nam contact met HQ AIRCENT operations waar men echter niet op de hoogte was van mijn vlucht en dit was genoeg om alle drie in het cachot te worden gestoken !!
S'andesdaags om 0700 uur na een 12 uur kwam men ons verlosen en werden wij door de basisbevelheber uitgenodigd in de Mess officieren voor een ontbijt met de nodige champagne en veelvuldige verontschuldigingen voor het misverstand.
En zo heb ik ervaring opgedaan om te slapen op een PALJAS
TOELICHTING: Ik begrijp het wantrouwen van de officier van wacht voor deze zeer eigenaardige combinatie van een Duits vliegtug met een bemanning die het duits onkundig was en tevens waar men in de HQ geen kennis had van de uitgevoerde vlucht, tevens was frankrijk toen met het probleem Algeria in zijn maag en was men tevens nogal wantrouwig ten opzichte van de Duitse ex bezetter die slechts recent lid was geworden van de NATO!!
Een punt dat men mij steeds vraagt is naar het nummer van mijn GSM, ik moet heerlijk bekenen dat ik zulk een aparaat niet heb en ook in mijn huidige functie geheel niet nutig beschouw.
Tevens stel ik vast dat ik met de huidige informatica geheel niet vertrouwd ben en schijnbaar ook niet de drang voel om daar nog cursus over te volgen, ik ben reeds heel content dat ik een beetje uit de voeten kan met mijn BLOG,FORUM,CHAT en de E-MAILTJES als de PC niet voor problemen zorgt.
Mijn kennis die ik vroeger heb opgedaan via mijn ervaring in het LUCHTVAARTMIDDEN sedert 1954 is heden mijn bron om het nodige advies en informatie te verspreiden, alsook het feit dat ik kan terugvallen op vele goede vrienden in de EU-MIDDENS en DE LUCHTVAART om de gevraagde informatie te geven.
Tevens hebben wij onze zoon die op tijd en stond even binnenspringt om on PC en INTERNET systeem werkende te houden
Ik ben nog steeds gewoon van al de bekomen dossiers in papiervorm op te vragen en heb dus hier heel der stapels documenten om mij heen liggen tot wanhoop van mijn vrouwtje.
Heden of beter gezegt dezer dagen verloopt alles zeer goed,,,,,,,,,, MAAR wie weet wat de dag van morgen ons brengt ????
HEDEN nog per telefoon 03-236 29 54 wegens het probleem dat ik heden uw E-mail wel kan ontvangen maar niet kan beantwoorden tot nader tijdstip als dit hersteld is.
Ik heb enkele personen welk een antwoord verwachten op gestelde vragen , maar kan heden nog steeds geen berichten verzenden via mijn E-mail????? ben nog steeds wachtende op het heroperen van mijn kanaal om berichten te verzenden
Herhaalde malen stellen SENIOREN mij vragen over de VLIEGVELDEN in BELGIE, hiervoor kan ik hen verwijzen naar de oficiele documenten zoals de AIP, maar er is tevens een kleine in zakformaat boeke beschikbaar genoemd
AIR-INFO 1 dat sedert 1993 regelmatig wordt uitgegeven en telkens weer aangepast.
Out of conversations at ICAO, ECAC and EU level I have been warned thad the VFR operating AIRSPACE USERS in airspace ICAO class "G" must be very alert on the requirements thad the UAV organisations are promoting to have ALL AIRSPACE USERS to be equiped with a TRANSPNDER ( SSR mode/S) in vieuw thad there UAV can make avoiding action by localising this SSR.
There is very string commercial pusch behind the UAV iniatif in the CIVILIAN , DEFENSE and SECURITY projects.
The SECURITY project are receiving very strong support for the mandatory SSR mode/S instalation on any object operating in the EU AIRSPACE,,,,,,,, CAUTION ?????
Enkele SENIOREN vroegen mij per E^mail welke onderwerpen in regelmatig bezoek en op reageer in het FORUM daarom deze kleine lijst van de onderwerpen die ik meestal elke morgend doorloop:
-POLITIEK -NIEUWS -SPORTEN -VRIJE TIJD -REIZEN -SENIORENNET.CAFE -OPROEPEN -LEGERDIENST -WENSEN -MEETINGS -ROUWREGISTER -HOEKJE van TROOST -OPENBAAR DEBAT -MEDIA -WETENSCHAP -EVENEMENTEN
Out of recent contacts do I receive again information thad the Belgian CAA and BelGOCONTROL are on progres of preparing a common examination systeme for ATCO and PILOTS to satisfy the the ICAO LANGUAGE level 4 requirement for the target March 2008 with a transition to be completed in March 2011 for all ATCO and PILOTS flying INTERNATIONAL FLIGHTS.
Hope to obtain somme official notification soon!!!
hoop dat jullie daar antwoord vinden op jullie vragen zoniet tracht ik via e-mail jullie te beandwoorden, liever niet via telefoon gezienik zeer zelden aanwezig ben en dat dit minder gemakelijk om jullie een juist antwoord te geven welk ik toch ook even moet opzoeken of nazien !!
Durig this week a number of intresting contacts about AVIATION in the EU/
For GENERAL AVIATIOn and AERIAL WORK :
-The futher progres on ULTRALIGHTS -the requirement of 8,33 KHz for all VFR flights in MANAGED AIRSPACE (ICAO CLASS B,C or D) but not required in CLASS G. -SSR:MODE S for all FLIGHTS in MANAGED AIRSPACE except CTR. -Equipage of the new ELT 406 MHz for all MOTORISED AIRCRAFT -LANGUAGE level 4 requirement for ALL INTERNATIONAL flights with contacts to ATS -Adaption of the ICAO medical requirements -REPLACEMENT of the 100LL AVGAS ASAP -Adaption to GALILEO (2012) -Special training and procedure for IFR VLJ -COST RECOVERY for infrastructure and services for the NON CAT-operations at national level
For the CAT: -BLACK LIST -EMISSION TRADING -GROUND HANDELING -ENROUTE and TERMINAL CHARGES adaption
I als sugest to consult the WWW.IAOPA-EUR.ORG regular and to participate in their FORUM there is urgent need for FEEDBACK toward this channels to have the individual EXPERTS for GA&AW who participate in many meetings on you behave to get a better vieuw about your requirements and vieuws for the future, they have regular acces to the EU, DG-TREN, EASA,EUROCONTROL,ICAO,ECAC and other AIRSPACE USERS ORGANISATIONS
My activity is only based on individual personel contacts with many individuels of this organisations and no more as a reprentative of the AIRSPACE USERS ORGANISATION -
Eindelijk heeft de RECHTBANK in FRANKRIJK een uitspraak gemaakt dat een dikke persoon geen tweede zitplaats moest betalen zoals dit bij een aantal LUCHTVAARTFIRMA's werdt toegepast.
De persoon in kwestie woog wel 170 kgr dus een nogal uitzonderlijk geval, ik vraag me af hoe de LUCHTVAARTMAATSCHAPIJEN dat nu gaan toepassen want dat steld toch enkele praktische operationele problemen !!!!