Thuis slachten,zelfs voor eigen gebruik is Strafbaar.
18Oktober 1941
Thuis slachten,zelfs voor eigen gebruik is strafbaar.
Ook wanneer er geen woekerinzichten bestaan.
Een vonnis dat onlangs werd uitgesproken in het arrondissement-rechtbank te Kortrijk,bewijst dat de getroffen strafverzwaringen,inzake de sluikslachting,onverbittelijk streng zijn. Drie personen uit Beveren-Leie stonden terecht om een stuk vee in het geheim te hebben geslacht.De verdediger ,die een handig pleidooi hield,verklaarde dat het vlees niet had gediendom te verkopen op de << Zwarte markt<<tegen woeker prijzen,maar dat de drie betrokkenen het hadden verdeeld,onder hun talrijke familie leden als provisie van zes maanden overtrof.Hij zegde ook nog, dat de officiële rantsoen op verre na niet toereikend is om aan een normale mens de nodige caloriën te verschaffen, onontbeerlijk voor een min of meer gezonde levenswijze en trachte aldus het misdrijf van zijn klanten weg te verschonen. De rechtbank scheen wel geneigd te geloven,dat hier niet gehandeld werd om te woekeren,maar wet is wet en dient thans in haar strengheid te worden toegepast. Er werden zware straffen uitgedeeld.
Het staatsblad van heden,bevat het besluit,waardoor het besluit van 4 November 1940,gewijzigd en aangevuld door de besluiten van 25 Februari 1941 en 10 April 1941 ,betreffende het verlenen van bijrantsoenen aan sommige categorieën van werklieden wordt aangevuld met een artikel 2 bis, luidend als volgt. <<De ondergrondse werklieden krijgen,daaren boven een bijzegel voor brood per twee dagen werkelijke arbeid,wordt geen rekening gehouden met de dagen afwezigheden wegens verlof,ziekte ,vrijaf,verlof of werkeloosheid>>
Een der Brusselse glotietitels zal van onherstelbare ontering gevrijwaard worden. Het tijdschrift <<handel en distributie<< heeft de aandacht gevestigd van de herbergiers,hotel en restauranthouders,op de regelmentering van de verkoop van Lambiek,Geuse,Geuze Lanbiek, en KriekenLambiek?Geen enkel dezer bieren, zal onder deze naam mogen verkocht worden of te koop aangeboden,indien zij een dichtheid van 4° bezitten.De bieren die slechts 2.1° of 0.8° bezitten;moeten in flessen gedaan worden met een speciaal kenteken<in geen geval mogen deze flessen den naam van Geus,Lambiek of een uit deze woorden een samengestelde benaming dragen. De Brusselaars mogen een glaasje drinken op de gezondheid van den weldoener die deze maatregel van de openbare instanties heeft verkregen.Wanneer men de titel van de architect beschermt,waarom zou men meer reden den titel van den GeuzenLambiek,sedert eeuwen geadeld met alle machten van hemel en aarde beschermen?Is de GeuzeLambiek niet de bouwer geweest van ontelbare luchtkastelen in de Brussels breinen?Werden niet reeds alle politieke,sociale en economische vraagstukken,om van de militaire niet te spreken,zelfs de toekomstige,niet voor eeuwig opgelost bij enkele flessen Lambiek of Geuze.? Wanneer er voor den oorlog reeds metings werden gehouden,voor een reglementering van de fharmaceutische producten,waarom zou men in deze tijd van<< vitaminen tekort>>niet de Geus en den Lambiek beschermen?het beste geneesmiddel tegen melancholie,het pessimisme,het ideale verwarmingsmiddel in deze tijd van kolenschhaarste? Zet de <brusselaar bij een Geus of Lambiek en hij voely zich<< een god in t'diepste van zijn gedachten<< Want de Geus en Lambiek zijn goden dranken. De kiekenfretter,die een fijn proever is kan Geus of Lambiek,drinken met kleine teugjes,zalig,smekkend of slurpend,de ogen half toe geknepen,zoals een echt kieken die zijn dorst laaft. Er ware een geleerd boek te schrijven over het solidariteits gevoel,dat de edele drank van Brussel aan kweekt. maar laten we liever daden stellen dan woorden verkwissen.De Geus en Lambiek wachten op onze daadwerkelijke waardering.
De volksweerkunde uit het begin van de negentiende eeuw was een curieus mengsel van gezond verstand en bijgeloof. Het bestond uit een samen raapsel van duizenden weerregels,spreuken en gezegden.Een deel van deze spreuken hoort men ook nu nog wel.
In vele weerspreuken wordt een verband gelegd tussen de maan en de bewolking. Dit zijn redelijk betrouwbare spreuken. Een koude heldere nacht leidt dikwijls tot vorst of mist in de ochtend en het is vooral tijdens zulke nachten dat de maan goed te zien is. Vandaar komt het gezegde dat na een heldere nacht vorst komt.
In de volksweerkunde komen vele gezegden voor die zouden moeten wijzen op het voor- spellende gedrag van dieren en planten.Zo werd wel eens beweerd dat koeien gaan liggen als er regen komt en dat bijen voor een storm terugkeren naar hun korf. De meeste van deze gezegden weerspiegelen echter slechts de gevoeligheid van dieren en planten voor ver- anderingen in atmosferische omstandigheden,met name de vochtigheid.