Recently I receive a number of request of information about the utulisation of INTERSECTION TAKE-OFF
In function of the present attention on the limitation of noise and also out of SAFETY at TO-OFF do I advise to utulise alway"s the maximum RUNWAY for TAKE-OFF.
I ame aware of the present tendency by PILOTS and OWNERS to reduce the taxi time and for minimum RUNWAY OCCUPENCY time to request intersection times............ BUT
Do not forget thad the SAFETY is the responsablity of the PIC, and in case of a problem during TAKE-OFF it is always usefull to have the maximum RUNWAY avaible and to have the MAXIMUM HEIGTH above non HOSTILE TERRAIN after TAKE OFF
I are aware thad the SRC at EASA has been looking at this aspect of SAFETY ans ENVIROMENTAL requirements.
Any advise, comments or recommendations are welcom
De ernst van de vermeldingendie daarop staan werdt duidelijk gemaakt door de CRASH van een DC9 van BORA-AIRWAYS op DINSDAG 14 APRIL in GOMA in CONGO .
Deze firma was na een langdurig onderzoek als ONVEILIG op de lijst geplaatst onafgezien een aantal pogingen om dit te vermijden door een samenwerking met BRUSSELS AIRWAYS hier in BELGIE trachten te ontwikelen om niet op de ZWARTE LIJST te worden geplaatst/
Dit was het onderwerp van een voordracht op 15 April om 1800 door de RAeS BRANCHE BRUSSELS door een spreker van DG-TREN en van de FAA welk reeds regelmatig samen werken om het vliegende probleem hierover tijdig in te lichten.
INTRESANT:
De EU-REISBUREAUS ( 4000) zijn verplicht een reiziger die een ticket boekt te informeren van de LANDEN of LUCHTVAARTFIRMA's die op deze lijst staan.
DG-TREN raad ook sterk af om in het buitenland gebruik te maken van Luchtvaartmaatschapijen die op deze lijst voorkomen , het is niet verboden .....MAAR
Intresante opmerking van een EXPERT over INDONESIA waar alle luchtvaartmaatschapijen op de ZWARTE LIJST voorkomen.
Hij zou toch gebruik maken van het vliegtuig want de Maritieme midelen in INDONESIA zijn nog steeds gevaarlijker dan de Luchtvaart ???
Vroeger kon ik op elke gestelde vraag het JUISTE antwoord geven heden wordt dat veel moeilijker wegens buiten de :
ICAO PANS+RAC en de NATIONALE WETGEVING en de Nationale AIP zijn er nu nog de effecten van:
-JAA
-JAA-T
-EASA
-DG-TREN
-EUROCONTROL
-ECAC
-EU
gelukkig kan ik nog rekenen in deze middens op enkele goed vrienden welk betrouwbaar informatie kunnen bezorgen ...........................Maar dat vraagt soms wel even gedult hoor want ook voor hen is de LUCHTVAART zeer complex geworden hoor
Wij adviseren kandidaten van vooraf een persoonmijk gratis en vrijblijvend onderhoud met mij te hebben na afspraak op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN of bij FLAG
On a number of occasions I receive request concernig the claim the possiblity to import your new or used aircraft into Europe with a 0 % VAT
I was aware of this possiblity in the past but I believe the DANISCH authority have adapted on request from the EU this aplication and I advise to obtain required legal and financial advise by intending to aply this procedure via DENMARK
the EFT is apaerently still proposing this aplication:
Gelieve nota te nemen dat ik heden deze aktiviteiten uitvoer ten persoonlijke titel en zonder enige vergoeding van enige organisatie waartoe ik behoor:
Ik ben wel lid van een aantal organisatie maar heb geen mandaat in mijn benadereingen welk ik zuiver in functie van mijn eigen opinie uit voer:
Toelichting er is eeen PILOTSHOP op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN welk niet permanent open is maar door te bellen naar GSM 0477 57 09 67 is JOS daar binnen de 15 minuten aanwezig hoor
Acording my knowledge ANY AIRCRAFT in the EU AIRSPACE ( or AIRSPACE of ANY EU MEMBER) must be covered bij a insurance for LIABILITY for persons on the ground and on board.
In most country the document of prooving this insurance is mandatory on board.
In BELGIUM this document does not figure in the mandatory documents but I believe the PILOT must always be abel to proof the coverage on any request on any AERODROME
This is a temporary reaction to be confirmed by my expert in this subject.
Heden moet ik een aantal bezoekers vragen wat te wachten op het beantwoorden van mijn E-mailtjes, mijn prioriteit is nog steeds te reageren op berichten van de LUCHTRUIMGEBRUIKERS.
Wegens mijn afwezigheid deze week in de EU-INSTELLINGEN heb ik een grote achterstand op het bijwerken van mijn BLOG, en aanvullen van FORUM
Heden met het mooie weer ga ik wat in de tuin werken en hoop zaterdag en zondag op de PC terug bij te werken.
As mentioned I was present at the VIP-VLJ Chaired by ALEX HENDRICKX.
There was a intresting participation .
For GENERAL AVIATION operations LARS HJELMBERG from AOPA-SWEDEN was present.
Full details will be made avaible at a later stadium and the 3th VIP wil take place on 14 and 15 October in BUDAPEST , this also give the possiblity to have some participation in the SIMULATION exercise.
Also of intrest to GA & AW will be the 10 & 11 DECEMBER WORKSHOP on NAVIGATION AIDS with participation of: -AIRSPACE USERS -AIRFRAME -AVIONICS
In vieuw to try to find solutions for the GA & AW operators to have afordable and simplofied Navigationsolutions developed for the futur.
Concerning the VLJ TRAINING is there a major target to have the low time PPL-IR to follow a adequate conversion foe SINGEL PILOT operation to have a SAFE but also a OPERATIONAL education and TRAINING to INTIGRATE inthe major CAT GAT operations ENROUTE ,TERMINAL and APROCHE configuration at high speed.
After the TYPE TRAINING there will be a need for a period of flying with a monitoring pilot in function of the experience of the PIC