Een der problemen bij de AIRSPACE INFRINGEMENT door VFR vluchten blijkt voor een deel het gevolg te zijn van het gebruik van niet aangepaste NAVIGATIEKAARTEN
Persoonlijk ben ik voorstander van het gebruik van de ICAO 1/500.000 kaarten welk elk land bechikbaar maken............. MAAR deze zijn nog steeds verschillend in symbool gebruik en uitzicht !!
Daarom is er nu de JEPPESEN GPS + VFR CHARTS 1/500.000
Heden kreeg ik de mededeling dat in het ANTWERPSE op ANTWERP AIRPORT bij de VERMEIREN AVIATION COMPANY -PILOT SHOP de recente kaarten van :
DUITSLAND-IERLANS-ITALIE-SPANJE-UK beschikbaar zijn voor BENELUX is deze voorzien einde van de maand MEI 2008
Het voordeel is dat deze kaart homogeen is over gans haar dekkingsgebied.
Een vraag die ik reeds in de jaren 1968 via de MILITAIRE kanalen alsook CAA, RLW,IGN, AOPA,en ICAO naar voor bracht en in 1980 via EUROCONTROL en DG-7 ( EU) terug activeerde ( zonder resultaat) er werden wel veel vergaderingen en documenten over gehouden maar de NATIONALE BELANGEN hebben dit steeds geblokkeerd
Ook in de STUDIE AIRSPACE INFRINGEMENT komt dit als een oorzaak naar voor en een RECOMMENDATION in functie van de AIRSAFETY
Reeds heden verneem ik dat in bepaalde landen de JEPPESEN GPS+VFR CHARTS niet aanvaard worden als de verplichte up to date NAVIGATIEKAARTEN voor VFR
Ik stel dringend belang in PILOTEN welk moeilijkheden hebben ervaren ??
Voor degene die hier op mijn BLOG komen om iets op te zoeken raad ik aan dat zij in de linkerzijde
bij ZOEKEN IN BLOG een zoekwoord in functie van het gezochte plaatsen, indien dit geen
resultaat geeft kunt u mij steeds een E-MAILTJE sturen dat ik zo snel mogelijk zal beantwoorden
NORMAAL bekijk ik elke morgend om 0500 uur en om 1900 s'avonds minstens mijn E-MAILTJES behalve als ik op ZENDING ben wat ik hier echter steeds tracht vooraf te melden
Herhaalde malen vragen SENIOREN mij welk de veiligste plaatsen aan boord zijn van een vliegtuig in geval van ongeval ??
ALLE zitplaatsen zijn veilig is mijn eerste reactie en Er zijn te weinig Vliegtuigongevallen om een duidelijke beeld te krijgen !!
Uit enkele gegevens uit de USA blijkt dat bij vliegtuigen met de motoren ter hoogte van de vleuges de kans voor overleven bij een ongeval is gebleken dat de achterste zetels geven de meeste overlevende bij een ongeval
Kans tot overleden is: Voorzijde 49% Midden 56% Staart 69%
Herman DEWULF welk een journalist met vliegervaring en deze onderwerpen volgende stelde vast dat de plaatsen met de MEESTE BEENRUIMTE de veiligste zijn
Schijnbaar werden deze gegevens vermeld in de GVA van 17 APRIL 2008
Recently I receive a number of request of information about the utulisation of INTERSECTION TAKE-OFF
In function of the present attention on the limitation of noise and also out of SAFETY at TO-OFF do I advise to utulise alway"s the maximum RUNWAY for TAKE-OFF.
I ame aware of the present tendency by PILOTS and OWNERS to reduce the taxi time and for minimum RUNWAY OCCUPENCY time to request intersection times............ BUT
Do not forget thad the SAFETY is the responsablity of the PIC, and in case of a problem during TAKE-OFF it is always usefull to have the maximum RUNWAY avaible and to have the MAXIMUM HEIGTH above non HOSTILE TERRAIN after TAKE OFF
I are aware thad the SRC at EASA has been looking at this aspect of SAFETY ans ENVIROMENTAL requirements.
Any advise, comments or recommendations are welcom
De ernst van de vermeldingendie daarop staan werdt duidelijk gemaakt door de CRASH van een DC9 van BORA-AIRWAYS op DINSDAG 14 APRIL in GOMA in CONGO .
Deze firma was na een langdurig onderzoek als ONVEILIG op de lijst geplaatst onafgezien een aantal pogingen om dit te vermijden door een samenwerking met BRUSSELS AIRWAYS hier in BELGIE trachten te ontwikelen om niet op de ZWARTE LIJST te worden geplaatst/
Dit was het onderwerp van een voordracht op 15 April om 1800 door de RAeS BRANCHE BRUSSELS door een spreker van DG-TREN en van de FAA welk reeds regelmatig samen werken om het vliegende probleem hierover tijdig in te lichten.
INTRESANT:
De EU-REISBUREAUS ( 4000) zijn verplicht een reiziger die een ticket boekt te informeren van de LANDEN of LUCHTVAARTFIRMA's die op deze lijst staan.
DG-TREN raad ook sterk af om in het buitenland gebruik te maken van Luchtvaartmaatschapijen die op deze lijst voorkomen , het is niet verboden .....MAAR
Intresante opmerking van een EXPERT over INDONESIA waar alle luchtvaartmaatschapijen op de ZWARTE LIJST voorkomen.
Hij zou toch gebruik maken van het vliegtuig want de Maritieme midelen in INDONESIA zijn nog steeds gevaarlijker dan de Luchtvaart ???
Vroeger kon ik op elke gestelde vraag het JUISTE antwoord geven heden wordt dat veel moeilijker wegens buiten de :
ICAO PANS+RAC en de NATIONALE WETGEVING en de Nationale AIP zijn er nu nog de effecten van:
-JAA
-JAA-T
-EASA
-DG-TREN
-EUROCONTROL
-ECAC
-EU
gelukkig kan ik nog rekenen in deze middens op enkele goed vrienden welk betrouwbaar informatie kunnen bezorgen ...........................Maar dat vraagt soms wel even gedult hoor want ook voor hen is de LUCHTVAART zeer complex geworden hoor
Wij adviseren kandidaten van vooraf een persoonmijk gratis en vrijblijvend onderhoud met mij te hebben na afspraak op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN of bij FLAG