9 JUli 1942
Bescherm uw leven.
De toevallige gebeurtenissen die in het dagelijks leven over leven ,over dood en ongeval beslissen kunnen veelal door oplettendheid vermeden worden. Wat het verkeer betreft is het duidelijk dat er van de duizend verkeersongevallen 90% hadden kunnen vermeden worden.<< Ogen open>> en >>voorzichtigheid>>is het devies voor ieder,die de openbare verkeerswegen gebruikt.Dit is heden nog meer het geval dan 20 jaar geleden (1922) Wie er zich rekenschap van geeft,dat de wens,om een minuut te winnen,wanneer men s'morgens naar hert werk begeeft ,hem een jaar in het ziekenhuis kan brengen,of zelfs de dood tot gevolg kan hebben,wordt duidelijk hoe zinloos het is om voor dergelijke tijdvoordelen geen acht te slaan op de verkeers voorschriften De rijwegen zijn nu eenmaal voor het verkeer.Niet te vergeefs werden sinds alle tijden de voetpaden hoger gebouwd,wat er op wijst dat zij uitsluitend van de voetgangers zijn voorbehouden. Om van de tram te stappen werden tramhaltes voorzien.Door bijzonder vluchtheuveltjes wordt de voetganger beschermd.Van een rijdende tram springen,brengt de voetgangers en andere deelnemers aan het verkeer in levensgevaar. Wie werkelijk de straat,d.w.z. den rijweg wil oversteken dient gebruik te maken der voorzichtigheids maatregfelen die op dergelijke wijze door de gekleurde verkeerssignalen zijn aangebracht:De verkeersvoorschriften gelden echter ook voor hendie de rijweg gebruiken;fietsers,voerlieden en autobestuurders.Op de gevaarlijke punten werden de verkeersvoorschriften in dezelfde mate aan de min of meer grote snbelheid hunner voertuigen aangepast.Dwaasheid en onvoorzichtigheid of slaperigheid kan niet alleeen de voetgangermaar ook de autovoerders zelf dodelijk treffen.Wederzijdse oplettenheid is ook hier geboden wil men op de snellere wijze vooruitkomen. Het is absurd met een snelheid bat.b.v. 10 meter per seconde aflegt een minuut te willen winnen,wanneer men dit met het leven of met een blijvende verminking moet bekopen. in 1941 -dus een jaar van verminderd verkeer hadden 3000 verkeers ongevallen plaats, waarbij 1890 personen gekwetst werden.:dit stemt tot nadenken Alle kruispunten zijn voor alle deelnemers aan het verkeer,ingangen tot het ziekenhuis.Hier moet meer dan ooit acht gegeven worden op het veranderen van richting van den tram en van andere voertuigen. Verkeerswegen en verkeer centra's zijn geen speeltereinen voor kinderen ook niet wanneer zich in hun nabijheid plaatsen bevinden die voor het verkeer gesloten zijn,want kinderen zijn onoplettende dan volwassenen en bovendien sneller in hun reactie,,wat voor het verkeer een bedreiging is. Uiterts rechts gaan,uiterts rechts rijden ,evenals rechts uitwijken zijn wel is waar bekende principes voor het hele verkeer,doch zij worden steeds opnieuw door de voerders miskend,die midden de straat rijden ,door fietsers,die niet rechts langs het voetpad fietsen ofwel met twee of drie naast elkaar,en door de voetgangers die verkeerd uitwijken. Een voertuig of een fiets die voor het verkeer niet geschikt zijn,leveren eveneens een gevaren op voor het verkeer.b.v. wanneer het beslissend ogenblik niet kan worden geramd;;; zij de voerder en de aangereden persoon de zelfde mate bedreigt.De groene en rode lichtsignalen aan de verkeerhaltes moeten niet alleen en door door het verkeer, maar eveneens door de voetgangers aan de kruispunten in acht genomen worden.
|