smokkelschandaal in aardappelen rond Heist-op-de-Berg.
13 Juli 1942
het smokkelschandaal in aardappelen rond heist op de berg.
Terwijl de eerste goede resultaten van het streng optreden der rijkswachters,tegenover personen die aardappelen vervoerden,zelf voor eigen gebruik,tastbaar werden,is er een onregelmatige handel begonnen die alle paal en perk van verantwoordelijkheid gevoel tegenover de gemeenschap te buiten gaat. Wanneer afdoend ingrijpen der rijkswacht alle smokkel werd gesmoord en de boeren met hun aardappelen geen blijf meer wisten,altijd maar vroegen om te mogen leveren aan de centrale die de omvang der producten moeilijk meester geraakte.Is er een nieuw schandaal aan het licht gekomen,dat in lang niet te vergelijken is met die kleine woekerpraktijken.Hier wordt verdienstelijk werk der rijkswachters en controleurs totaal nutteloos als men ziet dat de vrachtwagens van tien ton en meer, vrank en vrij aardappelen vervoerden die onrregelmatig werden aangekocht aan prijzen van 4 kfr.fr.de kilo. Gelukkig is men het ernstige van de situatie gaan inzien en hebben de Mechelse controle diensten ter plaatse een grondige onderzoek ingesteld.Nochthans de eerste ladingen waren er in gelukt de plaat te poetsen zonder het voorwerp van nazicht of in beslag name te zijn geweest.Daar waar verleden week de producenten uit de streek van Heist op de Berg,Beersel, en Berlaar hun aardappelen,zelf de overproductie spontaan aageboden om ze aan de centrale aan de normale prijzen te verkopen,was de zaak nu in een hand omdraai veranderd.Enkele facteurs en opkopers in dienst van een nieuw georganiseerde smokkel liepen de boeren af en boden 4 fr.de kilo aan; sommige boeren lieten hun verleiden en aarzelden niet een deel van hun productie onmiddelijk ter beschikking te stellen aan die handelaars. Het betreft hier personen uit het Luikse en waren voorzien van de nodige documenten tot vervoer en aankoop zodanig,dat ze op eeerste zicht in orde schenen te zijn met de >>vigerende reglementering >> nochthans konden belangrijke documenten in beslag worden genomen die den aard der zaak aan het licht stelden:De smokkelaars eisten van de boeren dat deze een geschrift zouden onder tekenende dat de melding droeg dat de huidige levering dienden gedaan buiten de verplichte leveringen aan de centrale.Aldus willen de heren de indruk verwekken niet in het minst aan de rechten der centrale en de plichten der producenten te tonen voor zover betreft de minimum productie.Nochthans vergaten zij dat de producenten er toe gehouden zijn hun volledige oogst vroege aardappelen ter beschikking te stellen aan de aardappel centrale. Onmiddelijk hebben de controleurs de nodige actie op touw gezet om een einde aan dit grootscheeps schandaal een einde te stellen;
Reeds werd een de facteurs; in dienst van deze uitgebreide smokkel achter slot en grendel gezet en men hoopt van hem alle nadere inlichtingen te vernemen nopens het fijne van de zaak. Alde producenten die zouden verkocht hebben aan de woeker prijzen lopen gevaar hun ganse oogst verbeurt verklaart te zien.
De activiteit van de mobiele brigade op het gebied van de baancontrole
12 Juli 1942.
De activiteit van de mobiele brigade op het gebied van de baancontrole.
Dank zij een overmoeibare activiteit der mobile brigade,waarvan wij deze week de activitzeit in het licht stellen,ertoe gedurende een tiental dagen volgende 1001hoeveelheden in beslag te nemen,21 ton aardappelen,50 kg.koffie100kgvlees:800kg.brood:2.500kg haver:115kg.tabak,6 varkens,1schaap,2veulens alsmede 10 ton textielproducten en kleinere hoeveelheden van allerlei waren. Het totaal bedrag der waren die alleen door deze brigade in een week en alleen ingevolge baancontrole ,in beslag genomen werden,beloopt circa 1 miloen frank.
Het is een voeder verboden navolgende eet-en koopwaren aan te bieden, te kopen of te verkopen tegen hogere prijzen dan vastgesteld. De maximum verkoopprijs van broodmeel zonder toevoeging van suiker,taks ten laste van de koper is vast gesteld op 227fr.50 de 100kg. de maximum verkoopprijs. Van de groothandelaar aan de kleinhandelaar is vastgesteld op 2fr.50cent.per kg.De maximumprijs van de kleinhandelaar aan verbruiker is vastgesteld op 2fr.80cent per kg.gebeurlijke verpakking in begrepen. De maximumprijs van kleinhandelaar aan de verbruiker is vastgesteld voor broodmeel .Op 2fr.95cent?de gebeurlijke verpaakking inbegrepen. De maximum verkoopprijs v an het brood van 900gram is vastgesteld op 2fr.90c.
De toevallige gebeurtenissen die in het dagelijks leven over leven ,over dood en ongeval beslissen kunnen veelal door oplettendheid vermeden worden. Wat het verkeer betreft is het duidelijk dat er van de duizend verkeersongevallen 90% hadden kunnen vermeden worden.<< Ogen open>> en >>voorzichtigheid>>is het devies voor ieder,die de openbare verkeerswegen gebruikt.Dit is heden nog meer het geval dan 20 jaar geleden (1922) Wie er zich rekenschap van geeft,dat de wens,om een minuut te winnen,wanneer men s'morgens naar hert werk begeeft ,hem een jaar in het ziekenhuis kan brengen,of zelfs de dood tot gevolg kan hebben,wordt duidelijk hoe zinloos het is om voor dergelijke tijdvoordelen geen acht te slaan op de verkeers voorschriften De rijwegen zijn nu eenmaal voor het verkeer.Niet te vergeefs werden sinds alle tijden de voetpaden hoger gebouwd,wat er op wijst dat zij uitsluitend van de voetgangers zijn voorbehouden. Om van de tram te stappen werden tramhaltes voorzien.Door bijzonder vluchtheuveltjes wordt de voetganger beschermd.Van een rijdende tram springen,brengt de voetgangers en andere deelnemers aan het verkeer in levensgevaar. Wie werkelijk de straat,d.w.z. den rijweg wil oversteken dient gebruik te maken der voorzichtigheids maatregfelen die op dergelijke wijze door de gekleurde verkeerssignalen zijn aangebracht:De verkeersvoorschriften gelden echter ook voor hendie de rijweg gebruiken;fietsers,voerlieden en autobestuurders.Op de gevaarlijke punten werden de verkeersvoorschriften in dezelfde mate aan de min of meer grote snbelheid hunner voertuigen aangepast.Dwaasheid en onvoorzichtigheid of slaperigheid kan niet alleeen de voetgangermaar ook de autovoerders zelf dodelijk treffen.Wederzijdse oplettenheid is ook hier geboden wil men op de snellere wijze vooruitkomen. Het is absurd met een snelheid bat.b.v. 10 meter per seconde aflegt een minuut te willen winnen,wanneer men dit met het leven of met een blijvende verminking moet bekopen. in 1941 -dus een jaar van verminderd verkeer hadden 3000 verkeers ongevallen plaats, waarbij 1890 personen gekwetst werden.:dit stemt tot nadenken Alle kruispunten zijn voor alle deelnemers aan het verkeer,ingangen tot het ziekenhuis.Hier moet meer dan ooit acht gegeven worden op het veranderen van richting van den tram en van andere voertuigen. Verkeerswegen en verkeer centra's zijn geen speeltereinen voor kinderen ook niet wanneer zich in hun nabijheid plaatsen bevinden die voor het verkeer gesloten zijn,want kinderen zijn onoplettende dan volwassenen en bovendien sneller in hun reactie,,wat voor het verkeer een bedreiging is. Uiterts rechts gaan,uiterts rechts rijden ,evenals rechts uitwijken zijn wel is waar bekende principes voor het hele verkeer,doch zij worden steeds opnieuw door de voerders miskend,die midden de straat rijden ,door fietsers,die niet rechts langs het voetpad fietsen ofwel met twee of drie naast elkaar,en door de voetgangers die verkeerd uitwijken. Een voertuig of een fiets die voor het verkeer niet geschikt zijn,leveren eveneens een gevaren op voor het verkeer.b.v. wanneer het beslissend ogenblik niet kan worden geramd;;; zij de voerder en de aangereden persoon de zelfde mate bedreigt.De groene en rode lichtsignalen aan de verkeerhaltes moeten niet alleen en door door het verkeer, maar eveneens door de voetgangers aan de kruispunten in acht genomen worden.
oor enkele tijd tijd wezen wij op ongehoorde sluikhandel in talk,ontdekt door de agenten der controle diensten van het district Brussel. Het blijkt nu wel dat de vervalsers niet alleen in de hoofstad werden aangetroffen werd.De agenten van de controle diensten van groot Antwerpen hebben inderdaad eveneens kunnen vaststellen dat zulke praktijken in hun gebied opgang maken. Daar ook werd talkpoeder verjacherd aan bakkers onder voorwendsel het als strooibloem bij de bakkers te benuttigen. Onmiddelijk werd een aanvullend onderzoek ingesteld.Daardoor werd de smokkelhandel bijtijds ontdekt en de vervalsing van brood op grote schaal onmogelijk gemaakt Reeds werden bij een grossier bij de 5000 kg talkpoeder aangeslagen dat bestemd was om bij de bakkers afgeleverd te worden.Hier in Brussel is het aan spoedige en krachtdadige optreden van de controle diensten te danken dat de gezondheid van bevolking gespaard bleef voor de proefnemingen van een bende uitzuigers wier valse praktijken niet genoeg aan de kaak kan gesteld worden.
Het ministerie van binnenelandse zaken en volksgezondheid(dienst voor motorbrandstoffen) deelt mede:Ingevolge het besluit van 25 juni 1942 tot regeling van de afgite van verkeersvergunningen voor motorvoertuigen moet de volgende voorschriften strik volgen en nageleefd:
1Personen wagens:
a)gebruiksvoorwaarden:personenwagens mogen slechts gebruikt indien geen enkel ander verkeersmiddel(spoor,buurtspoorweg,tram ,autobus, fiets) voorhanden is, tijdverlies mag niet worden aangevoerd als reden om afwijkingen op deze regel te rechtvaaardigen.
b)Verkeersverbod:behoudens uitzonderingen waarover de met de motorbrandstofdistributie belaste autoriteiten te beslissen hebben,zijn principieel verboden trajecten:
1)binnen de aglomeraties 2) tussen de woon en werkplaats 3)op Zon en fee stdagen (voor zover het niet gaat om bepaalde beroepsaangelegenheden of om uitoefenen van controle bv.medische of veeartsenijkundige verzorging,uitvoering van dringende opdrachten door de autoriteiten,ambtenaren,politie, brandweer. 4)Vanuit om het even welk punt van het rijk naar het buitenland,tenzij daartoedoor de bevoegde diensten toelating hebben verleend. 5)Van meer dan 150 km.(heen en terugreis samenteld) in België te rekenen vanuit de woonplaats van de automobilist. Zijn inzonderheid verboden: de trajecten tussen de hoofdstad en de voornaamste steden van het land, welke door middelen van gemeenschappelijk vervoer met elkaar verbonden zijn. Deze verbodsbepalingen zijn niet toepasselijk op de leden van het diplomatiek korps.
2.Kleine en grote vrachtwagens Bedrijfwagend.w.z. kleine of grote vrachtwagens,die voor handel-of nijverheidsdoeleinden worden gebruik,zijn slchts tot het verkeer toegelaten voor zover zij,binnen de perken van terzake van het wegvervoer door het ministerie van verkeerswezen uitgevaardigde besluiten voorde uitvoering van opdrachten van vitaal belang worden gebruikt.
3.overtredingen en strafmaatregelen. Elk bevonden misbruik of elke weigering om zich tot de controlemaatregelen te lenen heeft tot gevolg de tijdelijke of definitieve intrekking van de verkeersvergunning door de overheid,die ze heeft afgegeven ,of door het ministerie van binnenlandse zaken en volksgezondheid. Al wie de bepalingen van het besluit van 25 juni 1942,overtreedt en aldus de oordeelkundige verdeling van de verkeersvergunningen tegenwerkt en de inlandse economie schaadt wordt gestraft met een geldboete van 100 tot 100.000 frank, en met een gevangenis straf van acht dagen,tot een jaar, alsook de verbeurt verklaring van het voertuig.
De volksweerkunde uit het begin van de negentiende eeuw was een curieus mengsel van gezond verstand en bijgeloof. Het bestond uit een samen raapsel van duizenden weerregels,spreuken en gezegden.Een deel van deze spreuken hoort men ook nu nog wel.
In vele weerspreuken wordt een verband gelegd tussen de maan en de bewolking. Dit zijn redelijk betrouwbare spreuken. Een koude heldere nacht leidt dikwijls tot vorst of mist in de ochtend en het is vooral tijdens zulke nachten dat de maan goed te zien is. Vandaar komt het gezegde dat na een heldere nacht vorst komt.
In de volksweerkunde komen vele gezegden voor die zouden moeten wijzen op het voor- spellende gedrag van dieren en planten.Zo werd wel eens beweerd dat koeien gaan liggen als er regen komt en dat bijen voor een storm terugkeren naar hun korf. De meeste van deze gezegden weerspiegelen echter slechts de gevoeligheid van dieren en planten voor ver- anderingen in atmosferische omstandigheden,met name de vochtigheid.