Valse rantsoeneringszegels worden te koop aangeboden.
9 Maart 1942.
Valse rantsoeneringszegels worden te koop aangeboden.
Het ministerie van Land-en tuinbouw en voedsel voorziening maakt bekend:
Het publiek en de handelaars worden er attend op gemaakt dat sommige namaakzegels valse rantsoeneringszegels te koop aanbieden (nummer 11) kenmerken: in t'algemeen gebrekkig en onklaar drukken.
Bijzonderheden:1.)De gegolfde lijnen binnen het kader zijn onregelmatig getekend. 2)De letters van den tekst: Belgische staat-Etat Belge,zijn onhandig getekend,de letter g in het woord Belge is kleiner. Er zijn ook valse zegels nummer 1 voor bijrantsoenen. Op het eerste zicht vertoont deze zegel geen in het oog springend kenmerk,hij heeft aldusaldus veel kans niet te worden opgemerkt. Volgende opmerkingen zijn:De druk is veel lichter. Het cijfer 1 is kleiner dan de normale zegels. en sommige zegels zijn niet rechthoekig langs de den lijmkant is de zegel doorschijnend.
Een alomverbreid volksgeloof >>De Sint-Pietersgreep>>
>>7Maart 1942.>>
Een alom verbreid volksgeloof >> De Sint-Pietersgreep>>
Zoals iedereen weet heeft de ><Schelvis>> twee donkeren vlekken aan weerszijden van het lichaam even voorbij de kop.Algemeen worden die vlekken de ><SintPieters greep>< genoemd,omdat ST.Pieters ze ,volgens den volksmond,heeft teweeg gebracht.Hoe het gebeurde,wordt in verschillende landen en op verschillende wijzen verteld,Zo verluidt te Oostende, Eens was de apostel Petrus aan het vissen,.Toen hij het net ophaalde ,sprong er een vis uit,Maar St.Pieter had hem nog bijtijds te pakken en zei << Wel ,gij schelm van een vis>< Sindsdien wordt hij schelmvis<< geheten,waaruit later << schelvis>< onstond.De vinger afdrukken van ST.Pieter bleven altijd zichtbaar. In andere Vlaamse streken,evenals in Frankrijk,Duitslanden Nederland,wordt verteld,dat St.Pieter den vis greep met vuile vingers,dier er op afgedrukt bleven.In Duitsland,o.a; In Sleeswijk Holstein,heet men de de twee pvlekken van den vis >>Pieter Grebb>> of >>Peters Griff>> De Picardiers vertellen aldus: Eens ving Petrus aan aanal vissen, onder dewelke een >< Zonezvis><Deze lied een klagend geluid horen en de apostel ,door medelijden bewogen,vatte hem onder de rugvin en wierp hem terug in het water, zeggende>>Keer terug naar uw familie><De vingerafdrukken van Petrus bleven voor altijd bewaard. Volgens een ander legende werd de apostel Petrus door Kristus uitgezonden om te gaan vissen,.Maar hij had geen geld om de tol te betalen,Zijn hand in het water stekende,haalde hij een zonnevis uit, in wiens bek de verlangde penning stak.Dit mirakel zou in de Middelandse zee zijn voorgevallen zijn.Petrus had den Zonnevischechter zo flink aan geplakt dat hij aan elke zijde een zwarte plek draagdt.Vermoedelijk heeft die vis in de havens van gemelde zee hieraan den naam > St.Pietersvis>< te danken.In sommige Franse plaatsen heet hij><Poisson ST.Christophe><In Griekenland << Christopraro>Kristusvis,InSpanje << Martinusvisch>< Een Friese legende zegt, dat St.Pieters zijn brieven schreef met een beentje of graat uit den kop van den schelvis.Dit beentje draagt de naam van>< St.Pieters peene><.Bedoeld wordt hier het neusbeen, dat boven in de schelviskop wordt gevonden en werkelijk wel wat op een schrijfpen gelijkt. Ook beweert men in Friesland dat in de schelviskop nog twee zeer harde,witte langwerpige en rolronde beentjes worden gevonden,welke geluksbonkjes of << loksbientjes><heten.Wie er steeds een bij zich draagt,zal immers gelukkig zijn. De steentjes of << loksbientjes<< zijn niets anders dan de << gehoorsteentjes<<of << otoliten>>welke in het gehoor der vissen werden aangetroffenen die met den vis in groei toenemen.Daar de groei in t'winterseizoen geringer is dan in den zomer,,is die aanwas van die steentjes in die koude jaargetijde ook minder,wat bij een dwarse doorsnede duidelijk zichtbaar is.Men treft er lichte en donkere ringen aan ,waaruit de ouderdom van de vissen kan opgemaakt worden. TeAntwerpen verbeelden de twee steentjes O.L.Vrouw en Marie-Magdelena. Eindelijk bevat de schelviskop altijd volgens het volksgeloof-de afbeelding in t'klein van al de werktuigen,welke bij de kruisiging van Kristus werden gebruikt. _______________________________________
Om te vermijden dat het gebak in den oven zouverbranden.
6 Maart 1942
Om te vermijden dat het gebak in den oven zou verbranden.
Een handvol keukenzout op de plaat van den oven leggen alvorens het pasteigebak in te brengen. Andere manier. 1.Fijn en zuiver zand nemen. 2.Een laag van 1 cm.dikte op de plaat leggen van de oven. 3.De vorm van het gebak op het zand leggen. _____________________________ Om het brood vers te bewaren.
1.Enige geschilde en bloemige aardappelen koken. 2.Laten verkoelen,dan de aardappelen pletten. 3.Deze puree laten verdrogen 4.Aan het deeg toevoegen,op het ogenblik dat men het brood bereid. N.B.Men kan 1/3 van het gewicht van het meel toevoegen.Op deze manier bespaart men meel en wanneer de aardappelen wel bloemig zijn,bekomt men een licht brood,dat goed verteerbaar is.Men lan alzo brood maken voor verscheidenen dagen,het droogt niet uit na 2 of 3 dagen;__________________
Om de warmte van den oven kennen. (voor pasteigebak) 1.Een dun blad schrijfpapier nemen; 2.Dit papier op de plaat van den oven leggen. 3.Na 3 minuten nazien hoe het papier er uit ziet. Donker bruin geworden: de is goed voor het gebak. Licht bruin: warm genoeg voor kleine gebakjes. Donker geel:Goed voor grote taarten. Licht geel:Volstaat voor gebak melk bereid; en voor het opwarmen van gerechten 4.Wanneer het papier ineenkrimpt en begint te verbnranden,moet de oven stiller worden gezet, alvorens gelijk wat in te zetten.
In wel ingelichte kringen,weet men dat het mogelijk is geweest uit een Frabsz kolonie verscheidene tonnen aardnoten voor de voorziening in margarine in te voeren. Na een lange reis over Dakar,Sfax en Marseille zijn thans 80 wagons in België aangekomen.Drie duizend ton werden per schip vervoerd. Zodat de voorziening in Margarine voor maanden verzekerd is.
De volksweerkunde uit het begin van de negentiende eeuw was een curieus mengsel van gezond verstand en bijgeloof. Het bestond uit een samen raapsel van duizenden weerregels,spreuken en gezegden.Een deel van deze spreuken hoort men ook nu nog wel.
In vele weerspreuken wordt een verband gelegd tussen de maan en de bewolking. Dit zijn redelijk betrouwbare spreuken. Een koude heldere nacht leidt dikwijls tot vorst of mist in de ochtend en het is vooral tijdens zulke nachten dat de maan goed te zien is. Vandaar komt het gezegde dat na een heldere nacht vorst komt.
In de volksweerkunde komen vele gezegden voor die zouden moeten wijzen op het voor- spellende gedrag van dieren en planten.Zo werd wel eens beweerd dat koeien gaan liggen als er regen komt en dat bijen voor een storm terugkeren naar hun korf. De meeste van deze gezegden weerspiegelen echter slechts de gevoeligheid van dieren en planten voor ver- anderingen in atmosferische omstandigheden,met name de vochtigheid.