De officiele documenten op gebied van LUCHTVAARTINFORMATIE zijn de NATIONALE AIP's welk gratis kunnen geraadpleegt worden voor alle luchtruimgebruikers via:
tevens is de JEPESSEN een intresante maar kostelike bron
Ik verwijs echter dikwijls naan WWW.NAV2000.COM een iniatief van een Belgische ULM instructeur in FRANKRIJK welk via vrijwillige fenanciele steun deze site aktief en updated houdt en zeer gebruikers vriendelijk is
Een bijna dagelijks onderwerp betreft de uitrusting van/
8,33 KHZ voor VFR op lage hoogte tts beneden FL195, heden is het nog niet VERPLICHT en raad aan de NATIONALE AIP te raadplegen.
SSR MODE "S" heden is deze voor IFR verplicht zie info op WWW.EUROCONTROL.INT
Voor VFR raadpleeg de NATIONALE AIP en kijk ook naar de NOTAMS klas II en klas 1 voor tijdelijke aanpassingen .
In de FIR EBBU is deze SSR MODE "S" niet verplicht voor 2011 zie de AIC opgelet voor NEDERLAND en DUITSLAND
FLARM in de ZWEEFVLIEGMIDDENS doet dit aparaat zijn intrede maar wees op uw hoede want deze reageert enkel op de toestellen welk ook een werkende FLARM aan boord hebben en NIET op de SSR MODE "A/C" zoals sommige piloten mij onterecht trachten te overtuigen
LOOK OUT in VMC blijft voor de VFR de TOPPRIORITEIT !!!!
NOOT: Er blijken og een aantal nieuwe aspecten met de SSR MODE "S" aan het daglicht te komen bij de respectievelijke ATSP welk er nu ervaring mee opdoen, heb collega piloten welk dit onderwerp nauwkeurig voor de VFR NON CAT AIRSPACE AIRSPACE USERS opvolgen
Dit is een dringende noodzaak om onze GENERAL AVIATION & AERIAL WORK aktiviteiten te beschermen van onnodige en zeer beperkende invoeren van reglementatie en zeer KOSTELIJKE door de overheid
Voor de SENIOREN deze UAS zijn LUCHTVAARTUIGEN waar er geen PILOOT aan boord van het toestel is en welk heden reeds zeer sterk in gebruik zijn voor de oorlogsvoering in verschillende streken deze zijn tussen toestellen van enkele gram en toestellen van enkele ton ( Vermoedelijk 20.000 kgr of 20 Ton) maar dat moet ik verder uitpluizen men voorziet zulke toestellen ook in burgergebruik in 20XX !!!
Ik adviseer nogmaals voor de PILOTEN om tijdig hun MEDISCH ONDERZOEK aan te vragen, zodat dit verloopt voor de VERVALDATUM op hun vergunning!!!!!
Op bepaalde tijdstippen is er geen dokter beschikbaar te BRUSSEL en indien uw medical dardoor gebeurt na de vervaldatum van uw vergunning wordt u onderworpen aan bijkomende kostelijke en tijdrovende examens