Veel SENIOREN vragen mij advies voor hun kleinkinderen over de mogelijkheden om PILOOT te woorden.
Eerst en vooral er bestaan verschillende soorten piloten zoals ik in vroegere vermelding in mijn BLOG heb uitgewerkt hoor!!!!
Via het nieuws op de radio hoorde men een intervieuw van een 18 jarige( eric moens) welk nu als 2e piloot vliegt op B757.
Het is niet zo eenvoudig om daarop een eerlijk antwoord te geven initieel zou ik ja zeggen want het beroep van PILOOT en als HOBBY heeft mij veel vreugde in het leven verschaft, ik ben echter nooit LIJNPILOOT( ATPL) geweest maar in MILITAIR en BURGER PILOOT/INSTRUCTEUR maar een aantal van mijn leerlingen zijn nu PIC op BOEINGS,AIRBUSSES,FOKKER,en nog vele andere LIJNVLIEGTUIGEN.
Het gaat er natuurlijk ook om zijn kost te verdienen en dat is niet altijd zo eenvoudig in de nieuwe luchtvaart wereld.
Op gebied van advies krijg ik juist een intresant nederlandstalig artikel van BENNO BAKSTEEN voorzitter van PLN.
Verschillende stellen belang in foto's van de BELGISCHE FOUGA's u bezorgt me uw e-mail of gaat via OOGLE en vraagt FOUGA MAGISTER en u bekomt een ganse reekds mogelijkhedebn over de FOUGA
Gisteren was voor mij een dag vol nostalgie welk bepaalde bezoekers van de BLOG en CHAT kan intreseren.
De Kolonel vlieger strafbrevethouder Ir O.COLMANT commandant van de de HELI WING te BIERSET organiseerde voor de tweede maal een banket van de oudgediende van het LICHTE VLIEGWEZEN van de LANDMACHT.
Een 400 tal gaven gevolg aan deze oproep en piloten ,mechaniekers en grondpersoneel van het LT/AVN waren aanwezig.
Bij een leker banket klaar gemaakt door het personeel van de keuken en een leker wijntje werden er herineringen opgehaald van de tijdperken met de SV4,AUSTER,SCHIPMUNK,PIPER(L18C)ALOUTTE 2,DORNIER 27,PUMA, BRITTEN NORMAN en de huidige A109.
In fuctie van de reorganisatie vernamen wij de sluiting van de SCHOOL-LT/AVN te braschaat in JUNI 2006 en het verdwijnen van de AL 2 einde 2007.
De aanschaf van 10 transporthelicopters ter vervanging van de SEAKING en AL 3 van de LUCHTMACHT en ZEEMACHT;
Het was een zeer aangename bedoening met ophalen van vele herinneringen met aanwezige vrienden maar ook het vaststellen van het verdwijnen van een aantal onzer vroegere collegas.
Een te herhalen iniatief en een grote proficiat aan het personeel van DE HELI WING. te BIERSET
Eindelijk laat men op CNN en BBC WORLD een incident zien welk de piloten positief oplossen.(zie kranten) In vele gevallen lossen de bemanning een probleem in vlucht met succes op of maken een VOORZORGSLANDING maar dan spreekt men er in de PERS niet over. Enkel als het fataal afloopt krijgen we dat nieuws in de pers of schrijft iemand er een boek over de fouten die we maken maar nooit over de problemen die we oplossen als er iets abnormaal gebeurt.
Verzond gisteren nog een rapport naar NASA-ASRS Alerts aangaande de mogelijke oorzaak van dit probleem ter bestudering.
Enkel vragen gaan over het bestaan van een lijst of iniatief " FLYING BLUE" !!!!!
Dit is schijnbaar een inatief van 10 miljoen leden en130 firmas waarin 30 airlines onder inpuls van KLM en AIRFRANCE als een getrouwheidsprogramma maar niets te zien met de ZWARTE LIJSTEN bij bepaalde staten BELGIE,FRANKRIJK,ITALIA(?)ZWITZERLAND en USA
Een der opmerkzame bezoekers speelde in op mijn informatie over de in 1965 gevormde GARUDA piloten hun kwaliteit.
In het INTERNATIONAAL LIJNVLUCHTVERKEER mag de piloot boven de 60 jaar niet meer vliegen als PIC, alhoewel dat in de toekomst kan worden aangepast tot 65 jaar!!!!!
Niet uit het oog verliezende dat deze piloten om de 6 maand onderworpen aan een MEDISCH onderzoek,een mondeling INTERVIEUW en een VLIEGTEST in VLUCHT en op SIMULATOR.
De piloten voor GARUDA elk wij opleide in ANTWERPEN voor FAA en ICAO bij de firma SOTRAMAT waren toen 18 jaar oud en hebben dus de limiet van 60 jaar nog niet bereikt.
Tevens zijn er enkele nu betrokken in de opleiding van de nieuwe piloten en geven de door ons gewenste hoge standaards door aan hun leerlingen
THANKS voor de bekomen reactie welk mij de kans geeft om weer enkele intresante aspecten van de LUCHTVAART toe te lichten