LEVENSDROMEN welk betrekking op het gebied van LUCHTVAART zal ik trachten te verwezelijken, men moet er echter rekening mee houden dat ik gegevens bezorg zonder enige voorkeur en ook zonder dat ik persoonlijk ervaring heb met de betrokken firma's, tevens heb ik geen financiele betrekkingen of voordelen uit deze verwijzingen.
Heden morgen was ik even aanwezig op de 30th IPMS EXPO in het DON-BOSCO te HOBOKEN-ANTWERPEN en nogmaals wert het aantal tentoonstellings ruimte uitgebreidt, en tevens had ik de indruk dat er tevens nog meer buitenlandse deelnemers aanwezig .
Het is onvoorstelbaar wat mijn ex-collega Zweefvlieginstructeur RUDDY BINNEMANS en zijn echtgenote YVONNE met zijn kleine kern van medewerkers uit de grond gestampt heeft in het wereldje van de MODELBOUW.
Het bestaande aanbod opgebied van LUCHTVAART MODELLEN en DOCUMENTATIE daar aanwezig is onvoorstelbaar ( mijn intressesfeer) en tevens ook de andere takken van de modelbouw niet te vergeten.
Tevens is het gelegenheid een aantal van de kenners van de BELGISCHE LUCHTVAARTGESCHIEDENIS te ontmoeten.
Enkele vragen mij waar de MODELBOUW EXPO vandaag 10 Maart plaats heeft , deze opent zijn poorten vandaag om 10:00 in de DON-BOSCO school gelegen op de Sint Bernardsesteenweg in HOBOKEN te ANTWERPEN
De toegang is GRATIS en is de zijingang van de school in een straatje dat uitkomt op se Sint Bernardse steenweg
ZA 10/3 - FLAG + EXPO ZO 11/3 - EBAW +RAAC + WZ M 12 - EU-STOA D 13 - W 14 - FLAG + J&L D 15 - EUROCONTROL -SRC28 V 16 - EUROCONTROL -SRC28+(J&L/27) ZA 17 - FLAG+EBAW+RAAC ZO 18 - EBAW+D27+RAAC
In function of ANNEXE VI part II and ANT-WP/8152 I have a number of intresting discution about the SAR operations for GA & AW in the EU.
Some of the experts are agreeing with the IAOPA vieuw thad the ELT is only needed in certain area in ICAO-EUR/NAT REGION.
But the major obstruction is to who is the responsablity to decide in witch regions to accept a excemption to carry a ELT oe witch area to prohibit overflying if no ELT is carried.
Is this a responsablity of the REGULATOR , the SAR SERVICES ,ANSP or to the PIC as proposed I understand by the IAOPA(EUR) experts ??
Any advise or comments are welcom ASAP, since on the 26 march whe have a meeting of some experts who are advising the EU-STOA and where a MEP-Pilot is involved.
I have obtained recently the feeling thad after the GERMAN, FRENCH and UK CAA failing to prohibit the ownerschip from their national citissen of a aircraft registerd in a foeign country now there is a expert in the EU working on a project to prohibit a EU citisen to register a aircraft in a NON-EU memberstate and flying it permanently in the EU area except if bilateral agreements have been made toward this country as now with Switserland, Norway and Iceland
In function of a accident was there a discution about the requirements of refueling a aircraft with passengers on board.
For the CAT operators is this mentioned in the OM( OPERATIONS MANUEL) for NON CAT does such a document not exsist and in function of this I had to evaluate what is mentioned in the ICAO documentation .
Assisted by some of the experts avaible in HQ EUROCONTROL dit I locate the information :
ANNEXE 6 Para -4.3.7 Appendix é para 1.4 ANNEXE 14 Para 9.6 and 9.6.2 DOC 9137 AN/898 PART 1 PARA 16.2 , 16.3 and 16.4 PART 8 PARA 10.6.2
this is intresting reading and it brought me a question from a pilot what are the requirements for SELFREFUELING as now is apaering on a number of airports .
A problem witch is apaering due to the present SECURITY precautions is the many COMLOS of aircraft in flight who give uneeded alert from ATC toward the MILITARY DEFENSE UNITS.
There is urgent need to take the necesary precautions to keep permanent R/T contact with ATC and clearly inform them if leaving their frequency be it in IFR or VFR
There is also a sugestion to maintain a permanent R/T WATCH on 121,500 in flight ??
Uit enkele gespreken heb ik begrepen dat de Regionale autoriteiten bij onze duitse vrienden op bezoek zijn geweest om een systeem van TMA CHARGES te ontwikkelen voor ALLE vluchten IFR of VFR een vergoeding te doen betalen.
Men vermeld dat men reeds een consultatie met de gebruikers heeft gehouden, wie is hier van op de hoogte ???
De bekomen informatie is zeer onduidelijk en begrijp niet op welke basis of regels men dit zou toepassen in BELGIE
Op Dinsdag 7 Maart om 1800 uur was ik aanwezig in HQ EUROCONTROL als lid van de RAeS Brussels branch voor de voorsdracht van Mr Daniel CALLEJA de DG van DG-TREN van de EC met als onderwerp:
EU AIRTRANSPORT POLICY; WHAT NEXT ??
De tekst zal kortelings beschikbaar zijn voor degene die er belang in stellen.
Een belangrijk punt voor mij is de vermelding dat men gaat kijken naar GENERAL AVIATION ( Non ICAO definition) gezien dit bestaat uit de gebruikte definite door de EC en voorlopig al de LUCHTVAART aktiviteiten in de 28 EU-lidstaten niet uitgevoerd door de CAT( COMMERCIAL AIR TRANSPORT) of de STAATSLUCHTVAARTUIGEN behelst.
Dus alle LUCHTRUIMGEBRUIKERS weze het COMMERCIEEL of NIET COMMERCIEEL buiten de CAT
Tevens was deze avond ook zeer intresant voor mij omdat ik een ex-luchtkadet ontmoete welk ik in de jaren 60 als leerling had gehad alsook enkele luchtvaart vrienden welk ik geheel uit het oog verloren was
De RAeS BRUSSELS BRANCH is een zeer intresant lidmaatschap waar men kan aan deelnemen voor de lutele som van 10 lidgeld per jaar en met zeer intresante aktiviteiten in Brussel
Hoop enkele van u daar in de toekomst ook te ontmoeten???
Although not more a member of the EUROCONTROL ENLARGED COMMITTEE FOR ROUTE CHARGES was I making a personel visit to the 80th Sessuion om March 7.
I noticed only the presence of ATA,IATA and ELFAA.
Although I dit not locate any dangerous actions toward the VFR in the documentation was I informed thad some participating FINANCIAL EXPERTS made the verbal statement thad the EXCEMPTION for VFR was not more a reasonable aplication since in their country the VFR where using the same facility's and services as the IFR???
A very URGENT follow-up and STRONG ACTION is REQUIRED by the organisations representing the VFR AIRSPACE USERS and IFR below 2000 KGR ............ASAP !!!
Because this are persons witch have very strong influance at EU level also.
I received some reactions on the utulisation of the NATO POSITION on the EUROCONTROL plan for VHF vertical expansion below FL 195 of the 8,33 Khz Channel Spacing.
Thad whe schould read the complete letter and avoid a confusing message by using some of the tekst out of context.
maar er zijn in de LUCHTVAART 92 gespecialiseerde beroepen die ik hier nu echter allemaal niet ga opnoemen hoor , maar ik wens toch even de aandacht te vestigen op de vele gespecialiseerde maar onzichbare medewerkers welk behoren tot IFATSEA
Gisteren was ik de ganse dag aanwezig in HQ EUROCONTROL te EVERE in de workshop over de FAB: ttz FUNCTIONAL AIRSPACE BLOCKS
Een project voor de EU welk voordelen moet geven voor de LUCHTRUIMGEBRUIKERS van minder vertragingen , minder kosten en meer veiligheid , alhoewel ik reeds akkoord ben met het behouden van de huidige veiligheid in EUROPA met toename van het LUCHTVERKEER.
Schijnbaar wordt er onder de benaming van mijn BLOG SYLVAIN70 van SENIORENNET een bericht verspreid voor GOLDEN CASINO dit is geheel geen bericht van mij uitgaande ??
Dank voor de E-mailtjes over het ongeval in ZELL am SEE in OOSTENRIJK waar een licht vliegtuig en een helicopter met elkaar in vlucht in botsing kwamen met het gevolg 8 slachtoffers zijne 7 aan boord van de helicopter en de pikoot van het licht vliegtuig.
Volgens de eerste bekomen informatie gebeurde de MIDAIR in goede weersomstandigheden en vlogen beide toestellen in VFR welk in houd dat de piloten de regel 'SEE and AVOID' toepassen en dat er geen separatie wordt verzekerd door de verkeersleiding.
In dit geval is de voorrang van rechts toepasselijk .
Maar heden is het nog veel te vroeg om over een mogelijke oorzaak te spreken
later hierover meer informatie na het onderzoek welk wel enige maanden in beslag zal nemen.
Ons doel is te bepalen hoe kunnen we zulk een ongeval in de toekomst vermijden??
Voor de gegevens op deze BLOG of voor inkomende berichten geld de regel dat we geen rekening houden met tikfouten of het juiste taalgebruik in het Nederlands, Frans, Engels od Duits!!
De POWER 8 voorgestelde reorganisatie van AIRBUS heeft tot doel om het bestaan van AIRBUS binnen 20 jaar te verzekeren,,,,, MAAR wegens de FRANSE VERKIEZINGEN welk op komst zijn gaan de politiekers er zich mee bezig houden !!!!!!
Dit worden dan korte termijn doelstellingen welk zeer ernstige gevolgen kunnen hebben voor de toekomst van AIRBUS
Een ULTRALIGHT is vertrokken van uit ENGLAND naar het 13000 mile verder gelegen SIDNEY in AUSTRALIA in een 50 dagen durende reis.
Deze PILOOT is blind en vliegt de ULM volledig autonoom mits gebruik te maken van zijn SPREKENDE INSTRUMENTEN welk hem 32 elementen kunnen bezorgen voor het uitvoeren van de vlucht.
Een veiligheidspiloot is aanwezig om de VFR "SEE and AVOID "voorschriften te voldoen maar deze is geheel niet betrokken bij het uitvoeren van de besturig of navigatie voor deze vlucht.
Maar we moeten nog geen hoera roepen hoor deze voorstellen gemaakt tijdens deze vergadering tussen vertegenwoordigers van DG-TREN ebn de DOT-USA moeten nu nog goed gekeurd worden door de EU-COUNCIL en tevens door USA-CONGRES en volgens onze informatie is men daar niet zo opgetogen met de gemaakte afspraken hier in Brussel.
Ik geloof dat Prof P; ROOSSENS van de UA reeds de vrijdag zulk liet verstaan op het VRT NIEUWS.
MEP Said EL KHADRAOUI van EP-TRA schijnt meer optimistisch te zijn alhoewel ik hem op de woensdag duidelijk wees op de USA weerstanden tegen de DG-TREN benadering van het OPEN SKIES AGREEMENT waar we nu reeds 7 jaar over onderhandelen met de USA en ook niet vergeten dat sommige EU-LIDSTATEN hierdoor ook bepaalde nationale voordelen moeten opgeven ??
Ik hoop op een positief resultaat want als het goed gaat met de EU-AIRLINES is dit tevens goed voor GENERAL AVIATION & AERIAL WORK of zelfs voor de ganse NON CAT AIRSPACE USERS in EUROPA want dit zal ook positief invloed hebben in de LUCHTVAARTINDUSTRIE in CHINA, AFRICA, AUSTRALIA ,INDIA , RUSLAND en , MIDDEN OOSTEN met andere woorden GLOBAL