Wat betrefd mijn achtergrond wat betrefd de LUCHTVAARTWETGEVING is dit gebaseerd op het in het verleden veelvuldig gebruik van:
-BELGISCH LUCHTVAARTWETBOEK sedert 1954
-ICAO ANNEXEN sedert 1960
-Cursussen voor PPL/CPL/IFR voor BELGISCHE, FRANSE,NEDERLANDSE en AMERIKAANSE vergunningen
-Opleidingen van MILITAIRE LUCHVAART REGELS
-Mede werking met JURISTEN aan enkele dossiers
-deelname in de EU aan seminars aangaande EU LUCHTVAARTWETGEVING
-Meetings in JAA
-Meetings in EUROCONTROL
-Meetings in EASA
-Meetings in EU Instellingen
Een zeer intresant document in hhet NEDERLANDS is:
De Handhaving van de veiligheid van de luchtvaart in de Nederlandse rechtsorde ,mede in relatie tot de Internationale en Europese regelgeving
Proefschrift van Ronald Manfred SCHNITKER
Met als promoter:
-Prof DR E.M.H Hirsch Ballin
-Dr P.M.J Mendes Leon
Een zeer intresant document zijn de DRAFT NOTA's van Meester.....................ter voorbereiding van zijn specialisatie voor het bekomen van de graad van dokter in de BELGISCHE WETGEVING en later publiek beschikbaar te maken na de aanvaarding.
Heden steld men de vraag hoe het komt dat er nu nog VLIEGTUIGVRAKKEN van de tweede wereldoorlog ( WWII) worden opgegraven zoveel jaar later ??
Somige van die vrakken wist men de juiste ligging niet of beschikte men niet over de financiele middelen en administratieve toelatingen om deze optegraven.
Soms geeft de eigenaar van de grond de toelating niet
Dit moet gebeuren door gespecialiseerde diensten omdat er soms nog munutie kunnen aanwezig zijn die met de nodige kennis en voorzorgen moeten worden behandelt
In BELGIE is er een ploeg vrijwilligers welk steeds ijveren voor deze opgravingen na het opzoeken van de historische informatie
Ik ken hiervan niet de ganse toedracht maar men kan deze bekomen via BAHA
In DE ZONDAGSKRANT van 05 JULI 2009 verscheen een Nederlandstalig artikel over het ongeval van een MIG23 CRASH op 04 JULI 1959 in de streek van KORTRIJK
Spijtjg genoeg heb ik er geen exemplaar van kunnen bekomen.
Het berof een MIKOYAN_GUREVICH MIG 23 welk bij het opstijen in KOLOBRZEG inPOLEN voor een experimentele vlucht moeilijkheden ondervond en de motor uitviel op 150 meter hoogte de piloot maakte een BAIL OUT.
De motor herstarte en het toestel klpm naar zijn geplande vlieghoogte en richting zonder piloot
Hy werd waargenomen op de NATO radar en gevolgt toen hij het westelijk luchtruim invloog
Boven BELGIE viel hij zonder brandstof en crashte op een alleenstaande huis waar een jongeman die lag te slapen werdt gedood
Het toestel bevatte zeer geheime rusische uitrusting en dus waren de Amerikanen zeer geintreseerd maar ook de russen.
De Magistraat welk hier de crash behandelde onderhandelde met de Russen over de vergoedingen voor de nabestaanden van het slachtoffer en bekwam schijnbaar een degelijke vergoeding en het toesten werd trerug naar Rusland gebracht
Zie ook tekst bij WIKEPEDIA van 05/02/2002
Mogelijk heeft iemand een exemplaar van de betrokken ZONDAGSKRANT aarin ik belang stel: