Wegens de STAKING kwam een der vroeger zeer veel uitgevoerde LUCHTVAARTAKTIVITEIT weer in het daglicht of moet ik zeggen in de MEDIA AANDACHT namelijk het slepen van PUBLICITEITS PANELEN. Deze aktiviteit heeft vroeger aan vele kandidaat BEROEPS en LIJNPILOTEN de mogelijkheid om de zo noodzakelijke en kostelijke vlieguren op te bouwen als R/CPL( beperkt beroepspiloot) die wij nodig hadden om onze verguningen te kunnen behalen welk de onkosten in BELGIE en NEDERLAND geheel gedragen worden door de kandidaat( zie tekst van Mr BAKSTEEN ( NL)en KAREL VERVOORT ( BE)van FLAG)
Deze morgendben ik speciaal opgestaan om te kijken naar de uitzending van BBC worldover de LUCHTVAART van de toekomst met de ontwikkeling der beide grote vliegtuiginstructeurs en het verschil van benadering tussen AIRBUS en BOEING. AIRBUS gaat er van uit van een groter vliegtuig als de A380 om meer personen met minder vluchten tussen twee belangrijke punten te verplaatsen. BOEING gaat er van uit om met kleindere vlietuigen meer personen met meer vluchten tussen vele kleindere luchthavens te verplaatsen. Dit is een onderwerp waarover ik mij geen opinie kan makenvoor het CAT. Buiten deze twee VLIEGTUIGBOUWERS zijn er nog een aantal andere BOUWERS waar men in het nieuws nooit over spreekt en welk gebruikt worden in de REGIONALE en in de LOW FARE AIRLINES; Zie ERAA LFAA
In GENERAL AVIATION & AERIAL WORK stellen wij belang in de nieuwe generatie lichte vliegtuigen en in de VLJ( VERY LICHT JET) waarop wij later meer zullen over vermelden.
Via de SENIOREN komen er ook een aantal jongeren dus kinderen en kleinkinderen van de SENIOREN op mijn BLOG en met vragen over LUCHTVAART maar ook andere onderwerpen en via deze weg kwam ik terzecht bij een zeer intresante en aktieve SITE: www.jongerenplaneet.be. waar zeer veel intresanye onderwerpen aan het bod komen een aanrader om eens te bekijken hoor ook voor de SENIOREN
Via deze nieuwe media in mijn leven sedert begin 2004 en de medewerking van de SENIOREN kwam ik op het spoor van fot's van bepaalde luchtvaart aktiviteiten waarbij ik in 1965 bij betrokken was en ge die een dezer dagen eens grondig bekijken , voor wat een BLOG en chatten kan te weeg brengen. Met DANK aan de oplettende CHATTERS
In de LUCHTVAART gebruiken wij niet de gewone wegenkaarten maar afhankelijk van het soort vlucht.
voor VFR zichtnavigatie de 1/500.000 ICAO of ook de 1/250.000 van het IGN voor BELGIE voor IFR JEPPESEN kaarten en documenten voor VFR GPS nanigatie de JEPPESEN GPS kaarten
Deze kaarten zijn beschikbaar via de FTO of RF op de vliegvelden of indien niet beschikbaar via een collega INSTRUCTEUR/PILOOT van de RAAC op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN zie www.raac.be.
IN ons land ziet men niet het belang van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK voor de REGIONALE ontsluiting van de werkverschafing in het nieuwe EUROPEESE avontuur na BRUSSEL NATIONAAL(ZAVENTEM) is men nog bezig om ALMOUGIES,SINT TRUIDEN en CERFONTAINE de grond in te boren om maar niet te spreken van de moeilijkheden te ANTWERPEN en OOSTENDE. Dit is echter niet enkel een BELGISCHE probleem maar een EUROPEESE ziekte en daarom heeft IAOPA(EUR) zojuist een POLICY naar voor gebracht welk ik adviseer om iedereen welk de LUCHTVAART als een noodzaak ziet op te vragen.
ALLE HULP is WELKOM WWW.IAOPA.ORG. zie onder IAOPA INFORMATION
In het verleden kreeg ik veel vragen over de MILITAIRE LUCHTVAART waar ik slechts een vaag antwoord kon geven.
Een der vragen betrof de BELGISCHE F-16 ongevallen. Hier kan ik u verwijzen naar AERONEWS of BELGIUM uitgave van SEPT/OCT 2005 van ASA welk de lijst geeft der F-16 ongevallen met de juiste gegevens van welk toestel,datum, locatie ,crew en lot van de bemaning. Dit zeer intresant tweemaandelijks tijdschrift is te koop in de betere tijdschriftwinkels of via lidmaatschap van ASA.
Op maandagmorgend was er een bezoek van 32 SENIOREN uit BERENDRECHT op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN welk na een ontbijt in het cafetaria met een GIDS een bezoek brachten aan de LUCHTHAVEN en het STAMPE MUSEEUM en ik zag nadien veel blije gezichten. het was een der SENIOREN welk de informatie via mijn blog had bekomen en contact had genomen met INGRID in te typen in mijn BLOG welk de was iniator van deze uitstap.
In het CAT( COMMERCIAL AIR TRANSPORT) zijn de PILOTEN PIC( PILOT in COMMAND of BOORDBEVELHEBBER) in het bezit van een verguning van ATPL de tweede piloot kan een houder zijn van een CPL met IFR en meestal met een frozen ATPL omdat hij de nodige vlieguren nog niet heeft om een volledige ATPL verguning te hebben. zie: www.IFALPA.ORG.
Een der vragen over de VLUCHTVOORBEREIDING betrof het uitvoeren van een IFR vlucht en de te gebruiken ROUTE daarop kan ik van bij mij thuis geen antwoord op geven gezien ik niet meer in het bezit ben van UPDATED documentatie. Wat ik echter wel kan aanraden is om het ATC FLIGHTPLAN in te dienen bij EUROCONTROL in het IFPUV systeem welk zal nazienof de door u geplande route bruikbaar is; www.EUROCONTROL.INT. ga naar CFMU en dan naar IFPUV dit is een systeem welk werdt uitgewerkt in functie van een voorstel ik in 1993 maakte in de CFMU-AIRSPACE USERS CONSULTATION als IAOPA liaison officer voor GENERAL AVIATION & AERIAL WORK
In de LUCHTVAART gebruiken wij een ganse reeks van afkortigen om deze te bekijken kan men op IFATCA gaan en onder PUBLICATIONS kijken naar 237 pages met ACRONYMES in alphabetische volgorde: www.IFATCA.ORG.
Een vraag die men herhaalde malen op de CHAT en E-mails steld is waarom de NICK " SDW" dit is in de luchtvaart mijn roepnaam geworden of bijnaam sedert 1954 en deze hebben we steeds gebruikt en komt van : SYLVAIN D. W.
Bij het voorbereiden van een vlucht zal de piloot na het bestuderen van de nodige navigatiekaarten, de AIP en de NOTAMS de gegevens van zijn vliegtuig de WEIGTH & BALANCE en het bestuderen van de weerkundige voorspelling voor zijn vlucht alsook TAF en METARS een NAVIEGATIE LOG opmaken en een ICAO FLIGHTPLAN indienen.
dit kan een VFR vliegplan zijn bij de locale AIS of een IFR via het IFPS van EUROCONTROL naargelang de uitgevoerde vlucht,uitrusting van het vliegtuig, uitrusting van het vliegveld en zijn bevoegdheden
Het bekomen van al deze gegevens kan geschieden door persoonlijk bezoek aan de AIS en METEO op een LUCHTHAVEN of via telephoon,fax,aftn of tegenwoordig via e-mail
ATCO = AIR TRAFFIC CONTROL OFFICER of verkeersleider worden kan men door mee te doen aan de opleidingen welk gegeven worden door de betrokken organisaties zoals EUROCONTROL en BELGOCONTROL zie: WWW.BELGOCONTROL.BE WWW.EUROCONTROL.BE
om inzicht te krijgen over dit beroep kan men het tijdschrift THE CONTROLLER eens doorlezen te bekomen via : www.IFATCA.ORG. . bijkomende toelichtingen kan ik bezorgen via e-mail
Een korte toelichting aangaande bijde benamingen, in BELGIE hebben we BELGOCONTROL welk de nieuwe benaming is van het vroegere RLW welk de organiatie is welk de BURGERLIJKE VERKEERSLEIDING contole verzekert in het lagere gecontroleerd luchtruim boven BELGIE tot FL 245 daarentegen is BELGACONTROL de verkeersleiding die de MILITAIRE vluchten begeleidt en dit wat betreft de OAT vluchten voor GAT vluchten van militaire vluchten is dit tevens door BELGOCONTROL ook niet vergeten dat in het hogere luchtruim van BENELUX en een deel van DUITSLAND het EUROCONTROL ( maastricht) is welk boven FL245 alle GAT vluchten contoleerd volgens de ICAO SARPS
Een aantal E-mails en telefoons stellen vragen over de OORZAAK van het ongeval in NIGERIA met een B737 van BELLVIEUW.
De oorzaak van een ongeval kunnen we slechts bepalen na een zeer grondig en langdurig onderzoek welk 12 tot 24 maanden en soms meer duren. Het doel van het ONDERZOEK door de LUCHTVAART AUTORITEITEN heeft enkel als doel om in de toekomst een gelijkaardig ongevakl te vermijden en welke maatregelen of aanpassingen er nodig zijn om zulk een ongeval te voorkomen at GLOBAL LEVEL;
Wij stellen geen belang in wie er verantwoordelijk was voor dit ongeval dat is niet onze opdracht.
Maar dit vraagt veel opzoekwerk, dus geen snelle conclusies beschikbaar.
Een aantal der bekome E-mails gaan over vragen met welke AIRLINE het veilig reizen is en ook over mogelijke verbindingen om goedkoop ergens naar toe te vliegen.
Wat( SAFETY) veiligheid der AIRLINES betreft nog wat de prijzen betreft heb ik geheel geen ervaring of informatie.
Ik ga volgende week een WORKSHOP van IAPA ( 8 NOV) te BRUSSEL volgen welk mogelijk enig inzicht en informatie kan bezorgen
Een aantal PILOTEN vragen om lid te worden van IAOPA dit is echter niet mogelijk, het lidmaatschap van deze COUNCIL is enkel toegankelijk voor NATIONALE AOPA's gevormd volgens de voorziene voorschriften.
Er zijn nu 60(61) landen met een NATIONALE AOPA welk lid zijn van de IAOPA en hiedoor de +/- 500.000 leden actief in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK vertegenwoordigen op het INTERNATIONAAL vlak. Vertegenwoordigers van IAOPA zijn regelmatig aanwezig bij de ICAO,WMO,EUROCONTROL en EU institutions om de "REQUIREMENTS van de GA en AW naar voor te brengen.
Voor de NEDERLANDSTALIGE is er de mogelijkheid om dit te doen via AOPA-B of AOPA-NL lid te worden of ook via een der andere 60 NATIONALE AOPA's.
Persoonlijk heb ik lid geweest van AOPA-USA(1958), AOPA-FR, AOPA-B, AOPA-G,
Ik heb een voorkeur maar die ga ik u hier niet vermelden
Een aantal PILOTEN bezoeken deze BLOG en vragen tot het bekomen van de BENELUX FREQUENCY kaartjes van 2005. Deze worden automatisch verspreidt via AOPA-NL voor de leden van AOPA-NL en op aanvraag aan de leden van AOPA-B en AOPA-LUX . Tevens moet ik er op wijzen dat deze kaartjes zijn zeer geliefd en nutig maar dat aanpassingen via de NATIONALE AIP,AIC en NOTAMS zijn noodzakelijk bij elke VLUCHTVOORBEREIDING.